Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 27
  1. #11

    Standaard

    Hallo Kingpin, het zelf bouwen van een lapsteel is een heel stuk eenvoudiger dan de doorsnee gitaar hoor.

    In alle eenvoud komt het neer op een scale aftekenen op een plank. Een staartstuk, en een soort brug, en een paar tuners op een plank monteren.
    Elementjes zijn er al vanaf een 13 euro er hoeven zelfs geen potmeters of tone knopjes op om er leuk op te spelen.

    dit is een aardig voorbeeld http://www.youtube.com/watch?v=iAo8LPUfqks

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 januari 2011
    Locatie
    Veldhoven
    Berichten
    269

    Standaard

    nogmaals bedankt, maar ik denk dat die kant-en-klare Thomann Harley Benton lapsteel van €77 uiteindelijk even duur is als een handgemaakte :P (dat, plus ik kan nog geen plank rechtzagen en ik heb echt geen verstand van electronica :P)

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Maar wat al gezegd is, dat specifieke geluid zit 'm in de stemming en frasering die bij dit soort muziek hoort, niet in een pickupje.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  4. #14

    Standaard

    Dat bender systeem op die Deusenburg is trouwens wel gaaf! Die capo is ook over nagedacht. Leuk ding!

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 januari 2011
    Locatie
    Veldhoven
    Berichten
    269

    Standaard

    Vind die Duesenberg ook echt TE gaaf, zeker met die systemen die conventionele lapsteels niet hebben.

    De prijs van Thomann valt nog wel mee, heb hem elders al te boek zien staan voor 1500-1700 euro

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    vraagje

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Maar wat al gezegd is, dat specifieke geluid zit 'm in de stemming en frasering die bij dit soort muziek hoort, niet in een pickupje.
    Absoluut.
    Vandaar dat ik nogal verbaasd was over de volgende quote van de TS

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KingPin8 Bekijk bericht
    ik bedoel dit geluid:

    http://www.youtube.com/watch?v=8TdapBSJ-fI

    of dit (niet zo mooi als bovenstaande imo)

    http://www.youtube.com/watch?v=2s0K8TCMjGA
    De eerste is absoluut geen Hawaiian sound (maar gewoon country en daarna wat bluesscheurwerk), de tweede helemaal wel.
    Als je die eerste mooier vind, dan ben je dus juist NIET op zoek naar een Hawaiian sound...

    Je kunt geen hawaiian spelen zonder bullet bar (zoals in de tweede clip), in de eerste clip zie ik een gewone Stevens of kloon.
    Begrijp me goed, ik speel dobro met een Shubb SP-3, dus ik ken het verschil....

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    De stemming maakt niet zoveel uit, er bestaat niet zoiets als een country of hawaiian stemming. Je kan basicly in open key of in een zes variant stemmen en de zes ligt wat meer voor de hand voor die Hawaiian sound en de open key voor een Rye Cooder tune.
    Country associeer ik meer met steels, negens en dertiens met levers & pedals maar niks houd je tegen om je Es 335 in een C6/FMaj9 te stemmen. Je frasering bepaalt meer de klankkleur of het een eenzame woestijn, een palmstrandje of een beerbar in Oklahoma is.
    De Duesenberg gebruikt een open key in combinatie met levers & pedals, daarmee kan je dus alle kanten op.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 8 mei 2012 om 00:09
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 januari 2011
    Locatie
    Veldhoven
    Berichten
    269

    Standaard

    Naja, het antwoord op mijn vraag was dus gewoon, reverb, in combinatie met een slider.
    De reden dat ik het wilde weten was een filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=WzroqxFP-mY) waarin iemand de Harley Benton lapsteel bespeeld welke gewoon als een normale cleane elec. gitaar klinkt, daar schrok ik ene beetje van.

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    Red face

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KingPin8 Bekijk bericht
    Naja, het antwoord op mijn vraag was dus gewoon, reverb, in combinatie met een slider.
    De reden dat ik het wilde weten was een filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=WzroqxFP-mY) waarin iemand de Harley Benton lapsteel bespeeld welke gewoon als een normale cleane elec. gitaar klinkt, daar schrok ik ene beetje van.
    Nou ja, bespeelt..... Hij maakt geluid, laten we het daarop houden

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 januari 2011
    Locatie
    Veldhoven
    Berichten
    269

    Standaard

    haha, inderdaad, het lijkt als of hij voor het eerst een snaarinstrument ziet :P

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top