Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 46
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Amp ! Zelfbouw versterker-frutsel

    Heb gisteren mijn zelfbouw versterker afgemaakt. Klinkt niet te best , maar was leuk om te doen.

    1 jack ingang, volume en power, thats it.



    Kastje van restjes MDF en terrakotta spuitbus leeg gespoten.
    Speakertjes van marktplaats en fiinger guards van fans nieuw gekocht (0.37 euro/stuk!!)



    Open achterzijde met een ILP HY60 versterker module links boven en de voeding in het midden op de bodem.



    Voeding is zelf gemaakt met onderdelen van marktplaats en Farnell op experimenteer print. Levert +/- 24V voor de versterker module en +15V voor de voorversterker.



    De ringkerntrafo is ook van marktplaats en zit met 1 bout aan de bodemplaat vast.



    Niet helemaal scherp maar de voorversterker zit aan de volume pot vast.

    Wanneer de voorversterker te hard wordt gezet 'klapt-ie dicht'. Als je hem dan uit en weer aan zet, doet-ie het weer. Het lijkt wel te gebeuren bij een bepaalde signaal sterkte. Ik heb nog geen metingen gedaan. Misschien stort de voeding wel, als er echt een beetje aan getrokken wordt...?

    Verder zijn de speakers denk ik niet vol bereik, want het klinkt nogal 'Jazzy' (erg weing sprankelend hoog).

    Moet dus nog wat meetwerk aan verricht worden...
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Heeft die module geen overspanningsbeveiliging op het ingangssignaal waardoor de eindtrap teveel wil trekken en er een beveiliging inschakelt.
    Nico


  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard

    Zou kunnen, hoewel er in de datasheet niks staat...

    Ik heb ook 16 ohm (2x 8 ohm) eraan hangen ipv 8 ohm. Misschien dat dat ook uit maakt..?

    Thanx,
    Marc
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Zou ik niet weten. Maar er zit wel een thermische beveiliging in. Kan zijn dat die hem eruit gooit als hij te warm wordt. En staat ie op 8 of 4 ohm ingesteld?
    Nico


  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 september 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    4.965

    Standaard

    Zo te zien is deze versterker op 4 of 8 Ohm berekend. Als je je speakers parallel schakelt ziet de versterker 4 Ohm.
    Verder zal dat uitschakelen idd met de beveiliging te maken hebben.

    Wat voor voorversterker heb je gebruikt?
    -

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rutger Bekijk bericht
    Zo te zien is deze versterker op 4 of 8 Ohm berekend. Als je je speakers parallel schakelt ziet de versterker 4 Ohm.
    Nope. Als je goed kijkt (het is bijna niet te lezen) is de 4 ohm alleen van toepassing op een paar modellen. Alle andere zijn 8 ohm. ik heb de HY60 (30W).

    De voorversterker is een enkele tor met een pot aan het eind. (Ik dacht ook misschien dat er nog een impedantie mis-match zou kunnen zijn...?) Het was een bouwpakketje dat ik ooit eens gekocht had. Schema kan ik produceren als ik weer thuis ben.
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 september 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    4.965

    Standaard

    Misschien zit er dan iets mis in het voorversterkertje. Is het een audio-bouwpakketje? Met de (waarschijlnijk) audio speakers heb je dan een lineaire/audio versterker die niet gevoiced is voor gitaar. Vandaar die 'jazzy' sound omdat jazz gitaristen dat nog weleens gebruiken. Voor akoestisch gitaar kan het ook goed werken.
    -

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    buiten de geluidskwaliteit, lijkt het mij belangrijker om te achterhalen waarom hij in een power-down gaat en pas weer gereset is na uit-aanschakelen.
    Nico


  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    buiten de geluidskwaliteit, lijkt het mij belangrijker om te achterhalen waarom hij in een power-down gaat en pas weer gereset is na uit-aanschakelen.
    Eens. De volgende stappen kan ik doen:

    - Voedingspanning controleren op moment van 'afslaan',
    - Enkele 8 ohm speaker aansluiten ipv nu 2 in serie 16 ohm.
    - Voorversterker bypassen. Gewoon om te zien of daar het probleem in zit. Kan dan met gitaar pot volume regelen.

    Aan de hand van deze uitkomsten, vezin ik vast wel weer iets nieuws dat ik kan proberen.


    Ja, de voorversterker was idd zo'n kitje.
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Als je een toonfiets hebt, zou je evt. kunnen kijken wat de maximale uitgangsspanning (AC) is van de preamp. En chek ook de temperatuur van het koelelement. Mogelijk is die sensor voor de temperatuur gewoon defect.
    Nico


 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top