Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 39
  1. #1

    Standaard rattle and hum: restauratie Marshall 5275

    Op dit moment ben ik bezig met een Marshall 5275 solidstate combo. Persoonlijk vind ik dit heel acceptabele transistorbakjes die ik een opknapbeurt (nou meer een restauratie) zeker waard vind.

    Maar er mankeert wel hier en daar wat aan en ik hoop dat jullie me op het goede spoor kunnen zetten.

    Eerst even wat hij goed doet: hij geeft het gitaarsignaal (zo te horen) normaal door. Alle controls functioneren. Kanaalschakeling werkt en reverb werkt.

    Ten eerste hij bromt een beetje. Niet heel hard, dus ik wil eerst maar de andere problemen oplossen. Door naar punt 2:

    Er zit een enorme ruis in. Zo hard dat het gitaarsignaal helemaal overstemt wordt.
    Ik heb een scoop (ben er geen 'meester' mee, maar kan er leuke beedjes op toveren ;-) ) en ik 'zie' de ruis overal. Op alle versterkertrappen (uitgangen van de opamps). Het ingevoerde signaal zie ik er ook bij, maar zoals gezegd de ruis is enorm.

    Als laatste: hij oscilleert als een malloot. Als de volume/gain knoppen boven een bepaalde stand komen ontstaan er allerlei piep en fluit geluiden. De frequentie reageert op de knoppen. Als hij aan het oscilleren is zie ik dat uiteraard duidelijk op de scoop.

    Probleem echter: ik weet niet goed waar ik moet gaan zoeken. Wat heb ik al gedaan: Ik heb van de voeding de elco's (rood omcirkeld) vervangen door nieuwe. Dit heeft niets uitgehaald. Kan de ruis iets met de zeners in de voeding te maken hebben?
    Als ik de gitaar in de fx-return plug is het gitaargeluid luid en glasherder. De ruis blijft echter ook aanwezig (heb het circuit ook nog voor test bij de groene pijl onderbroken) en ook de oscillaties lekken heel vaag door. De voorversterker staat dan (zou ik denken) geheel buiten spel, maar de ruis blijft. Dan ga ik eigenlijk aan de voeding denken.

    Ik heb de scoop op de verschillende voedingsspanningen gezet (45v, 25v en 15v direct op de elco's) en het lijkt mij dat daar een redelijk nette, vlakke spanning zichtbaar moet zijn? Ik zie daar echter (op alle 6 de punten) een erg smerige en heftige rimpel.

    Dat is zo'n beetje wat ik heb gedaan. Hopelijk hebben jullie tips waarmee ik de volgende stappen kan zetten.

    Hier het schema:
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Signaal onderbreken door C36 los te maken, de opamp kun je daarmee uitsluiten.

    De ruis zou goed van het transistorpaar TR6 TR9 kunnen komen. Soms zitten die in één behuizing maar torren welke thermisch aan elkaar zijn gekoppeld kan ook. En uiteraard komen ze ook los van elkaar voor. Na C36 kun je niet zomaar iets losmaken.

    De rimpel op de elko's mag in rust nauwelijks te zien zijn. Heb je toch een flinke rimpel moet je maar eens voelen aan de eindtorren, die zullen dan wel warm worden. Check in dat verband je bias, 30mA is meer dan genoeg.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  3. #3

    Standaard

    Sorry, ik zie nu dat het schema wel wat klein is. Hier een link (hoop dat dat is toegestaan) naar het schema:

    http://www.amparchives.com/Amp%20Arc.../5275/5275.gif

    Bedank! Vanavond zal ik idd even c36 lichten en zien wat er gebeurd. Dan heb ik idd de kale eindtrap. Als de ruis aan TR6/TR9 ligt zal de ruis er nog gewoon zijn. Het vreemde is dat ik ruis door heel de versterker heen zie. Op alle opamps; al vanaf IC1.

