Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    vraagje Klank 1e snaar onder de maat

    Ik heb hier een Fantom P-bass, waarvan me inmiddels wel duidelijk is dat deze van Matsumoku komt.
    Maar ondanks verwoed gebruik van de zoekfunctie heb ik niet kunnen achterhalen hoe je een klankonbalans kunt aanpakken.
    Alleen de eerste snaar klinkt niet lekker. Dun en met een beetje snerperige boventonen.
    Kun je de laagste nog prima gebruiken achter verder volkomen akoestische muziek, die eerste snaar klinkt zo ontzettend 'elektrisch'. In de slechte zin van het woord, that is...
    Omdat we op onze Engeland tour komende zomer niet ook nog de contrabas willen meeslepen (van en naar gigs hier in Nederland is dat geen punt) moet de E bass maar weer eens uit de koffer.
    Maar we gaan ons steeds meer ergeren aan het geluid.
    Vroeger speelde Elly daarom alles op de laagste 3 snaren, maar als je veel contrabas speelt, is dat weer zo'n gedoe om alle partijen om te zetten en opnieuw in te studeren....
    Er zitten nu D'Addario EXL170 op > .100 .080 .065 .045
    Suggesties?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    eerste snaar = G snaar?

    Wat ik doe is gewoon een stukje schuim onder de snaren steken, dat dempt de harmonischen, en geeft een erg vet geluid, meer upright-achtig
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    Thumbs up

    Gaan we proberen!
    Alleen niet nu - arme buren-....
    Zodra we resultaat hebben, meld ik het hier.
    Met elektrisch kun je me van alles wijsmaken....

  4. #4

    Standaard

    Als je normaal op een contrabas speelt, probeer dan eens een setje flatwounds op je P. Die geven een veel meer 'dragende' toon over het hele bereik van een bas. Wel een ander soort geluid en gevoel, maar het gevoel went snel genoeg.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RUIS Bekijk bericht
    Als je normaal op een contrabas speelt, probeer dan eens een setje flatwounds op je P. Die geven een veel meer 'dragende' toon over het hele bereik van een bas. Wel een ander soort geluid en gevoel, maar het gevoel went snel genoeg.
    Yep, deze erop



    Gebruik ik ook op m'n fretless om een contrabas te benaderen.

    Wat ook een probleem kan zijn is de pick-up hoogte onder die snaar. Misschien zit ie aan die kant relatief (te) dicht onder de snaar. Verstellen van de pick-up hoogte doet niet alleen iets aan volume maar zeker ook met de tone.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  6. #6

    Standaard

    Eerste snaar? Als in G snaar?

    Ik zou zeggen koop een goeie bas.
    Klinkt mij namelijk als een kwaal die te maken heeft met inferieure elementen en/of hals en/of brug en/of electronica.
    Normaal gesproken moet een bas een evenwichtige klank verdeling hebben over alle snaren. Wanneer één snaar echt als een steenpuist uitsteekt ten opzichte van de andere dan is het foute boel.

    Een heel enkele keer kan het ook aan het setje snaren liggen. Rotosound had daar nog al eens last van, dat er onderling enorm verschil kon zijn. Reden waarom ik ze op een gegeven moment afgezworen heb.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    Thumbs up

    Ik ben begonnen met de pick up wat omlaag te schroeven en dat had het gewenste effect.
    Bij de g snaar staat deze nu ruim 2 mm lager dan bij de rest en dat maakt het verschil.

    Het blokje schuim heeft veel meer effect dan ik had verwacht en voldoet uitstekend.

    Kortom, heel veel dank voor de tips!

    P.S., De flatwounds gaan we zeker ook nog een keer proberen.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    Thumbs up

    Elly had laatst wat last van haar pols en daarom maar weer eens de E bas uit de koffer gehaald.
    Destijds inderdaad die flatwounds er op gezet en het was meer dan goed genoeg voor onze Bluegrass/Americana/Folk.
    Het ding doet het nog steeds goed en blijft een trouwe stand by......
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Kijk aan Weliswaar ruim 3,5 jaar later, maar de tips hebben zich in de praktijk bewezen.
    "Meten is weten, gissen is missen"

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top