Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 16
  1. #1
    Member
    Geregistreerd
    7 januari 2008
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    66

    Standaard Thunderbird bas verschrikkelijke neckdive, wat te doen?

    Hallo iedereen,

    Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een Tokai TB-48 Thunderbird bas.
    Deze bas is werkelijk geweldig en komt naar mijn mening het dichtste in de buurt van het origineel.
    -gelijmde hals, volledig mahonie, 2 vette humbuckers en goede Alpha elektronica en Gotoh tuners.
    De prijs is daar ook wel naar want met €455,- is hij een stuk duurder dan de meeste Epiphones maar ook wel heel erg goed.
    We kennen allemaal Tokai's strat en P Bass kopieen nog wel uit de jaren '80, toen Fender die onder ogen kreeg werd er gelijk een rechtszaak aangespannen omdat sommige mensen ze zelfs beter vonden dan het echie.

    Er is alleen 1 nadeel aan deze bas, de strapholder zit gemonteerd op de 'wing' van de gitaar en wanneer je de bas loslaat valt ie naar beneden.
    Bij de oude Gibsons zit de strapholder op de hals gemonteerd, maar dat zijn neck thru bassen, dit is een gelijmde hals en het lijkt me niet verstandig om daar zo maar even een schroef doorheen te rammen.

    Wie heeft een passende oplossing of ervaring met dit probleem?

  2. #2

    Standaard

    Stuk lood ergens aan de andere kant erin proppen.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Kan geen kwaad hoor, de EB-bassen van Gibson hebben daar ook een strapbutton, en zijn ook met gelijmde hals. Gewoon netjes voorboren, en dan strapbutton erop schroeven.

    En neckdive: tsja... Jij wou een T-bird hé, da's eigen aan die dingen, door hun design.
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  4. #4
    Member
    Geregistreerd
    7 januari 2008
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    66

    Standaard

    Bedankt voor de reactie, dan ga ik het gewoon proberen.
    Heb via google even gekeken hoe dat op die EB bassen zit dus dat komt wel goed.
    Ik wou overigens geen T-bird maar ging gewoon even kijken en heb er op schoot mee gespeeld (ik heb vroeger ooit echte gehad) en deze beviel me wel en omdat de bas al best veel bespeeld was, de actie vrij hoog was en omdat er een knopje miste kreeg ik €50,- korting dus toen heb ik 'm maar genomen. Maar ik ben verder erg tevreden.
    Heeft zo'n Gibson EB-0/SG bas dat ook? omdat er zit een bijhoorlijke kop op die hals en die body's zijn vaak niet al te dik..

  5. #5
    Member
    Geregistreerd
    7 januari 2008
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    66

    Standaard

    Ja joh instrument van 5 ruggen prop er maar een stukkie lood in haha, nee ik ga voor optie 2

  6. #6
    Member
    Geregistreerd
    7 januari 2008
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    66

    Standaard

    Die originele Thunderbird had trouwens minder neckdive, maar die body was ook iets dunner (contoured) en dat was een neck thru.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 september 2004
    Locatie
    Uithoorn
    Berichten
    774

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Robin5150 Bekijk bericht
    Ja joh instrument van 5 ruggen prop er maar een stukkie lood in haha, nee ik ga voor optie 2
    Vijf ruggen? Dan had je beter een originele Gibson kunnen kopen, die zijn een stuk goedkoper.

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Robin5150 Bekijk bericht
    Ja joh instrument van 5 ruggen prop er maar een stukkie lood in haha, nee ik ga voor optie 2
    Als het werkt dan werkt het. Veel lui die last hadden van topzware instrumenten hebben het probleem opgelost door het instrument aan de andere kant wat te verzwaren. Dat is ook een heel logische oplossing waarbij je niet hoeft te boren of wat dan ook. Het is een kwestie van gewicht hè.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2008
    Locatie
    Dicht bij Gent, O-Vl, België
    Berichten
    2.798

    Standaard

    een strap die veel wrijving geeft helpt soms ook al wat.
    no life without music

  10. #10

    Standaard

    Met het verplaatsen van de voorste strapbutton naar de hiel (zo vér mogelijk naar voren) zou je in combinatie met een brede stroeve band een heel aardig eind moeten komen.
    Alle beetjes helpen dus ook het plaatsen van een beetje lood of de plastic afdekplaat aan de achterkant vervangen door een metalen zou ook een idee zijn.
    Tot slot - maar dat kost wel geld- lichtgewicht stemmechanieken. Bijvoorbeeld Res-o-lites van Gotoh.

    Maar hoe erg is het nou eigenlijk echt die neckdive? Ik heb verschillende bassen met neckdive, maar ik ervaar het niet echt als een probleem. Ik heb de hals namelijk vást als ik speel...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top