Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 14 van 14

Discussie: 1200 akkoorden

  1. #11
    Junior Member
    Geregistreerd
    10 juni 2012
    Locatie
    België
    Berichten
    20

    Standaard

    Ik ben een enorme leek. Maar ik heb er precies wel iets aan in mijn 'ik leer het zelf'-proces
    Ik ontdek bijvoorbeeld dat sommige akkoorden identiek zijn aan elkaar. Ik kan er zo vanbuiten niet meer opkomen A/D en A7 denk ik. En mijn nieuwsgierigheid vraagt zich dan af waarom. Met dat weer even op te zoeken ben ik weer even wijzer.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Roxanne Poeki Bekijk bericht
    Ik ben een enorme leek. Maar ik heb er precies wel iets aan in mijn 'ik leer het zelf'-proces
    Ik ontdek bijvoorbeeld dat sommige akkoorden identiek zijn aan elkaar. Ik kan er zo vanbuiten niet meer opkomen A/D en A7 denk ik. En mijn nieuwsgierigheid vraagt zich dan af waarom. Met dat weer even op te zoeken ben ik weer even wijzer.
    Wat bedoel je met identiek? Er zijn akkoorden die dezelfde vorm hebben, en eenzelfde akkoord kan je op verschillende manieren spelen.

    A/D en A7. Niet dus.

    Kijk hier eerst maar :

    http://www.justinguitar.com/en/CH-000-Chords.php

  3. #13
    Junior Member
    Geregistreerd
    10 juni 2012
    Locatie
    België
    Berichten
    20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door terrasbeest Bekijk bericht
    Wat bedoel je met identiek? Er zijn akkoorden die dezelfde vorm hebben, en eenzelfde akkoord kan je op verschillende manieren spelen.

    A/D en A7. Niet dus.

    Kijk hier eerst maar :

    http://www.justinguitar.com/en/CH-000-Chords.php
    Ja ik kan er vanbuiten niet meer opkomen welke het waren. Identiek bedoel ik dus echt dezelfde vorm. Dit 'schema' maakt mij duidelijk dat er verschillende mogelijkheden zijn om eenzelfde akkoord te pakken. Vanmorgen zocht ik een liedje op en hier moest ik het akkoord Cadd9 gebruiken. Ik herinnerde me nog van een ander lied dat ik dit ook moest gebruiken maar in een andere vorm. Na even dit lied te proberen ontdekte ik was stoefheden. Ik ben elk akkoord gaan opzoeken in deze lijst en gaan kijken naar de verschillende mogelijkheden.Hocus pocus pas en ik had vier akkoorden die wel naar mijn hand lagen! Even kei fier op mezelf en weer zoveel enthousiaster over gitaar spelen!

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 januari 2003
    Berichten
    2.285

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Roxanne Poeki Bekijk bericht
    Ja ik kan er vanbuiten niet meer opkomen welke het waren. Identiek bedoel ik dus echt dezelfde vorm. Dit 'schema' maakt mij duidelijk dat er verschillende mogelijkheden zijn om eenzelfde akkoord te pakken. Vanmorgen zocht ik een liedje op en hier moest ik het akkoord Cadd9 gebruiken. Ik herinnerde me nog van een ander lied dat ik dit ook moest gebruiken maar in een andere vorm. Na even dit lied te proberen ontdekte ik was stoefheden. Ik ben elk akkoord gaan opzoeken in deze lijst en gaan kijken naar de verschillende mogelijkheden.Hocus pocus pas en ik had vier akkoorden die wel naar mijn hand lagen! Even kei fier op mezelf en weer zoveel enthousiaster over gitaar spelen!
    Op zich leuk om zo te beginnen. Beter is het om zo snel mogelijk het "idee" achter de 7, 9 of bijv. add9 te leren. Is niet zo moeilijk als je de majeurladder shape even doorhebt. Dan vind je snel wat bijv. de 7 of 9, 11, 13 of de add-varianten van een toon zijn. Als je die logica doorhebt hoef je je niet meer blind te staren op de vingerzetting van de akkoorden op papier maar kun je zelf beredeneren welke toevoegingen je aan een akkoord moet toevoegen om een 7, 9, 11 enz. te krijgen. Scheelt je een hoop werk m.b.t. onthouden van vingerzettingen en je leert sneller de tonen te vinden op de toets.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top