Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4

Discussie: Sealer of Filler?

  1. #1

    Standaard Sealer of Filler?

    Hey mensen,

    Ik raak een beetje in de war met al het gedoe rond sealers en fillers.
    Ik heb een Armikaanse Elzen body (Alder) en deze hoef je niet te behandelen met een filler, maar volgens sommige fora wel met een sealer.
    Wat is nu het verschil tussen een Sealer en een Filler?

    Ik wil mijn gitaar gaan beitsen en daarna afspuiten met hoogglans!

    alvast bedankt!

    PS: ik heb al op het Lak-Faq gekeken

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    volgens mij is een sealer een mini filler. zorgt ervoor dat de kleinste porieën geen massa's lak gaan opslorpten en zorgt ook voor goede lakhechting; bij poreus hout zoals essen heb je echt een filler nodig die de grote porieen fysiek opvult. Bij alder zal een sealer volstaan, denk ik

    Ik geloof dat het raadzaam is bij essen om na de filler nog een sealer te gebruiken, of ervoor, dat weet ik even niet.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 mei 2011
    Locatie
    zandvoort
    Berichten
    376

    Standaard

    Een sealer sluit het hout wat af, zodat lak/beits er wat minder diep in trekt (met name handig aan de kopse kant) en je een egalere afwerking krijgt. Verder zorgt een sealer ervoor dat de vezels ook wat gefixeerd worden.
    Als je de sealer erop smeert komen de vezels omhoog. Omdat ze gefixeerd zijn kun je ze er dan makkelijker afschuren en heb je dat probleem niet meer bij lakken of beitsen.

    Een sealer vult de poriën niet, dan heb je weer een filler nodig.

  4. #4

    Standaard

    Een sealer kun je ook zien als een soort high-solids dikkere basislaag waarom de dunnere lak gebouwd kan/zal worden. Je kan ook 'gewoon' lak gebruiken, maar je hebt dan meer nodig voor een adequate laag.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top