Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 24
  1. #1
    Member
    Geregistreerd
    26 augustus 2011
    Locatie
    Papendrecht
    Berichten
    80

    Standaard 4 snarige Walnoten bass.

    Hallo, ik ben begonnen aan en nieuw project en dacht dat het wel leuk is om een paar foto's te plaatsen.
    Het word een 4 snarige fretloze bas.

    Body: Walnoten met een birdseye maple top.
    Nek: Yellowheart en maple opvulstuk.
    Stringers: Sapupira (zwarte kabbes).

    De rest weet ik nog niet.







    Vind hem er wel cool uitzien.
    Die zwarte stringers heb ik gedaan omdat ik de overgang van birdeye maple naar yellowheart niet mooi vond, niet mooi genoeg.
    Nu nog een hoooop vijlwerk, dat birdseye maple ziet eruit alsof je dat even in een paar minuten glad maak, maar dat is dus even niet zo, dat spul is taaaaai.

    Later meer.
    Laatst gewijzigd door Rob Groen; 10 september 2011 om 10:42

  2. #2
    Member
    Geregistreerd
    26 augustus 2011
    Locatie
    Papendrecht
    Berichten
    80

    Standaard

    Heb het afgelopen weekend veel gevijlt, vind het een erg leuk werkje om te doen, je ziet een bas geboren worden onder je handen.
    Terwijl ik, toen ik op de LTS zat, ook wel eens een blokje haaks heb moeten vijlen, en toen dacht, wat een verschrikkelijk saai werk, dit zou ik nooit mijn hele leven willen doen.
    Daar denk ik nu toch heel anders over.
    Dit is hoe het er nu uitziet, moet nog een helft van de top iets dunner maken, die was iets dikker, ong. 1,5 mm.








    Ben nu aan het nadenken hoe ik de headstok ga doen.
    De nek is 2 Cm. dik, zodat je niet hele hoop hoef weg te vijlen, dat is zonde.
    Maar je headstock wordt wel een beetje dun als je een beetje een hoek erin wil hebben.
    Wil het geheel een beetje dikker maken met een paar laagjes fineer.
    De bovenkant zal niet zo'n probleem zijn, de onderkant is lastiger denk ik.
    We zien wel.
    Ik hoop deze bas trouwens af te hebben voor de beurs, lijkt me wel leuk.
    Ik hou jullie op de hoogte van de bouw.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Dat ziet er nu al uit als een gitaar! Leuk dat je nu al een sneak preview van het eindresultaat hebt. Mooi afgewerkte randen, btw...

    Heb je dat bewust gedaan, die verspringing in de rand van de top bij het maple opvulstuk? Edit: laat maar: is gezichtsbedrog

    Ben erg benieuwd naar het eindresultaat.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  4. #4
    Member
    Geregistreerd
    26 augustus 2011
    Locatie
    Papendrecht
    Berichten
    80

    Standaard

    Bedankt Rizz.

    De randjes moeten nog gedaan worden eigenlijk, ik heb ze nu alleen even met een vijl gedaan, de scherpe randen weggevijld.
    Dat doe ik altijd, om te voorkomen dat je per ongeluk tijdens het werken aan je bass, een splinter eruit trekt, die je niet meer weggewerkt krijg.
    De body is bijna af, vijlsgewijs, en dan maak ik ze mooi rond met een vijl, geen router.
    Heb wel een bitje daarvoor, en een router, maar er blijft altijd een randje over en die moet je dan toch weer met een vijl weghalen, dan kan je net zogoed het hele ding met een vijl doen.

    De top en de nek zijn niet helemaal in lijn aan de achterkant, dat klopt.
    Het walnoten was net iets dikker als het maple voor de nek, maar ik vind het niet zo erg.
    De stringers maken dat het minder erg is.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Ha! wat gezichtsbedrog leek, is eigenlijk ook weer gezichtsbedrog

    Nu zie ik het ook, van de randjes.. Dat krijg je, als je te snel kijkt...

    Vind het toch wel weer leuk dat je het met elleboogvet afwerkt.. Helaas, ik zal nog even moeten oefenen en zal mijn aanstaande zelfbouw vooral met masjientjes maken voor het eindresultaat..
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  6. #6
    Member
    Geregistreerd
    26 augustus 2011
    Locatie
    Papendrecht
    Berichten
    80

    Standaard

    Ben er ook pas een jaar mee bezig hoor.
    Dit is mijn 5e zelfbouw bass, waarvan er pas 2 af zijn, staan er 3 in de steigers nu.
    Dat komt vooral omdat ik hout zat heb, maar geen thrusrods of stemknoppen ofzo, en dan pak ik een nieuw stuk hout en ga aan een andere beginnen.
    Maar ik moet zeggen dat het snel leert als je het vaak doet.
    Oefening baart kunst.
    Je moet "in gesprek komen met het hout", via je vijl, haha LOL.
    Het gaat sneller als je verwacht, plus, een schuurpapiertje kan een hoop foutjes weer recht trekken.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard



    Oh? is dat het? Ken dat, heb nu al menig gesprek gehad met het hout, en het moet nog binnenkomen!

    Maar goed, de enige ervaring die ik heb met fijne houtbewerking is het schuren van een kozijntje en zo fijn vind ik dat nou ook weer niet!!!

    Alle gekheid op een stokje, ik heb weinig ruimte om foutjes te maken aangezien het een akoest wordt en zijkanten en achterblad maar iets over de maat zijn.. Gelukkig doe ik het op een cursus en wordt er ingegrepen als het fout dreigt te gaan.. Er zal genoeg handwerk inzitten.. (topic volgt..)

    Dat maakt mijn bewondering niet kleiner voor diegenen die dit zelf proberen en kunnen! En met 5 bassen, ook al zijn ze nog niet allemaal af, begin je toch al behoorlijk ervaren te worden....
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  8. #8
    Member
    Geregistreerd
    26 augustus 2011
    Locatie
    Papendrecht
    Berichten
    80

    Standaard

    Headstock gemaakt, elke wing apart gelijmt, omstebeurt.




    Na wat vijlen..





    Heb de nek versterkt met carbon, yellow heart is misschien niet de beste houtsoort om een nek mee te maken.









    Zelfs het zaagsel is mooi.
    Laatst gewijzigd door Rob Groen; 15 september 2011 om 16:39

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rob Groen Bekijk bericht
    Zelfs het zaagsel is mooi.
    Wat kan de mens soms genieten van de kleine dingen in het leven, zoals een hoopje zaagsel

    Je schiet lekker op. Heb je de nek uit één stuk yellowheart gemaakt? Van wat ik heb gelezen over deze houtsoort schijnt het wel de neiging hebben om krom te trekken, dus dat carbon kan best eens z'n nut hebben.
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  10. #10
    Member
    Geregistreerd
    26 augustus 2011
    Locatie
    Papendrecht
    Berichten
    80

    Standaard

    Ja de nek is een stuk yellowheart, misschien niet de beste keus, maar het geeft niet.
    Als hij krom trekt zaag ik hem ertussenuit en lijm er een andere tussen, haha...
    We zien het wel, hoop dat het carbon het goed houdt.
    Heb een fingerboard gemaakt.
    Het wordt toch een 5 snarige, dan is de nek iets dikker en stabieler, misschien.
    Wel een smalle 5 snarige, met een stringspacing van 1,5 Cm. bij de brug.



    Is van sapupira gemaakt, heb ik veel van liggen.
    Daar worden ook vloeren van gemaakt, is erg hard.

    En mooi.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top