Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8

Discussie: Mensuur

  1. #1

    Standaard Mensuur

    Ik ben momenteel bezig met een zelfbouw Gibson SG.
    Ik heb bijna alle onderdelen binnen..behalve mijn elementen en mijn slagplaat.
    Bij een origine SG is het zo dat de slagplaat tegen de toets aanligt.
    Bij de full face slagplaat die ik besteld heb zitten de gaten voor de brug al in.
    Als ik nu straks mijn slagplaat op mijn body leg...tegen mijn toets aan betekent dat dan dat ik gelijk ook de juiste mensuur heb?...of moet ik een beetje gaan schuiven met de slagplaat?
    In mijn logica zou dat zo moeten wezen want alles wat ik gemaakt heb is gelijk aan een echte SG.
    Ik heb de rotgewoonte om zo nu en dan een gevoelige snaar te raken...

  2. #2

    Standaard

    Volgens mij niet, je kunt beter gewoon de afstand van van de topkam naar beide uiteinden van de brug opmeten (die staat schuin bij een SG).
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Blend Bekijk bericht
    Ik zou 'm uit het raam flikkeren en er zelf achteraan springen.

  3. #3

    Standaard

    Dat ben ik met je eens...maar ik heb op mijn gitaar een Gibson scale..een bijbehorende slagplaat waar de gaten voor de brug , ook schuin al in zitten.
    In principe zou ik...als ik de slagplaat tegen de toets aan leg en dan zoals jij het zegt...vanaf de topkam gaat meten...moeten uitkomen bij de gaten van mn slagplaat....in theorie dan he?
    Ik heb de rotgewoonte om zo nu en dan een gevoelige snaar te raken...

  4. #4

    Standaard

    Nou dan heb je weinig keus, als de rest van je gitaar klopt klopt dit dan ook.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Blend Bekijk bericht
    Ik zou 'm uit het raam flikkeren en er zelf achteraan springen.

  5. #5

    Standaard

    Ik gaat het zaakje nog wel even nameten hoor voordat ik alles ga boren..maar in principe zou het allemaal moeten kloppen..
    Iig bedankt voor je reactie
    Ik heb de rotgewoonte om zo nu en dan een gevoelige snaar te raken...

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 mei 2008
    Locatie
    Zuidhollandse eilanden
    Berichten
    178

    Standaard

    Hou er rekening mee dat er door Gibson verschillende varianten worden gebruikt die in de volksmond als 24,75" worden aangemerkt, maar dat vaak niet zijn. Zie ook deze link http://www.stewmac.com/freeinfo/a-scalelength.

    ik heb ook wel voorgezaagde gibsonscale fretboards gekocht die 24 9/16" bleken te zijn. Geen groot verschil maar groot genoeg om de fout in te gaan. Dit soort vragen kan je volgens mij beter in zelfbouw stellen.

  7. #7

    Standaard

    Dat wist ik niet...bedankt voor de tip!
    Ik heb de rotgewoonte om zo nu en dan een gevoelige snaar te raken...

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Nameten is sws een goed idee, denk ik. Beter het zekere voor het onzekere, niet? Gewoon blijven doen en niets klakkeloos aannemen!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top