Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 6 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 52
  1. #21

    Standaard

    Ik zit in Chris' kamp. Lichtgebouwd is van de indicatoren die wat mij betreft bijdraagt. Mijn eerste zelfbouw gitaar is redelijk zwaar en 'over built' en klinkt matig. Mijn redelijk lichte D-18v klinkt veel opener. Uiteindelijk is het de soms der delen maar een van die delen is wat mij betreft het bouwen op de rand van implosie :-)
    Martin D-18V - Guild JF-30 12 - Northernlake OM/D (zelfbouw) - Northernlake Advanced Jumbo (zelfbouw)

  2. #22

    Standaard

    Een goede gitaar inspireert je tot beter spel

    Voor de rest moet je ze gewoon proberen. Specs zeggen weinig bij akoestische gitaren. De verschillen in klank en feel tussen twee gitaren van dezelfde bouwer, en hetzelfde model kunnen idioot groot zijn. Hout is tricky wat dat betreft, en een element kun je vervangen. Een boven of achterblad wordt al een stuk lastiger. Vastpakken, spelen, en als ze enkele uren later enorm op je moeten inpraten voordat je het ding loslaat heb je een goede kans dat die gitaar een goede is voor jou.

  3. #23

    Standaard

    Er zijn trouwens best nog wat dingen die ik wel eens zou willen proberen, zoals fanned frets. Toch wel nieuwsgierig hoe dat speelt. Vraag me wel af hoe dat zit met fretten met de duim. Een Dyer achtige harpgitaar zou ook wel mooi zijn, maar die hebben maar 6 extra bassnaren, dat is toch wel weer schipperen.

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    Een goede gitaar inspireert je tot beter spel

    Voor de rest moet je ze gewoon proberen. Specs zeggen weinig bij akoestische gitaren. De verschillen in klank en feel tussen twee gitaren van dezelfde bouwer, en hetzelfde model kunnen idioot groot zijn. Hout is tricky wat dat betreft, en een element kun je vervangen. Een boven of achterblad wordt al een stuk lastiger. Vastpakken, spelen, en als ze enkele uren later enorm op je moeten inpraten voordat je het ding loslaat heb je een goede kans dat die gitaar een goede is voor jou.
    Kijk, dit is misschien nog wel de beste omschrijving! Zelfs in mijn beperkte wereldje wat gitaren betreft zit er een enorm verschil tussen specs en zoals ik eerder beschreef hebben ze ieder een totaal ander klankbeeld en speelcomfort.. Het komt dus wederom neer op persoonlijke smaak.

    6 extra snaren schipperen? ik heb al moeite met alleen maar de oorspronkelijke 6!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 januari 2010
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    792

    Standaard

    @Harald: Dat is natuurlijk het uiteindelijke oordeel wat iedereen inderdaad zelf moet vellen, helemaal mee eens. Alleen probeer ik voor mezelf te achterhalen waarom Western gitaren vaak in een standaard houtconfiguratie gebouwd worden, terwijl er zoveel meer hout te vinden is wat je voor een gitaar zou kunnen gebruiken. Volgen bouwers elkaar zonder dat iemand zijn nek durft uit te steken (lekker zeker zijn)? Waarom de geijkte combinatie van Sitka spruce en mahonie? Je ziet maar weinig andere combinaties en dat trickert mij in die zin om de vraag te stellen. Heb jij enig idee hierbij?

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Is het niet beschikbaarheid, inkoopprijs, algemene smaak en beproefde combi? Waarom zou je in commercieel opzicht het wiel opnieuw uitvinden.. Als je ziet wat hout kost tegenwoordig, vind ik het niet zo heel gek dat ze bij een aantal combi's blijven..
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  7. #27
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Eric van Esch Bekijk bericht
    @Harald: Dat is natuurlijk het uiteindelijke oordeel wat iedereen inderdaad zelf moet vellen, helemaal mee eens. Alleen probeer ik voor mezelf te achterhalen waarom Western gitaren vaak in een standaard houtconfiguratie gebouwd worden, terwijl er zoveel meer hout te vinden is wat je voor een gitaar zou kunnen gebruiken. Volgen bouwers elkaar zonder dat iemand zijn nek durft uit te steken (lekker zeker zijn)? Waarom de geijkte combinatie van Sitka spruce en mahonie? Je ziet maar weinig andere combinaties en dat trickert mij in die zin om de vraag te stellen. Heb jij enig idee hierbij?
    Als ik misschien ook even mag antwoorden : voor het bovenblad heb je een houtsoort nodig met een maximale sterkte bij een zo laag mogelijk gewicht. Sparrenhout is daar één van de optimale houtsoorten voor vanwege zijn samenstelling en nerfvorm. Ik meen me te herinneren dat vooral de randen van de nerven erg stijf zijn bij sparren, waardoor het constructiegewicht laag blijft.

    Voor de zij- en achterkanten zijn er wel meer mogelijkheden, en daar zie je dan ook echt wel meer variatie. Mahonie wordt zoveel gebruikt voor met name gitaarhalzen (maar ook voor meubels en zij- en achterkanten) omdat het een van de meest stabiele houtsoorten is, het werkt maar heel weinig. Ik ken iemand die eens een elektrische gitaar van eiken heeft gemaakt, maar die trok dus krom

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LaurentB Bekijk bericht
    Als ik misschien ook even mag antwoorden : voor het bovenblad heb je een houtsoort nodig met een maximale sterkte bij een zo laag mogelijk gewicht. Sparrenhout is daar één van de optimale houtsoorten voor vanwege zijn samenstelling en nerfvorm. Ik meen me te herinneren dat vooral de randen van de nerven erg stijf zijn bij sparren, waardoor het constructiegewicht laag blijft.

    Voor de zij- en achterkanten zijn er wel meer mogelijkheden, en daar zie je dan ook echt wel meer variatie. Mahonie wordt zoveel gebruikt voor met name gitaarhalzen (maar ook voor meubels en zij- en achterkanten) omdat het een van de meest stabiele houtsoorten is, het werkt maar heel weinig. Ik ken iemand die eens een elektrische gitaar van eiken heeft gemaakt, maar die trok dus krom
    En die dus , je was me net voor laurent.. Er zijn idd niet zo heel veel mogelijkheden voor tophout..
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  9. #29
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rizz Bekijk bericht
    En die dus , je was me net voor laurent.. Er zijn idd niet zo heel veel mogelijkheden voor tophout..
    Ja, mahonie zelf wordt ook wel gebruikt voor bovenbladen, geeft een vrij droog geluid meen ik. Martin heeft er een model van dacht ik.

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LaurentB Bekijk bericht
    Ja, mahonie zelf wordt ook wel gebruikt voor bovenbladen, geeft een vrij droog geluid meen ik. Martin heeft er een model van dacht ik.
    Er zijn wel meer modellen van verschillende fabrikanten, maar dat zijn dacht ik dan allemaal all-mahonie modellen. Persoonlijk nog nooit een mahonie bovenblad met 1 of ander ander hout gecombineerd gezien. Of dat moet dan net die Martin zijn?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top