Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 22
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 september 2011
    Locatie
    Neeroeteren
    Berichten
    224

    Standaard

    De mensen van Bugera weten het zelf precies niet ...

    Op hun site staat dit te lezen:
    Cathode biasing is the simplest biasing method. In using this method, bias is derived directly from the valve itself via a cathode resistor. It has the advantage of its simplicity and the capability to automatically adjust itself. As current drawn by the valve increases, so does the bias produced, thereby bringing the plate current back in line to its optimal point. Conversely, as the current drawn by the valve decreases, so does the bias, thereby increasing the plate current back to its optimal point. The drawback of cathode biasing is that it is limited for low- to medium-power amplifiers not exceeding 25 watts output. Cathode biasing is also used in all low-level stages of valve amplifiers. You'll find cathode biasing in the classic amps popularized in the earliest days of the British Invasion as well as some of the earliest American tweed amps.

    Dan stuur ik dit op naar de kerel die mij de mail gestuurd had, krijg ik dit als antwoord:
    Yes, if both tubes were replaced they would still need to be biased. While that article certainly points out that the V5 might be cathode biased we have been told they are indeed a fixed bias of 42mA target current.
    The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he didn’t exist ...

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 september 2011
    Locatie
    Neeroeteren
    Berichten
    224

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bass blom Bekijk bericht
    dolle boel hier
    en voortaan meteen ome frans vragen
    Wie is ome Frans?
    The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he didn’t exist ...

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2005
    Locatie
    net niet in friesland :D
    Berichten
    21.363
    Blog Entries
    2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Geloof geen van beide, eerst kijken in het schema of manual. Dat is de enige manier om er zeker van te zijn.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Methoxy7 Bekijk bericht
    Wie is ome Frans?
    die daarboven, een soort buizengod zegmaar

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 september 2011
    Locatie
    Neeroeteren
    Berichten
    224

    Standaard

    OK, ander vraagje, stel dat ik toch beslis om de buizen te vervangen zonder te biassen, wat is het ergste dat met mijn amp kan gebeuren? Een powertube die rapper slijt? Of kan het andere schade aanrichten?

    Ik heb trouwens net de manual van de amp afgehaald, maar daar staat ook niks van in over fixed of cathode bias.
    Denk dat ik het gewoon eens ga proberen, we zullen wel zien wat er gebeurt ...
    The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he didn’t exist ...

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2005
    Locatie
    net niet in friesland :D
    Berichten
    21.363
    Blog Entries
    2

    Standaard

    als de bias te hoog is sluiten ze sneller ja en als het te laag is klinkt het laf.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.183

    Standaard

    Kijk naar de buisvoet van de EL84. Aan pin 3 (of als je de verkeerde kant op telt pin 7) moet een weerstand zitten van ongeveer 250 Ohm. Deze is ook behoorlijk dikker dan de andere weerstanden. Als dat zo is kun je er probleemloos een andere buis in prikken. De stroom checken is aan te bevelen maar 99% van de gevallen gaat goed.

    Ome Frans
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  7. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    (of als je de verkeerde kant op telt pin 7)
    Dat moet je er dan weer niet bijzetten hè Frans Consequent blijven! Een buis(voet) heeft maar één pin 1, net als dat een auto maar één rechter- en één linkerkant heeft (wat voor veel mensen ook niet te begrijpen lijkt)

    My Róisín Dubh is my one and only true love

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2005
    Locatie
    net niet in friesland :D
    Berichten
    21.363
    Blog Entries
    2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Agent_Smith Bekijk bericht
    Dat moet je er dan weer niet bijzetten hè Frans Consequent blijven! Een buis(voet) heeft maar één pin 1, net als dat een auto maar één rechter- en één linkerkant heeft (wat voor veel mensen ook niet te begrijpen lijkt)

    nee, een auto heeft 4 linkerkanten.
    een voor linkerkant als je er in zit.
    een achter linkerkant als je er in zit.
    een voor linkerkant als je er voor staat.
    een achter linkerkant als je er voor staat.
    en de linkerkant van binnen is de rechterkant van buiten.
    en zo zijn er vast meer ongein dingen te bedenken

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2002
    Locatie
    Stavenisse
    Berichten
    5.191

    Standaard



    Een eindbuis. Biassen is het afstellen van de stromen zodat buizen gelijkmatig gevoed worden. De V5 zou volgens dit beeldje 1 eindbuis hebben en dus geen bias afstelling nodig hebben (er is namelijk maar 1 eindbuis..)

    P.s. da's volgens het internet en ik ben Ome Frans niet he...


    (die andere Frans... (Waarom kreeg Frans die functie nou....... (haha ik wordt graag getroost.... )
    Laatst gewijzigd door muziekschuur; 8 juni 2012 om 13:49
    Ik ben gek op het maken van muziek.... Met bas gitaar en synthesizers. Ik neem op en mix.... Ik doe het allemaal en al heel lang.... Misschien dat ik ooit er goed in wordt...

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.183

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Agent_Smith Bekijk bericht
    Een buis(voet) heeft maar één pin 1
    Helemaal gelijk in maar ik dacht dat ie voor deze ene keer wel kon....sorry.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door muziekschuur Bekijk bericht
    De V5 zou volgens dit beeldje 1 eindbuis hebben en dus geen bias afstelling nodig hebben (er is namelijk maar 1 eindbuis..)
    Ehhh beste naamgenoot, dat is dan een grote mistake die men dan op op internet loopt te verspreiden. Naar het (indianen)land der fabelen ermee.

    Een buis moet een bepaalde ruststroom (stationair toerental) hebben. Of dit nu een parallel/balans, balans single ended, onder of boven de 25 Watt, stereo, mono, klasse a t/m z whatever wat voor eindtrap is heeft daar niets mee te maken. Wel kun je onderscheid maken tussen zelf instellen of automatisch dmv kathode weerstand. Er is nog meer achter de horizon maar voor de algemene gitaaramp zijn dit de voorkomende mogelijkheden.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top