Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 28
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.489

    Standaard

    De surfers zijn meer scooped dan de Texas Hots. Die laatste heeft een prachtig geluid in de brug positie, wat potiger dan normaal, geen bijtend hoog (alnico II) en gecompliceerd terwijl het toch in Stratsville blijft.
    Ik gebruik een mid of neck positie voor de brug, de brug zelf heeft een enorme impedantie en een te hoog resonantiepunt .
    Voor de neck en mid posities gebruik ik ze niet, daarvoor zijn ze niet open genoeg voor mij.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 januari 2006
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    6.996

    Standaard

    Mijn ervaring met de meeste Fralin pickups, ook elders hier op het forum te lezen, is dat ze vrij stug, stijl, klinisch en schel zijn (gevoiced op aanslag met de vingers i.p.v. met plectrum).
    Het hangt van de Strat af waar ze in gaan, maar behalve voor droptunings zou ik ze niemand aanraden, er is mijns inziens simpelweg veel mooiers verkrijgbaar.
    Voor een vol en warm laag en een open hoog zou ik zelf naar de Fender CS '54 of Lollar Tweed grijpen, over de Texas Hot in de brugpositie heb ik wel meer positieve verhalen gehoord.
    Laatst gewijzigd door Tristan; 19 april 2012 om 14:39

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 augustus 2006
    Locatie
    Hong Kong
    Berichten
    2.971

    Standaard

    Over de brugpickup ben ik nog niet helemaal uit. De hals wordt een surfer, midden ook (weet nog niet of ik voor de RWRP ga, voors en tegens anybody?). De brug wordt of een texas hot, of de custom surfer..moeilijk, moeilijk.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 januari 2006
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    6.996

    Standaard

    Voor leads zou ik dan in de brug, zeker in jouw geval, denk ik toch de Texas Hot doen, misschien kan je zoals Pepe al voorstelde een gewone neck/middle pickup erin gooien als je toch net iets meer richting een vintage Strat wil.
    Wat betreft het RWRP, op het podium, met name bij sommige kleinere podia maar ook bij een aantal grotere podia en/of festivals is het fijn om het wel te hebben als optie zodat je niet als een of ander braadkuiken erbij staat (heb ik toch al meer dan eens meegemaakt met mijn Stratje).
    Ik meen te horen dat de tussenstandjes bij de Non RWRP iets opener en voller klinken, net iets meer als gewoon het hals of neckpickup maar zelf zou ik daar niet echt van wakker liggen, maar goed, ik gebruik die tussenstandjes eigenlijk sowieso al vrij zelden.
    Het hangt er dus met name vanaf wat voor soort speler je bent en of je de gitaar ook op het podium gaat gebruiken.
    Aan de andere kant, brom kan thuis als je dicht bij je versterker zit, of bijvoorbeeld met opnames, ook knap vervelend zijn.
    Ik weet niet hoe gevoelig je daarvoor bent, mij maakt dat allemaal geen reet uit, maar dat kan voor jou anders zijn.
    Laatst gewijzigd door Tristan; 19 april 2012 om 21:59

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 augustus 2006
    Locatie
    Hong Kong
    Berichten
    2.971

    Standaard

    Ik stoor me eigenlijk ook niet zo aan brom en gebruik de tussenstanden af en toe voor wat funky spul.
    Ik speel toch ook nog steeds met de gedachte om 3 hals pups te nemen(zoals vroegah). De reden waarom de surfers mijn interesse hebben is omdat ze, zoals ik heb gelezen, hetzelfde karakter hebben als vintage 60's pups. Mijn avri 62 wil ik dan ook gewoon laten klinken als een 60's strat zonder gekke toeters en bellen(ok, wel een 5 way switch). Mijn invloeden; Chris Duarte, Scott Mckeon, SRV, Hendrix, Frusciante enz. deden/doen het ook met de pups die in standaard in hun vintage strats zaten. Het idee spreekt me wel aan al zullen sommigen dit niet begrijpen...

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 augustus 2006
    Locatie
    Hong Kong
    Berichten
    2.971

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Bedenk wel, de surfers ontlenen hun naam aan, wel, de surf muziek. Clean en bell like. Met die sound wordt grofweg het geluid bedoelt van '64 tot begin zeventig. Dat is anders dan de SRV sound, tussen pakweg '59 en '63 hadden de pickups een wat andere winding met soms behoorlijk wat output waarmee de SRV sound bedoelt wordt. De CS '54 zijn meer refined en low profile, Buddy Holly style.
    Grappig genoeg zijn de fifties strats anders gebouwd, de meeste strats uit die tijd klinken groot en donker, misschien door een dikke V necks.
    Een setje CS '54 op een huidige generic strat gooien pakt dan anders uit.
    Je verhaal is duidelijk. Wat voor pups zou jij dan uitzoeken? Lollar Blackface of iets in die richting?

