Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 17
  1. #1

    Standaard 70's 'Custom' precision(made in Japan), What about it?

    Hee beste bas guru's,


    Donderdag heb ik deze bas gekocht. Het was een gokje, want ik kon er nergens iets over vinden (harmony central, fora konden me niet helpen).

    Er is hier vast wel een expert die me iets meer kan vertellen over productielijn, kwaliteit, het merk, fabriek, jaartallen.

    Wat ik kan vertellen: Body bestaat uit 2 delen massief hout(Rood, bruin gelakt). Hals bestaat uit 1 stuk(maple). De slagplaat is 2laags (wit/zwart) Op de gehele body staat niet meer dan 'Custum' en op de halsplaat 'made in Japan'. Ik denk dat hij uit de jaren 70 komt, maar hij ziet er nog als nieuw uit.

    Hij speelt soepeler/zachter dan de basgitaren die ik tot nu heb gehad (USA precision, jazz bas & musicman). Hij klinkt super! Warm, dik, vet en toch gedefinieerd, Enorme bult mid, lekkere subtiele knor en goede sustain.
    Qua looks is dit voor mij het einde. De foto's zijn enigszins bedrieglijk omdat ze in de volle zon zijn genomen, hierdoor kan het wat orange lijken. Maar het is meer rood/bruinig. Ik was al een tijdje opzoek naar deze precision qua looks, fender heeft ze ook.

    Goed als iemand mij meer informatie kan geven ben ik daar heel blij mee. Ik hou hem voor mezelf, maar zou er graag iets meer over willen vertellen als iemand mij vraagt. 'Custom nooit van gehoord?!'









  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2007
    Locatie
    Meppel
    Berichten
    373

    Standaard

    Helaas geen bijdrage aan je zoektocht, maar wat een !@#$% mooie plank zeg!
    Ben ook benieuwd wat de geschiedenis van zo'n P is.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2002
    Locatie
    Stavenisse
    Berichten
    5.191

    Standaard

    Ik zou zeggen een Allparts bas samengesteld uit onderdelen die de bouwer voorhanden had. Er zijn tegenwoordig veel mensen die zelf een precision of jazz bas samenstellen uit onderdelen die ze of nieuw of tweedehands kopen. Dit lijkt er zoeen. Maar een mooi instrument... Mooi toch.
    Ik ben gek op het maken van muziek.... Met bas gitaar en synthesizers. Ik neem op en mix.... Ik doe het allemaal en al heel lang.... Misschien dat ik ooit er goed in wordt...

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.484

    Standaard

    Custom is gewoon een van die vele brands waaronder Japanse gitaren verkocht werden buiten Japan. Matsumoko produceerde o.a. voor Custom. De gitaarlijn is redelijk goed verkocht en beter bekend. Ik schat mid/ eind zeventig. Het is geen high end merk zoals Greco of Tokai wat niet wil zeggen dat er geen hele leuke gitaren tussen zitten.

    Wat muziekschuur zegt kan ook nog, dat de body aftermarket is.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  5. #5
    Toeschouwer
    Geregistreerd
    6 juli 2006
    Locatie
    In m’n vel
    Berichten
    2.659

    Standaard

    Custom was een submerk van Ibanez in de 70's. Dit exemplaar komt waarschijnlijk uit de FuijGen fabriek.
    Deze ziet er wel heel netjes uit. Ik wist niet dat ze ook bassen maakten.
    Maar ik ben niet zo'n enorme kenner. Geert1976 of Wietse kunnen je hier waarschijnlijk meer over vertellen...
    Het leven heeft geen zin.
    Maar ik toevallig wel.
    Maarten van Roozendaal.

  6. #6

    Standaard

    lijkt mij wel te kloppen, er zijn inderdaad basgitaren onder de custom naam gebouwd, dit is gezien de neckplate een fujigen product, erg mooi apparaatje mag ik wel zeggen, zie geen reden waarom hij niet origineel is, zelfs de tuners zijn nog de originele, die zijn niet super maar ze doen hun werk.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2005
    Locatie
    net niet in friesland :D
    Berichten
    21.363
    Blog Entries
    2

    Standaard

    prachtig ding ja! had ik ook wel tegen willen komen

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.484

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sjoerd5 Bekijk bericht
    Custom was een submerk van Ibanez in de 70's.
    Volgens mij kan je dat niet zo zeggen. Custom was een brand zoals Ibanez ook een brand is en verschillende contractors heeft. Ik meen dat Hayashi de eigenaar van Custom was, gelieerd aan Pearl, beter bekend van akoestische gitaren en drums maar ook electrics. Hoshino is meen ik de eigenaar van Ibanez.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 september 2008
    Locatie
    Gelderland
    Berichten
    7.411

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Volgens mij kan je dat niet zo zeggen. Custom was een brand zoals Ibanez ook een brand is en verschillende contractors heeft. Ik meen dat Hayashi de eigenaar van Custom was, gelieerd aan Pearl, beter bekend van akoestische gitaren en drums maar ook electrics. Hoshino is meen ik de eigenaar van Ibanez.
    Helemaal goed Pepe.

    Ik zal het maar weer eens posten.

    Er bestaat niet zoiets als een Ibanez fabriek oid.

    Ibanez was gewoon een label van Hoshino.

    Hoshino bestelde bij diverse fabrieken zijn gitaren, waaronder Fuji Gen en Matsumoku.

    Custom is inderdaad ook een label en wel van Hayashi, die ook veelvuldig gitaren bestelde bij Fuji Gen en Matsumoku.

    Waar een "Custom" is gebouwd, verraad zich bijvoorbeeld aan het logo:

    -goudgekleurde inktprint --> Fuji Gen
    -pearl inlay letters--> Matsumoku
    -neckplate met tekst "made in Japan" Fuji Gen
    -neckplate met tekst "steel adjustable neck" Matsumoku

    De basgitaar van TS is overduidelijk een product van Fuji Gen en de body lijkt mij gewoon origineel.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.484

    Standaard

    Hayashi en Hoshino hebben wel degelijk eigen fabrieken hoor Geert alleen liet Hoshino ook hun Ibanez ook bij een handvol andere fabrieken maken, Starfield en Cimar werden naast Ibanez bijvoorbeeld (ook) bij Hoshino zelf gemaakt
    Die Hard is geen Kerstfilm!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top