Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11
  1. #1

    Standaard vraagje voor olie-afwerking

    Beste iedereen-die-dit-leest-en-me-kan-helpen,

    ik ben bezig met mijn (eerste) zelfbouwproject (zie signature onderin) en ik ben zowat toe aan de afwerking.

    nu heb ik al gelezen dat een hardende olie zoals tung-oil perfect is hiervoor, hoewel dit hier in nederland, laat staan zuid-limburg , niet bij iedere speciaalzaak te vinden is.

    Lijnolie zou ook geschikt zijn begreep ik, is dit hetzelfde als lijnzaadolie? (dat was niet de vraag maar het antwoord is wel handig om te weten)

    Tijdens het bouwproject zag ik toch al (dwars op de nerf) de "tigerstripe" motieven lopen, en die wil ik ontzettend graag naar boven halen, met behoud van de kleur van mijn Maple top. Het rode logo op de body is gedaan met beits (white-wash maar dan " Mahonie" kleur.

    ik had een rest-stukje en ik dacht, laat ik eens klooien; constatering:
    - met enkel blanke lak (simpel spuitbusje van de gamma om te proberen); effect helemaal weg.
    - eerst insmeren met, jawel, WD-40 Kruipolie : BAM! zie foto



    krijg ik dit effect ook met lijn(zaad)olie en zo niet, wat gebeurt er als ik ervoor kies mijn gitaar eerst te behandelen met zo'n wd-40, een tijdje laat drogen en vervolgens afwerk met cellulose of 2k lak?

    of zou ik misschien zelfs beter WD40 voor het effect doen en vervolgens lijn(zaad)olie voor het uiteindelijke finishen?

    help me soon enne... Rock On!
    It's better to rule in Hell, than it is to serve in Heaven...

    Check out my home-made project!

  2. #2

    Standaard

    Koop gewoon Tru Oil en gebruik dat.

    http://www.target-master.nl/product_...o9qagr6ubv7cq4

    Als alternatief Danish Oil, te bestellen bij Baptist.nl

    WD40 is smeermiddel, geen finish, en lijnzaadolie duurt eindeloos lang voordat het daadwerkelijk droog wordt, en is niet echt een geschikt afwerkingsproduct. Zowel Danish als Tru Oil zijn eigenlijk een soort vernis op (lijnzaadolie) basis die goed uitharden. Zeker met Tru Oil kun je redelijke gloss opbouwen, met Danish iets minder, soort semi-gloss effect. Beiden breng ik aan op fijn geschuurd hout (800+ grit of zo, in tegenstelling tot lak voorbereiding waarbij ik 'maar' tot 220 of 320 ga, hooguit 400) met een stuk oud T-shirt of keuekrol. Laten intrekken, overtollige hoeveelheid erafpoetsen na een poos, vaak herhalen. Af en toe 'levellen' met (synthetisch) staal wol.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 mei 2011
    Locatie
    zandvoort
    Berichten
    376

    Standaard

    Olie onder lak kan goed werken om meer diepte in het hout te zien. Let er dan wel op dat je het inderdaad fijner schuurt. hoe gladder het oppervlak, hoe meer diepte je gaat zien (zowiezo, ook zonder olie). Daarnaast: als je weer te fijn schuurt pakt een lak niet altijd goed meer (afhankelijk van de soort lak).

    Je kunt de olie ook 'inschuren' met (steeds fijner) watervast schuurpapier, dan vul je ook meteen de nerven etc (bij maple niet echt nodig).

    Laat de olie eerst goed drogen voordat je 'm aflakt (normaal gesproken een paar dagen)

    Gebruik nooit rauwe lijnolie alleen (duurt minimaal een jaar voordat het droog is, als het uberhaupt al droogt), evt een mix van rauwe lijnolie en siccatief (zorgt voor droging) en terpentijnolie.

    De aternatieven die Mattia noemt zijn makkelijk. Als je olie gebruikt zal het hout trouwens ook wat donkerder worden (m.u.v. lemon oil). Let er bij olie op dat er helemaal geen lijmresten zijn op het zichtbare hout, hier pakt de olie niet wat vlekken gaat geven.

    Voorbeeld zonder/met olie (lijnolie/siccatief, aflakken moet nog gebeuren):



    Onder de binding zie je overigens nog dat ik de lijm nog niet helemaal goed weggeschuurd had, dus daar heb ik nog wat aan moeten doen:
    Laatst gewijzigd door crazycow; 13 mei 2012 om 07:59

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mattia Bekijk bericht
    Koop gewoon Tru Oil en gebruik dat.

    http://www.target-master.nl/product_...o9qagr6ubv7cq4

    Als alternatief Danish Oil, te bestellen bij Baptist.nl

    WD40 is smeermiddel, geen finish, en lijnzaadolie duurt eindeloos lang voordat het daadwerkelijk droog wordt, en is niet echt een geschikt afwerkingsproduct. Zowel Danish als Tru Oil zijn eigenlijk een soort vernis op (lijnzaadolie) basis die goed uitharden. Zeker met Tru Oil kun je redelijke gloss opbouwen, met Danish iets minder, soort semi-gloss effect. Beiden breng ik aan op fijn geschuurd hout (800+ grit of zo, in tegenstelling tot lak voorbereiding waarbij ik 'maar' tot 220 of 320 ga, hooguit 400) met een stuk oud T-shirt of keuekrol. Laten intrekken, overtollige hoeveelheid erafpoetsen na een poos, vaak herhalen. Af en toe 'levellen' met (synthetisch) staal wol.
    Krijg ik dan die tigerstipe achtige look weer naar boven? Die zit namelijk wel in het hout en het zou mooi zijn als deze eruit springt. Wd40 is inderdaad een ander soort olie, dat begrijp ik, de vraag was eigenlijk meer of dit hechtingsproblemen zou geven met olie of blanke lak. Het laat namelijk de kleur van het hout goed leven.