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.489

    Standaard

    Ik kan geen zinnig advies geven over merken, het ontloopt elkaar maar weinig. Iedereen wikkelt dezelfde draad om dezelfde magneten.
    Belangrijker is een keuze tussen vintage, progressief of overwound. En dan heb je een gitaar die zus en zo klinkt. Dat kan een beetje tunen met pickupje zus en zo.
    Ik heb een voorkeur voor bepaalde dingen maar dat heeft vooral te maken met wat je wil horen wat niet per definitie hetzelfde is als de next guy.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 januari 2006
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    6.996

    Standaard

    Inderdaad moeilijk te zeggen want de verschillen zijn (een aantal uitzonderingen daargelaten) meestal klein.
    Ik zou voor pickups gaan die bekend zijn van naam, dan hou je waarschijnlijk wel wat meer resale value over mochten ze toch niet helemaal zijn wat je zoekt.
    Fender CS '69, Lollar Blonde of Blackface en Seymour Duncan Surfers met een Texas Hot in de bridge zou je kunnen proberen, of eventueel een Twang Banger in de bridge.

    Zelf ben ik helemaal weg van de Fender CS '54, Lollar Tweed, etc, meer de 50's style pickups.
    Je kan ze gek genoeg mijns inziens ook het beste een behoorlijk eindje van de snaren afzetten dus veel output geeft het niet, maar de sound is heel open en ademend maar tegelijkertijd vol en vet.
    Fifties Strats klinken/klonken misschien wel dik, vol en breed, maar zeker niet dof of donker in mijn beleving, juist heel open.
    Het heeft behoorlijk wat hoog en behoorlijk wat laag en een zoet middengebied.

    Sixties Strats (zeker huidige modellen met Indiaas Pallisander toets) vind ik meestal wat meer gemoffeld en vaak nasaal klinken, soms ook wat spiky, die gitaren zijn dan ook wat kieskeuriger met pickups heb ik het idee.
    Die nasale klank in het laagmid en spikyness in het hoogmid hebben de wat heter gewonden pickups als bijvoorbeeld Texas Specials naar mijn idee vaak ook dus zelf zou ik daar in de neck en middle positie nooit voor kiezen.

    Frusciante is dan weer zo'n kerel die juist met die typische nasale en spiky sound speelt (bij hem wel met scooped midrange omdat hij geen overwound pickups gebruikt, het komt bij hem echt uit de gitaar) en hij doet daar fantastische dingen mee, dus het moet je denk ik ook gewoon liggen, voor een vette sound als bijvoorbeeld SRV lijkt het mij minder geschikt.
    Overigens heb ik daar wel de nodige artikeltjes over gelezen en de '59 pickups die in SRV zijn main Strat zitten hebben blijkbaar helemaal niet zo'n hoge output, het zijn gewoon iets overwound (maar dan ook maar iets) late 50's pickups als ik het goed begrepen heb.

    Je kan overigens natuurlijk ook gewoon kijken of je tweedehands op Gitaarmarkt / Marktplaats / Ebay iets leuks vind, dat scheelt je misschien een hoop kopzorg.
    Laatst gewijzigd door Tristan; 19 april 2012 om 22:45

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 augustus 2006
    Locatie
    Hong Kong
    Berichten
    2.971

    Standaard

    Kogel is inmiddels door de kerk voor midden en hals; sd surfers (geen RWRP). De brug pup ga ik nog even goed over nadenken..
    Beide pups zijn inmiddels onderweg. Brugpup bestel ik volgende maand..

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.489

    Standaard

    Je gaat daar geen spijt van hebben denk ik. Surfers geven enorm veel quack in de tussenstand, klasse pickups zonder meer. Met een texas hot als brug kan je ook niet verkeerd, Shadows als clean en een goeie roar in lead. De pickup kan donker klinken als je hem te dicht tegen de snaren aanzet maar wat Tristan zegt, naar beneden voor meer helderheid en openheid.
    Ik vind de Texas hot net iets meer karakter dan een VanZandt blues of een Hausel en wat minder aggressief dan een Texas Special but it all boils down to preference.

    Als je een mooi rond hoog wil in je brug positie is een oude strat pickup de weg. Maar dat heeft minder output natuurlijk.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top