Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard onweer en (buizen)versterkers

    onder het mom van 'better safe than sorry' haal ik toch regelmatig de stekker uit het stopcontact van m'n buizenversterker als het flink onweert. Is dat eigenlijk wel terecht? Het is wel een keer gebeurd dat de zekering sprong toen ik aan de versterker aan het werken was (en volgens mij gebeurde dat precies op het moment van een lichtflits).

    Maar kan het ook echt gevaarlijk zijn om versterkt te spelen als er bliksem in de buurt is?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FruscianteFan Bekijk bericht
    Maar kan het ook echt gevaarlijk zijn om versterkt te spelen als er bliksem in de buurt is?
    Dat is zeker mogelijk, hangt er maar van af hoe het inslaat. Je kan zelfs gefrituurd worden door je PC als die aan de telefoonlijn of antennekabel hangt. Er zijn ook verhalen dat het op de waterleiding insloeg met fatale afloop. En tot slot is het mogelijk dat een hele kerktoren mechanisch wordt geamputeerd terwijl het toch om elektrische lading gaat. Onderschat de natuur niet.

    Owja, ze zeggen ook dat je niet in de spiegel mag kijken tijdens onweer

    Persoonlijk ben ik bijna altijd buiten te vinden, genietend van het spectakel.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 10 mei 2012 om 20:37
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2005
    Locatie
    net niet in friesland :D
    Berichten
    21.363
    Blog Entries
    2

    Standaard

    jaar of 8 geleden had ik een blixuminslag aan de overkant in het weiland.
    schade: 1 ADSL modem, 1 router, 1 netwerkaansluiting van een notebook (dat stond allemaal aan)
    en de netwerkaansluiting van een PC die niet aanstond maar wel aan die router hing.
    verder geen schade. ik merkte het doordat ik aan het bellen was en het gesprek met de flits weg was

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    In de jaren 80 werden we midden in de nacht wakker van een enorme dreun (onweer). Het was slechts één klap maar in de hele omgeving was allerlei apparatuur gesneuveld. Zelfs ijskasten hadden het veld moeten ruimen. Ik werkte toen als TV monteur dus hoorde persoonlijk van alle klachten en heb er ook een aantal onderzocht. Bij ons was de TV Video en antenneversterker onvoltooidoverleden tijd en het spul stond niet eens aan. Wel waren er diverse chips gewoon defect geraakt door de ontlading.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  5. #5

    Standaard

    Om deze reden heb ik bij de bouwmarkt een paar van die overspanningsbeveligingen gekocht.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 oktober 2011
    Locatie
    Voorburg
    Berichten
    238

    Standaard

    Ik heb een tijdje geleden voor goedkoop Monster PowerCentrer's kunnen kopen. Het haalt de piek eraf en houd bliksem tegen. Als er toch apparaten sneuvelen vergoeden ze tot 275.000 euro. Gewoon voor de veiligheid op me versterker pc en tv apparatuur gezet de dure spullen dus.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gearjunkie Bekijk bericht
    Om deze reden heb ik bij de bouwmarkt een paar van die overspanningsbeveligingen gekocht.
    Als het echt vet inslaat zal dat waarschijnlijk ook niet helpen maar bij vertakte inslagen zal het een goed beschermingsmiddel zijn, beter dan niets. Niet één inslag is hetzelfde dus wat kan men garanderen? Om je buizenversterker hoef je je niet druk te maken, die kan gemaakt worden.

    Als het stevig onweert zou ik zeker niet met een gitaar in mijn handen op een podium gaan staan.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  8. #8

    Standaard

    Ontlading tussen elektrisch geladen wolk en aarde, tussen twee of meer wolken met tegengestelde lading onderling, of binnen één wolk. De temperatuur in een ontlading loopt op tot ongeveer 30.000 graden Celsius, de gemiddelde stroomsterkte is zo'n 60 kA en de spanning loopt in de miljoenen volts. Een bliksemschicht is gemiddeld 5 tot 6,5 kilometer lang en 2,5 cm in doorsnede, maar reikt soms over afstanden van meer dan 100 kilometer. In Nederland slaat de bliksem ongeveer 100.000 keer per jaar in.
    Dit is wat de KNMI schrijft over bliksem.

    Bij directe inslag moet je gewoon alles vergeten, je spullen gaan stuk. Overspanning beveiliging gaat echt niet verder dan spanningen van enkele kilovolts. Stromen van 60.000 Ampere geven bij een weerstand van 1 ohm al 60.000 Volt . . .

    Is de inslag in de buurt, tot enkele honderden meters van je verwijderd, (gelukkig is dit meestal het geval) dan ligt het aan de afstand tot de inslag met welke spanning je te maken hebt. Deze spanning komt je woning binnen via kabels, elektriciteit en telefoon. Hier kunnen overspanning beveiligingen vaak hun werk doen, mits goed gemonteerd en ze de mogelijkheid hebben om de overspanning naar aarde af te voeren. Je aarde aansluiting in huis bepaald hoe goed de overspanning zijn werk kan doen. Vaak helpen overspanning beveiligingen, heel vaak helaas niet, zeker niet die dingen die in een stekkerbak zijn ingebouwd.

    In gebouwen wordt tegenwoordig veel aandacht gegeven aan overspanning beveiliging. Dat gaat in drie fases: Grof, middel en fijn. Beveiliging op plekken waar kabels het gebouw binnen komen, maar ook in de verdeel kasten. Ook hier is een goede aarde voorziening heel belangrijk.

    Om dan tenslotte op de vraag van de topic starter terug te komen:
    Ja het kan gevaarlijk zijn om elektrische apparatuur te bedienen, aan te hebben of zelfs ingeplugd te hebben in je stopcontact. Vroeger werden bij onweer alle stekkers in huis uit het stopcontact gehaald, tegenwoordig doen we dat niet meer. Helaas gaat het dan ook regelmatig mis; iedereen kent wel een collega, vriend ofzo, die dat heeft meegemaakt en zijn of haar apparatuur kon vervangen.
    Overspanning beveiliging zoals we die bij de bouwmarkt kopen, helpt hoofdzakelijk de bouwmarkt.

  9. #9

    Standaard

    ik heb tot mijn 25ste buitenaf gewoond en iedere lente/zomer sloeg de bliksem een paar keer in. wij haalden de tv/computer etc uit het stopcontact. ik mijn versterker ook. zekering vloog er trouwens altijd uit. maar ik zou niet aan mijn versterker willen prutsen, of electrisch gitaar spelen als het onweert. zo sloeg de bliksem een keer in toen ik de garage stond, de knal was wel okee... om dan met iets in de handen te staan met een snoer... liever niet

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RelicBert Bekijk bericht
    iedereen kent wel een collega, vriend ofzo, die dat heeft meegemaakt en zijn of haar apparatuur kon vervangen.
    Sorry. Ik ken niemand die aan dit criterium voldoet.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top