    Als ik het goed lees staat er bij TR6 / TR9 type A06. Is dat een beetje een gangbare transistor of is er tegenwoordig en equivalent beschikbaar? Ik heb geen (nieuwe) onderdelen liggen dus moet alles op internet bestellen. Maar belangrijker: hoe kan ik testen of de ruis hier vandaan komt?

    De rimpel op de afvlakelco's is er in rust ook. Maar de 2 eindtorren worden volgens mij niet bijzonder warm, maar dit zal ik ook even controleren.
    En bias checken...help me even ;-) Is dat de emittorstroom? En als die niet goed zou zijn dan zou het kunnen zijn dat er bijvoorbeeld een weerstand verlopen is? Aangezien de bias fixed is.

    Hoe dan ook: ik zal vanavond weer wat testen en het resultaat posten. Sorry voor de eventueel domme vragen :-)
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Agent_Smith Bekijk bericht
    Sorry voor de eventueel domme vragen :-)
    Er bestaan alleen domme antwoorden


    Is de voeding wel vrij van ruis? Als je de ruis al op de eerste opamp ziet verwacht ik niet dat het in de eindtrap zit, zeker niet als het signaal onderbroken is.

    A06 is waarschijnlijk 2SA06, een jappen torretje.

    De ruststroom meet je over de emitterweerstand, spanning over meten en ff omrekenen. Dat de ruststroom vast is wil niet zeggen dat hij goed is, checken dus.

    "Een rimpel" is relatief, misschien kun je even de toptop waarde geven. Onbelast zou ik iets van 100mVtt toelaatbaar vinden maar dan alleen op de eerste elko's. Daarna moet hij toch echt schoon zijn.


    edit
    De ruis kan ook uit de elko komen maar we hebben het toch wel over ruisssssjjjjj he?
    Laatst gewijzigd door cluseau; 2 mei 2012 om 11:45
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Er bestaan alleen domme antwoorden


    Is de voeding wel vrij van ruis? Als je die al op de eerste opamp ziet verwacht ik niet dat het in de eindtrap zit, zeker niet als het signaal onderbroken is.
    Precies, met mijn beperkte kennis denk ik ook meer aan de voeding dan aan de eindtrap. Met een gitaar in de fx-return is het gitaargeluid luid en duidelijk (maar de ruis blijft ook --> dus kan uit de voeding komen)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    De russtroom meet je over de emitterweerstand, spanning over meten en ff omrekenen. Dat de ruststroom vast is wil niet zeggen dat hij goed is, checken dus.
    Ik zal dit ook meten / berekenen. Tenminste: een poging doen tot ;-)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    "Een rimpel" is relatief, misschien kun je even de toptop waarde geven. Onbelast zou ik iets van 100mVtt toelaatbaar vinden maar dan alleen op de eerste elko's. Daarna moet hij toch echt schoon zijn.
    De rimpel is even smerig over alle elco's in de voeding. Ik denk dat het verstandig is om eerst te focussen op het schoon krijgen van de voeding? Wellicht gaat de rest van de versterker zich heel raar gedragen als de voeding niet schoon is?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    edit
    De ruis kan ook uit de elko komen maar we hebben het toch wel over ruisssssjjjjj he?
    Welke elco bedoel je exact?

    Misschien is het handig als ik een filmpje maak. Hoewel is (nog) geen youtube-account heb is het voor jou/jullie toch wat beter te beoordelen op die manier. Ik ga mijn best doen om dat te regelen!
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Agent_Smith Bekijk bericht
    Welke elco bedoel je exact?

    C48 en C49.
    edit1: zie nu dat je die vervangen hebt, vergeet maar

    Tussen de emitters van de eindtorren maximaal 66mV voor een goede ruststroom

    edit2:
    De torren zijn waarschijnlijk mpsa06, 2SA06 bestaat niet.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 2 mei 2012 om 20:09
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  7. #7

    Standaard

    Dank Frans!
    De voedingselco zijn idd nieuw (2x 2200uF en 4x 100uF)

    Ik heb twee filmpje gemaakt. Helaas zie ik bij het afspelen dat ze bijna aarde donker zijn. Sorry dus voor de slechte camera (het was gewoon licht in de kamer), maar hopelijk krijg je toch een idee van de geluiden.
    Het eerste filmpje: http://youtu.be/zfCSVkNppHY Hier demonstreer ik simpelweg even wat hij zoal doet. Je hoort dat het signaal gewoon dookomt, maar de ruis is enorm. Minstens even hard als het signaal.

