Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 15

Discussie: Blikken Ukulele

  1. #1

    Standaard Blikken Ukulele

    Hey,

    Ik ben van plan om een blikken ukulele te bouwen.
    Het is de bedoeling dat ik een lange nek maak waarrond een blikken doos komt te zitten die als klankkast moet dienen.

    Bij het maken hiervan had ik alvast enkele vragen:
    -Het maken van de nek: Esdoornhout gebruiken, goede keuze? (Gelezen op dit forum)
    -Afstand dussen de frets: is het van SUPER groot belang dat dit EXACT gebeurt? Hoe wordt de afstand tussen de frets bepaald? Iemand misschien een goede link met uitleg? (NL of Engels) Fretboard inclusief frets kopen en op nek lijmen misschien geen slecht idee?
    -Iemand een goede link waar je componenten van gitaren/ukulele's kunt bestellen? Stemknoppen, fretdraad, (fretboard voor ukulele), snaren...

    Andere tips zijn ook altijd welkom, dit is de eerste keer dat ik zelf een instrument ga bouwen

    Alvast bedankt


    Enkele voorbeeld afbeeldingen



  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Esdoorn is een goede keuze. Wordt vaak voor hals/nek gebruikt.

    Afstand tussen frets is ECHT SUPER belangrijk. De afstand is afhankelijk van de mensuur (in het engels: scale) van de ukulele. De mensuur is de afstand van de nut/topkam tot de brug. Stewmac heeft een handige fretcalculator die de onderlingen afstanden voor je kan uitrekenen.

    Fretboard inclusief frets voor een ukulele zal even zoeken worden (als je die al kunt vinden) De meeste kant en klare fretboards die worden aangeboden zijn voor gitaren. Zelf maken is niet zo moeilijk. Je vindt hier in het zelfbouw gedeelte verschillende topics waarin dit aan bod komt.

    O.a. Guitar Supplies heeft een grote voorraad aan hardware.

    Trouwens, in het "Aloha Topic" zie je ook wat voorbeelden van ukuleles die vorig jaar zijn gebouwd.

    Succes met de bouw
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2011
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    355

    Standaard

    - Esdoorn hout lijkt me prima voor de hals, maar er wordt zoveel voor gebruikt bij dit soort low budget instrumenten.
    - De fretposities moeten behoorlijk precies op de plek zitten anders klinkt het niet. 'T is minder moeilijk dan je denkt.
    - Als je zoekt met behulp van google vind je genoeg adressen voor de artikelen die je zoekt. Op ebay wordt ook veel aangeboden. Vooral de chinezen bieden het nodige aan voor weinig.

  4. #4

    Standaard

    Die fretcalculator was inderdaad exact wat ik moest hebben!
    Bedankt!
    Ook guitar suplies is een zeer handige website!

    Ik ben ondertussen ook zelfbouw verslagen aan het doorlezen.
    Er zitten hier wel echte vakmannen op het forum precies!

    Nog één vraag ivm nek.
    Is het aan te raden om een fretboard van een andere houtsoort (eb?) op de nek te bevestigen?
    Of is dat eigenlijk niet nodig/overbodig en kan je gewoon de frets op de nek van esdoorn maken?

    Wat zijn de voor/nadelen van beide methodes?

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    onlangs nog een blik gebouwd, zou eerst een uke worden maar heb er een driesnaar slide ding van gemaakt.


  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 november 2008
    Locatie
    HLMRmeer
    Berichten
    4.091
    Blog Entries
    243

    Standaard


    DrWhokelele. tres cool

    Het is niet nodig om een andere soort hout te verlijmen om een fretboard mee te maken. Er worden ook gitaren met volledig esdoorn halzen gebouwd. Wellicht is het uit oogpunt van de klank wel te prefereren.
    vriendelijke groet, Olav
    Founding Member of the Gun Guitars Owners Association
    www.makeyoursongcount.com

  7. #7

    Standaard

    Ok, bedankt.
    Dan nog een laatste vraag.
    Ik overweeg er piesoelement in te steken om versterkt te kunnen spelen.
    Bevestig je dit element best binnenin op de blikken klankkast of op de hals (die binnen het blik door loopt? Dus wel nog steeds binnen het blik)

    De hals heeft minder trillingen dan het blik dus dit lijkt mij beter? Zuiverder...

    Of zijn het net die trillingen waardoor het geluid versterkt wordt en plaats je het daarom beter op het blik?
    (Of zijn deze extra trillingen van het blik net storende trillingen waardoor geluidskwaliteit achteruit gaat?)

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Een piezo element is bedoeld om onder het kambeentje te monteren. Het kambeentje zit in het stuk hout dat in het midden van het blik staat, waar de snaren over lopen.

    Ik zou eerder achter een goedkoop elementje zoeken, en dit onder de snaren bevestigen, zoals bij de blikken uke van Barno.
    Als het je eerste instrumentje is, dan is dat de gemakkelijkste oplossing.
    Een Piezo is niet gemakkelijk te monteren.



    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2011
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    355

    Standaard

    Als je zo'n piezo rondje bedoelt dan kan je ze zowat overal wel plakken. Als het maar trilt. Gewoon uitzoeken wat je fijn vindt. "echte" elementen koop je voor een paar euro op ebay.

  10. #10

    Standaard

    Een piezo rondje bedoelde ik inderdaad.

    Had inderdaad ook al piezo elementen tegen gekomen voor onder het kamblokje,
    maar dat is misschien voor later eens

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top