Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 39
  1. #11

    Standaard

    Ja, ik heb een toongenerator (de laptop staat in het filmpje naast de versterker, maar is bijna niet te zien in het donker.
    Dus als ik je goed begrijp doe ik:
    *Uitgang geluidskaart overbruggen met een 10 ohm weerstand
    *parallel aan deze weerstand (dus eigenlijk ook over de uitgang) 2 weerstanden in serie (4k7 en 100ohm als spanningsdeler)
    *op het knooppunt tussen 4k7 en 100ohm een 1meg weerstand
    *andere kant 1 meg weerstand als input naar de versterker

    Klopt dat zo?

    Verder heb ik hier: http://talkingelectronics.com/projec.../OP-AMP-3.html één en ander gelezen en opgestoken over opamps en het testen ervan. Misschien is het ook een aardige optie om door één voor één de opamps 'uit te schakelen' (zoals op die site beschreven met de shunt weerstand) de oscillerende opamp te traceren? Ik bedoel: op het moment dat de betreffende opamp uitgeschakeld wordt zal het oscilleren toch ook stoppen. Of dit dit heel dom?

    Verder moet ik eigenlijk opmerken dat het gitaarsignaal eigenlijk behoorlijk normaal klinkt hoor. Op het filmpje is het niet best te horen. De mastervolume is ook niet hoger geweest dan 1/2 ofzo ivm de enorme bijgeluiden, dus dat scheelt ook nog.

    Hoe dan ook: misschien vanavond, maar zeker morgen overdag kan ik er weer mee verder.
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    De situatie van de spanningsdeler heb je helemaal goed begrepen.

    Moeilijk te beoordelen of je gain veel te hoog is maar dat is mijn eerste indruk. Prik gewoon dat 50mV~ signaal er in en volg het signaal met je scoop. Leuke oefening en misschien zie je iets wat niet door de beugel kan. Ik heb ook wel eens zo'n fout gehad en dat was gewoon een doodzieke opamp. Deze was niet te genezen en is uit zijn lijden geholpen (poten geamputeerd en dood laten bloeden).
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  3. #13

    Standaard

    Hahaha, okee dank je!
    Ik ga ermee aan de slag en laat weer wat horen!
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  4. #14

    Standaard

    Okee, vanochtend weer een poosje aan de versterker gewerkt.
    Omdat ik nog beloofd :-) had om c36 te lichten ben ik meteen even vanaf daar helemaal terug gaan werken door het circuit. Hier de testresultaten:

    *c36 los --> geen ruis; geen brom; oscillatie klinkt nog een heel klein beetje door, maar echt op de achtergrond
    *c35 los --> idem (uiteraard voorgaande condensator weer teruggeplaatst)
    *c16 los --> idem (uiteraard voorgaande condensator weer teruggeplaatst)
    *c11 los --> idem (uiteraard voorgaande condensator weer teruggeplaatst)

    Hmm, okee. Dus voorzichtig concludeer ik (correct me if I'm wrong):
    -de ruis en oscillatie zouden mogelijk wel eens één en hetzelfde issue kunnen zijn? Enorme versterking van een opamp (oscillatie) waarmee ook heel veel ruis versterkt wordt?
    -deze problemen lijken zich te concentreren rond IC1a en/of IC1b. ??

    Daarna (hele circuit weer intact) heb ik c5 verwijderd.
    Resultaat:
    -het cleane kanaal werkt normaal met een beetje ruis nog. Veel minder dan eerst. Geen oscillatie.
    -het boost kanaal werkt niet meer (logisch)

    Het lijkt mij dus dat IC1a shared is voor beide kanalen en IC1b alleen voor het boost kanaal. De ruis en oscillatieproblemen lijken dus in het gedeelte tussen c4 en c5 te liggen. Diodes? IC1b stuk? Toch een condensator?

    Dit zijn slecht vermoedens en redeneringen van mij. Iemand daar opmerkingen over?
    Ik kan de werking van de kanaalschakeling niet helemaal doorgronden. Misschien dat daar ook nog wat storing vandaan komt. Iemand die die schakeling wat kan verklaren?

    Sorry, beetje lang post, maar hopelijk toch weer wat stof tot verder discussiëren / brainstormen.
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Agent_Smith Bekijk bericht
    Iemand die die schakeling wat kan verklaren?
    Het schakelen gebeurt dmv IC2. Deze CA3046 is een transistor array, datasheet kun je op Inet vinden. Teken dat dan gewoon ff in je schema dat maakt het een stuk eenvoudiger om te analyseren. Het meest eenvoudige is om IC1 te vervangen. ik heb ooit precies zo'n klacht gehad, was ook IC1. Niet geschoten altijd mis.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  6. #16

    Standaard

    Okee Frans bedankt!
    Dat ga ik dan maar doen. Kan even duren voor ik resultaten kan posten, want ik moet ergens onderdelen gaan bestellen (conrad ofzo), want er zit hier in de wijde omtrek niemand die componenten verkoopt.
    Gelijk maar de meeste componenten rondom IC1 ook meebestellen voor die paar centen.
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Agent_Smith Bekijk bericht
    .....er zit hier in de wijde omtrek niemand die componenten verkoopt.....
    Weet anders wel wat adresjes hoor......in Long beach......
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  8. #18

    Standaard

    Haha, ja daar lukt het wel. Daar is meer te krijgen dan je lief is :-)

    Maar ja, zit helaas alweer tijden hier in één of ander tochtig gat op Neerlands grondgebied...
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  9. #19

    Standaard

    Okee, problem solved!
    Ik heb IC1 (LM1458 ) vervangen waar de eerste twee opamps dus inzitten. En het beestje gromt weer als een dolle! Wat een heerlijke bakkies zijn het toch die oude solidstates!
    Weer wat geleerd. En erg leuk om te doen. Maar vooral geeft het veel voldoening nu hij weer hersteld is en hopelijk kan hij er weer 30 jaar tegenaan!
    Bedankt voor alle meedenken en tips!
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Agent_Smith Bekijk bericht
    Okee, problem solved!
    Ik heb IC1 (LM1458 ) vervangen waar de eerste twee opamps dus inzitten. En het beestje gromt weer als een dolle! Wat een heerlijke bakkies zijn het toch die oude solidstates!
    Weer wat geleerd. En erg leuk om te doen. Maar vooral geeft het veel voldoening nu hij weer hersteld is en hopelijk kan hij er weer 30 jaar tegenaan!
    Bedankt voor alle meedenken en tips!
    Mooi man, gefeliciteerd. Is het een beetje netjes gelukt?
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top