Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 8 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 71
  1. #1

    Standaard Tremolo werkt niet Elk amp

    Zo, weer een nieuw probleem:
    Ik heb een Elk Custom Amp 75 en ik krijg de tremolo niet aan de praat. Dwz ik kan de werking aan de hand van het schema niet echt doorgronden. En daardoor kan ik dus niet gericht gaan storingzoeken/meten.

    Ik heb het schema uitgepluisd en die is exact gelijk aan de Twin Amp 50; dit schema dus: http://www.drtube.com/schematics/elk/twinamp50.gif

    Hoe werkt die tremolo nu prezies? En op welk punt zou ik nu wat (oscillatie van de temolo bijvoorbeeld) moeten/kunnen meten?
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Agent_Smith Bekijk bericht
    Hoe werkt die tremolo nu prezies? En op welk punt zou ik nu wat (oscillatie van de temolo bijvoorbeeld) moeten/kunnen meten?
    V5 pin 1.......


    De triode gaat oscilleren als het uitgaande signaal terugkomt op de ingang, in fase is en de rondgaande versterking groter of gelijk aan 1.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    V5 pin 1.......


    De triode gaat oscilleren als het uitgaande signaal terugkomt op de ingang, in fase is en de rondgaande versterking groter of gelijk aan 1.
    Okee, men is alleen zo handig geweest om 2x V5 te benoemen. Maar het gaat uiteraard om de achterste V5/ecc83 in het schema en niet de ecc85.

    Ik heb de scoop erop gezet en hij oscilleert niks. Zo vlak als maar kan.
    Ik heb hier een leerzame uitleg gevonden: http://terrydownsmusic.com/technotes...o_circuits.htm en als ik het schema van de Elk iets anders teken is het duidelijker dat er ook drie RC-netwerkjes achter elkaar staan zou het signaal dat terug op de grid komt in fase moeten staan (theoretisch). (180 ingang-uitgang + 180 van de 3x RC-netwerkjes)

    Alleen de waarde van één condensator is anders dan de andere twee, maar dat zal voor de werking wellicht niet uitmaken? Ook ontbreekt op pin 3 van de buis de elco. Hij zit alleen met een weerstand naar de ground. Als ik het beredeneer dan moet die er juist wel in (en niet te klein) omdat zonder de elco het effect van het ingangsignaal wordt tegengewerkt en dus ook de versterking wordt tegengewerkt. Heb ik dat juist? Ik probeer eea te verklaren en te begrijpen ipv domweg wat te gaan proberen :-)

    Hoe bepaal ik nu of aan de andere voorwaarde (versterking >= 1) wordt voldaan? Werkt het ontbreken van de elco de versterking idd tegen?
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Heb je die footswitch al kortgesloten?
    Nico


  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Agent_Smith Bekijk bericht
    Alleen de waarde van één condensator is anders dan de andere twee, maar dat zal voor de werking wellicht niet uitmaken? Ook ontbreekt op pin 3 van de buis de elco. Hij zit alleen met een weerstand naar de ground. Als ik het beredeneer dan moet die er juist wel in (en niet te klein) omdat zonder de elco het effect van het ingangsignaal wordt tegengewerkt en dus ook de versterking wordt tegengewerkt.
    Het schema geeft toch een elco aan?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Agent_Smith Bekijk bericht
    Hoe bepaal ik nu of aan de andere voorwaarde (versterking >= 1) wordt voldaan? Werkt het ontbreken van de elco de versterking idd tegen?
    Buiten het vele rekenwerk om, kun je zien dat als je hem opstart, dat hij ahw uitsterft. Dan is de gain te laag. Dit is ook de reden dat ze een ECC83 gebruiken. Niet alle buizen halen de gain van minimaal 29.
    Zie uitgebreide uitleg :http://www.aikenamps.com/PhaseShiftOscillators.htm
    En je bent wel ff bezig om het te doorgronden. Weet er alles van toen ik een nieuwe tremolo moest berekenen voor mijn MicroVerb (op Princeton gebaseerd schema)
    Laatst gewijzigd door nico verduin; 20 mei 2012 om 10:28
    Nico


  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    Heb je die footswitch al kortgesloten?
    Ja, ik begreep dat sommige tremolo's werken zonder footswitch en anderen juist alleen mčt. Een pedaal heb ik niet, maar ik heb idd ook getest met de f/s kortgesloten naar ground.
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    ...kun je zien dat als je hem opstart, dat hij ahw uitsterft.
    Hoe bedoel je dat precies Nico? Bedoel je dat ik het signaal op die buis meteen in amplitude zie afnemen? Op pin 1 neem ik aan?
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Als hij uberhaupt al wil oscilleren, dan zal je zien dat als je hem aanzet (ff een schakelaar over de footsw) dat hij ff begint en weer uitsterft. Maar laten we beginnen bij het begin :
    - Wat zijn de spanningen op de anode en kathode?
    - Ander buisje heb je neem ik aan al geprobeerd?
    Nico


  9. #9

    Standaard

    Ah okee, ja uiteraard :-)

    Buizen idd als eerste al gewisseld. Verschillende 83's erin gehad.

    Anode spanning is 377v; kathodespanning is 43v
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    43V / 1500 (kathode weerstand) ohm = bijna 3mA. erg hoog lijkt me. En volgens het schema zou de voeding 374volt moeten zijn. Dus:
    - Ofwel je metingen kloppen niet
    - Er loopt bijna geen stroom waardoor de kathode weerstand veeeeeel te hoog is geworden en dus knijpt de buis af
    - R50 is defect waardoor de Grid zijn GND referentie is kwijtgeraakt. en loopt de stroom enorm op.

    Had je alle weerstanden al gemeten?
    Nico


 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top