    Overigens wil ik wel kijken voor olie die het meest transparant opdroogt en dus de kleur van de maple het mooiste laat. Ik begreep dat je dat het meeste houd met tungoil, misschien moet ik daarvoor eens 10 km verderop kijken in belgie ;-)
    It's better to rule in Hell, than it is to serve in Heaven...

    Check out my home-made project!

  5. #5

    Standaard

    is inderdaad een supergave finish op het donkere hout. Mahonie?

    Het bovenblad kleurt echter wat gelig af zo te zien, en dat is mooi bij een acoustische gitaar, maar voor mijn electrische lijkt me dit niet mooi, ik wil een beetje het huidige contrast bewaren.
    It's better to rule in Hell, than it is to serve in Heaven...

    Check out my home-made project!

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 mei 2011
    Locatie
    zandvoort
    Berichten
    376

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rickhempe Bekijk bericht
    is inderdaad een supergave finish op het donkere hout. Mahonie?

    Het bovenblad kleurt echter wat gelig af zo te zien, en dat is mooi bij een acoustische gitaar, maar voor mijn electrische lijkt me dit niet mooi, ik wil een beetje het huidige contrast bewaren.
    Mahonie inderdaad.
    Het bovenblad zet ik bij een akoestische gitaar nooit in de olie, dit is schellak.....
    Misschien moet je lemon oil gebruiken (zelf nooit gedaan, maar schijnt het hout niet of nauwelijks te verkleuren).

  7. #7

    Standaard

    Lemon oil is geen finish, en moet je niet als zodanig gebruiken.

    Seriously, voor een 'olie finish' raad ik altijd aan om 'gewoon' TruOil of Danish Oil (of Liberon Finishing Oil) te gebruiken. Goedkoop, niet moeilijk te vinden, gegarandeerd goed resultaat. Olie onder lak met schellak ertussen kan, maar is wel een beetje vragen om potentiële moeilijkheden (niet alles hecht perfect op schellak, of als de deklaag niet helemaal dekkend is kun je aanhechtingsproblemen krijgen - heb zelf enkele problemen gehad met lak op waterbasis op schellak, liet gewoon los). Ik zou de WD40 echt links laten liggen - je vraagt om problemen. Tru-Oil zal een iets amber tint geven, andere opties ook allemaal. Meest 'heldere' oplossing zou een epoxy fill/seal/wash coat zijn, maar dan iets als system 3 of West Systems clear epoxy (weet even niet welke hardner). De Z-poxy finishing resin die ik meestal gebruikt geeft meestal ook een warme tint.

  8. #8

    Standaard

    Ok Mattia, laten we het daar op houden, i'll take your word for it

    ik wil namelijk niet de amber kleur zoals dit:



    het contrast wat ik nu heb wil ik houden (zie eerdere afbeeldingen). is er veel verschil in welke 2k lak je koopt? ik kan namelijk vlakbij een spuitbus 2k lak kopen (weliswaar 30 euro), welke ik na open eigenlijk zo snel mogelijk leeg moet werken. is een bus van 500ml geloof ik.

    gitaarbouwer Rubens (maastricht) gaf aan dat een paar lagen (voor, achter, vervolgens is voor weer droog genoeg and so on) kan dus achter elkaar door tot de bus leeg is. (weet niet of hij dat met 250 ml of 500 ml bedoelde)

    vervolgens 24 tot 36 uur goed laten uitharden en dan de volgende lading.
    It's better to rule in Hell, than it is to serve in Heaven...

    Check out my home-made project!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 januari 2008
    Locatie
    Brugge, deel van een pretpark op de grens van Nederland, Duitsland, Luxemburg en Frankrijk
    Berichten
    1.472

    Standaard

    Ik ben fan van Rustins Danish Oil. Ik heb er echt al mooie resultaten mee behaald.

    Hier een voorbeeldje.
    http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...shortscale-bas

    De tekening van de vogeloogesdoorn (birds eye maple) in de nek is zo sterk tot uiting gekomen dat het haast pijn doet aan je ogen. Ook de palissander (rosewood) body is veel levendiger geworden. Ik vind het prachtig!

    Ik heb heel veel laagjes (ik schat een stuk of 30) over elkaar gelegd, goed laten uitharden (duurt lang!) en uiteindelijk gepolijst en gewaxed tot iets wat heel dicht in de buurt komt van hoogglans. Die glans doet alles nóg meer naar voor komen.

    Veel succes!
    When in Doubt, Fuck it.
    When not in Doubt... get in Doubt!

    Remember kids: eat your parents, stay in sleep, don't do school, honor your vegetables and get eight hours of drugs every night.

  10. #10

    Standaard

    hoeveel tijd heb je tussen de lagengelaten?

    Beinvloed olie je geluid? Ik heb nu een super geluid zonder lak, maar ik moet nou eenmaal afwerken. Vandaar de overwegingen tussen olie en lak. Overigens, lak bied veel meer risico qua foutjes.
    It's better to rule in Hell, than it is to serve in Heaven...

    Check out my home-made project!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top