Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 17 van 17
  1. #11
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Martinio Bekijk bericht
    Ok dus elke staalsnarige is goed je hebt niet een verschil in klanken en zou dus iemand die blues/country/rock speelt allemaal dezelfde gitaar kunnen gebruiken?

    In dat geval bedankt en zouden jullie me dan nog kunnen helpen met de keuze voor een staalsnarige gitaar?
    Nou mensen, geef die man nu ook eens een serieus antwoord!

    Er bestaan wel degelijk verschillende modellen in akoestische gitaren met verschillende geluiden. Hier zie je min of meer een overzicht van de varianten die Martin heeft, die een beetje een basis vormen voor wat er zoal bestaat.

    Wat je het meeste ziet zijn de zgn. dreadnought modellen, op deze pagina de gitaren waarvan het modelnummer met een D begint. Die zijn in eerste instantie ontworpen om een flink, tamelijk zwaar geluid te geven bij akkoordenspel.

    De 00-modellen zijn kleiner en hebben niet zo'n zware bassen, en worden vaak geprefereerd door fingerpickers voor hun wat transparantere geluid, omdat anders die zware bassen overal doorheen dreunen.

    OM-modellen zijn wat dieper en groter uitgevoerde 00-modellen, zodat ze toch ook nog wat meer laag hebben.

    Verder heb je nog de zgn. Jumbo-modellen, die zijn nog groter dan de dreadnoughts (ik denk dat die Grand J14 er een is), maar men zegt dat die soms juist wat meer nadruk op het middengebied hebben dan op het laag.

    Er zijn nog wel meer varianten, maar dit zijn de belangrijkste wel. Ik denk dat in de rock het meeste de dreadnought- of jumbomodellen worden gebruikt, maar een OM zal ook beslist wel voorkomen.

    Toch, uiteindelijk geldt dat het belangrijkste is wat jóu bevalt, niet wat 'men' vindt.

    Qua merken kun je rond 300 euro eens naar merken als Tanglewood, Epiphone of Yamaha kijken.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LaurentB Bekijk bericht
    Nou mensen, geef die man nu ook eens een serieus antwoord!
    Nou, vooruit dan maar..

    Ik heb er weinig meer aan toe te voegen, behalve dat je nog tweedehands kan gaan kijken, dan heb je voor 300 euro een klasse hoger. Dat wil overigens niet zeggen dat gitaren met een nieuwprijs van 300 euri veel minder zijn! Neem dan wel iemand mee die er enigszins verstand van heeft.. Zomaar een greep: deze of Deze
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  3. #13

    Standaard

    "Ok dus elke staalsnarige is goed je hebt niet een verschil in klanken en zou dus iemand die blues/country/rock speelt allemaal dezelfde gitaar kunnen gebruiken?"

    Vlgs mij vraagt Ts zich af of hij alle bovengenoemde stylen op een model gitaar kan spelen.. En ja dat kan.. echter er zijn gitaristen die blues spelen op een daarvoor door hun speciaal aangeschaft (model)gitaar, juist om die klank te krijgen die ze zoeken in de blues. Rock wordt daarentegen door veel gitaristen voornamelijk op een electrische gitaar gespeeld.
    Ik wil daarmee zeggen dat je dan genoegen moet nemen met het feit dat dan niet elke styl die je speelt op een en dezelfde gitaar ook de juiste sound heeft die je op dat moment zoekt.
    En neem iemand mee die gitaar kan spelen en jou de verscheidenheid in klankkleur kan laten horen bij de verschillende modellen-(dreadnought-OO-OM-Jumbo of parlor)

  4. #14

    Standaard

    Als je een akoustische rockgitaar wil moet je wel eentje nemen met een cutaway, dit is wel zo handig!!

    Verder zou ik alle modellen met geen massief bovenblad links laten liggen. Kijk vooral ook tweedehands, want met jouw bedrag gaat het anders best moeilijk worden.

    (Of misschien zoiets? http://www.thomann.de/nl/fender_sono...a_upgraded.htm)
    Laatst gewijzigd door peppie55; 14 juni 2012 om 22:22

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door peppie55 Bekijk bericht
    Verder zou ik alle modellen met geen massief bovenblad links laten liggen.
    Dat vind ik erg kort door de bocht. Als je in de prijsklasse 100 - 300 Euro al gitaren met een massieve top vind, zijn dat echt niet de kwalitatief beste stukken hout. Het zou zomaar kunnen dat je een gitaar met gelamineerde top vind die beter klinkt.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door peppie55 Bekijk bericht
    Kijk vooral ook tweedehands, want met jouw bedrag gaat het anders best moeilijk worden.
    +1 , kijk 2dehands.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2002
    Locatie
    friesland
    Berichten
    1.733

    Standaard

    Bestel een Michel Wegen plectrum. http://www.wegenpicks.com/ Kost 15 euro + VZK. Voor 1 plectrum ja. Heb ik voor mijn Django gitaar. met een gewoon Dunlop plectrum of de Wegen pick is echt een wereld van verschil. De MW is superdik, heeft een punt die echt niet slijt en het gaat gewoon veel harder en dynamischer.

    Verder zou ik geen flattop nemen met mahonie achter-en zijkanten, klinkt te soft voor wat jij wil denk ik. Zo'n Django gitaar gaat hard mits goed afgesteld met een setje Savarez Argentine 011. Is alleen niet zoveel aanbod in, zeker niet onder de 1000 euro. Cigano, Gitane, Richwood, Aria. Maar het is een verslavend instrument, een openbaring na 30 jaar!


  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 maart 2010
    Locatie
    Muizen
    Berichten
    1.881

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Martinio Bekijk bericht
    Hallo ik ben van plan mijn eerste gitaar te kopen en omdat ik heel erg hou van rock/ heavy metal zoals bands als: Black sabbath, Metallica, Guns N' Roses, Slayer, Led Zeppelin, Golden Earring wil ik een staalsnarige gitaar.

    Zou iemand mij kunnen vertellen wat aardige staalsnarige gitaren zijn voor beginners is in de prijsklasse 100 t/m 300 euro?

    Met vriendelijke groeten,

    Martinio.
    Ik zal ook eens een vraag stellen die iedereen op de lippen ligt: waarom niet ineens een elektrische gitaar? Als ik de namen van de bands lees denk ik spontaan aan een elektrische gitaar en niet direct een accoust, ook al is het een staalsnarige...

    Op een elektrische kan je net zo goed leren spelen hoor. Het zal in 't begin zelfs minder pijn doen. En dan kan je ook al wel iets vinden voor 300€.
    Bv: een epiphone SG G-400 met een Peavey Vypyr 30 of Roland Cube of zo...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top