    De meest rechter pot is de master. Helemaal links gain (met pull-EQ) en volume van boost kanaal. Naast de f/s-jack zit volume van clean kanaal. Ik vertel dit omdat je kun zien dat ik eraan draai en het oscilleren demonstreer.

    Het tweede filmpje: http://youtu.be/3ANvuM1u3Lw Deze is eigenlijk finaal mislukt. De scoop is niet eens te zien helaas...
    Eerst laat ik de rimpel op alle nieuwe voedings elco's zien. Helaas zie je de rimpel dus niet.
    Daarna probeer ik nog de ruis en de oscillatie op de diverse opams te laten zien. Dit is enigsins zichtbaar, maar ik weet niet of ik dat wel goed demonstreer. Misschien slaat het helemaal nergens op.

    Ik heb ook de tussen de emittors van de eindtorren gemeten: met de mastervol helemaal dicht: 9.7mV Dit loopt meteen op zodra ik de mastervolume opendraai Als ik jouw waarde zo zie dan is dit wel heel erg laag, toch?

    Ik hoop in elk geval dat je nu je het geluid hoort er iets mee kunt. Ik maak met alle plezier nog een beter filmpje (met bouwlamp erop ofzo), maar de kleine ligt nu op bed dus dat wordt op z'n vroegst morgenavond.

    Alvast weer hartelijk dank!
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Mijn eerste indruk is dat de voorversterker mega staat te versterken. Je hoort het gitaarsignaal ook stevig oversturen. De enorme gain kan ook de ruis verklaren. Dit verschijnsel kan komen door het ontbreken van tegenkoppeling van een opamp. Opamps hebben een oneindig hoge openlus versterking en worden in de praktijk begrenst door het tegenkoppelcircuit. Deze tegenkoppeling bepaalt dus de mate van versterking en in jouw geval krijg ik de indruk dat hij op de loop gaat. Ook het oscilleren kan daarmee zijn verklaart. Wat ook opvalt is dat de ruis te regelen is, je hoeft dan never in de eindtrap te zoeken.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  9. #9

    Standaard

    Okee, dank je!
    Dat klinkt idd heel aannemelijk :-) Het oscilleren is idd het ergst als de volumes (en gain) vol open staan en neemt af bij terugdraaien.
    Dan lijkt het mij logisch dat ik het vrij vroeg in het circuit moet zoeken, toch? In IC1 of IC3 zit ik aan te denken.

    IC1a, IC3a en IC3b zijn zo te zien met een weerstand (en condensator) tegengekoppeld. IC1b dmv de gainpot en de clipping diodes zullen er neem ik aan ook in meespelen?

    Wat is de beste / meest handige werkwijze om een eventuele boosdoener te ontmaskeren?
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Agent_Smith Bekijk bericht
    Wat is de beste / meest handige werkwijze om een eventuele boosdoener te ontmaskeren?
    Je zal een constant signaal uit een toonfiets moeten aanbieden anders valt er niet te meten. Heb je geen toonfiets kun je er ook een downloaden en je soundcard gebruiken. Vervolgens bied je een signaal aan van 50mV. Dit kun je het beste bereiken door de uitgang van je soundcard van een deler te voorzien. Sluit de uitgang af met iets van 10 Ohm of zo en stel daar een spanning af van bv 5V~ 1000Hz. Maak daarachter een 1:50 deler van hoogohmige weerstanden zeg maar 4k7 op 100 Ohm. Van dat knooppunt neem je een 1Meg naar de ingang. Nu kun je het signaal volgen met de scoop. De versterking rond de opamps is een factor 3 tot 10, misschien iets meer maar het gaat om het idee. Als je een versterking meet van 500x is er duidelijk iets mis.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top