Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1
    Member
    Geregistreerd
    26 november 2010
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    81

    Standaard Een 'platte' gitaar.

    Beste Gitaarnetters,

    normaal gesproken kom ik niet in het akoustische gedeelte van het forum, maar nu moet ik toch even .
    Ik wil voor m'n vriendin (die toch ook wel eens gitaar wil leren spelen) en mijzelf (ik wil wel eens toonladders leren, en mijn electrische gitaar heb ik in drop B gestemd) een akoustische gitaar aanschaffen.
    Het liefst wil ik dan ook wel een akoustische die aanvoelt als een electrische. De voorwaarden zijn dan ook dat 't een western is en dat 't een platte betreft. Wat betreft dat laatste vraag ik me af wat de term daarvoor is. Ik doel dus op een 'platte' klankkast van zo'n 8 cm (of wat gangbaar is) i.p.v. zo'n enorme kast.

    En heeft er verder nog iemand suggesties voor aspecten waar ik op kan/moet letten als ik een akoustische gitaar met een 'electrische' feel wil?

    Bij voorbaat dank!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2002
    Locatie
    Stavenisse
    Berichten
    5.191

    Standaard

    Heb er eentje voor je... PM ...
    Ik ben gek op het maken van muziek.... Met bas gitaar en synthesizers. Ik neem op en mix.... Ik doe het allemaal en al heel lang.... Misschien dat ik ooit er goed in wordt...

  3. #3

    Standaard

    Ik heb geen advies, eerder een vraag aan jou (ik = noob) waarom moet ie o plat zijn dan? Ik snap het niet zo goed

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 oktober 2005
    Locatie
    Bedum
    Berichten
    1.519

    Standaard

    Dat is precies wat ik ook dacht... Is het je bedoeling om 'm te versterken? Dan zou je kunnen gaan voor bijvoorbeeld een Fender Acousticaster, of, even duurder, een Godin Multiac. Een puur akoestische met smalle klankkast klinkt nergens naar.
    Ovation Collectors Edition '97, Martin HD-28 & Fishman Matrix Infinity, Simon & Patrick Showcase FM & Fishman Ellipse Matrix Blend, Larrivee OM-03R, Fender Baja Telecaster, Vision & Gerrinez bass, Richwood Irish Bouzouki, Simon & Patrick Vintage Burst Parlor Cedar HG A3.2

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 mei 2001
    Locatie
    Goor
    Berichten
    4.008

    Standaard

    Platte kast is een slechte vertaling van een Flattop. Dat is het tegenover gestelde van een Archtop. Beide types waren aan het begin van de vorige eeuw veel gebruikt als types voor eenacoustische gitaar. Met de termen werden ze onderscheiden.
    Een goed voorbeeld voor de gitaar die je zoekt vind je o.a. bij Yamaha. APX serie. Let wel op , een dunner kast levert minder laag en de fabrikanten maken ze om uit te versterken.
    In huis. Fender Custom Bandmaster 3 x 10. Heerlijk hanteerbaar, nog mooiere klank.....

  6. #6

    Standaard

    Ik twijfel of een akoustisch gitaar die 3,5 cm dunner is dan de normale een electrische feeling gaan geven.

  7. #7
    Member
    Geregistreerd
    26 november 2010
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    81

    Standaard

    Bedankt voor de tips. Een PU is zeker ook wel een pre, temeer omdat 't 'm wat breder inzetbaar maakt.
    Ik denk dat ik vooral een tweedehands gaan zoeken want als afstuderende zwem ik nou niet bepaald in het geld. Ik wil er maximaal €100 euro aan uitgeven.

  8. #8
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard

    Gitaren die maar 8 cm diep zijn, zijn specifiek bedoeld om versterkt te worden, akoestisch komt daar niet zoveel geluid uit. Maar die hebben dus altijd een element. Wordt wel lang zoeken denk ik, voordat je die (ook tweedehands) voor 100 euro vindt.

  9. #9

    Standaard

    Een platte kast moet je niet aan beginnen, klinkt niet. Dat een normale klankkast te dik zou zijn daar ben je na een dag wel aan gewend. Als je een 'elektrische feel' wilt zou ik juist zoeken naar een gitaar met een dunne en smalle hals.

  10. #10
    Member
    Geregistreerd
    26 november 2010
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    81

    Standaard

    Beste reageerders,

    aan de hand van jullie reacties ben ik er op uit gekomen dat ik eigenlijk beter gewoon een simpele electrische gitaar aan kan gaan schaffen. Qua prijs maakt een akoustische uiteindelijk niet echt het verschil, en aangezien het me toch om de 'electrische feel' te doen is: waarom dan niet gewoon een electrische gitaar?!
    Soms heb je de gedachten van anderen nodig om te beseffen dat je een stom plan hebt

    Bedankt en groeten,
    Bart

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top