Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 21 t/m 23 van 23

Discussie: Nieuwe gitaar

  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2011
    Locatie
    010
    Berichten
    212

    Standaard

    Ehmmm.... Je oren gebruiken? Ik heb op de Line 6 een stemapparaat zitten en ben verbijsterd hoe ver dat ding af zit van een goed gestemde gitaar. Mensen varen veel te veel blind op die kutdingen. Nou moet ik zeggen dat ik gitaarleraren gehad heb die het ook niet konden...

    Even een ongevraagde "tutorial" gitaar stemmen op gehoor: Wat ik doe, is een stemvork (A=440 Hz) aanslaan en vergelijken met de flageolet van de vijfde fret op de A-snaar. Da's, eenmaal goed gestemd, exact dezelfde toon. Luister naar de "zwevingen" in het verschil tussen beide tonen; da's exact het verschil in Hertz dat je hoort. Als er geen zwevingen meer te horen zijn, zit je goed. Vergelijk die toon met de flageolet op de zevende fret van de D-snaar. Vergelijk van de D-snaar de flageolet op de vijfde fret met die op de zevende fret van de G-snaar. Van de G-snaar vergelijk je de aangeslagen B met de losse B-snaar. Van de B-snaar de vijfde-positie flageolet vergelijken met de zevende-positieflageolet van de hoge E. Van de lage E hetzelfde verhaal ten aanzien van de A-snaar. Dan klopt alles heel redelijk en "fine-tune" je alles nog een klein beetje, het is altijd toch een compromis. Vergelijk vooral beide E-snaren, hoor hoe de Gis op de G-snaar klinkt bij een E Maj. akkoord (klinkt al snel te hoog), denk er om dat de G-snaar vaak de neiging heeft iets te hoog te klinken; da's natuurkundig onvermijdelijk. Ik vergelijk ook altijd de B op de lage E-snaar met de open B-snaar (scheelt een octaaf maar dat is geen probleem).

    Is vast ook wel wat op Youtube over te vinden stel ik me voor. Ik vergelijk die afhankelijkheid van digi-tuners graag met navigatie-apparatuur. Als't stuk gaat, kunnen veel mensen niks meer. Succes!
    Vroeger: SG Standard, Marshall 8080, BluesDeVille 2x12, Matchless HotBox, Taylor 512, Lowden S35J. Nu/nog: Klassieke zelfbouw o.l.v. Johan Rebergen, Manuel Raimundo, LP Classic Custom Antique Natural, Line 6 Spider Jam.

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Ik denk dat je eerst moet uitleggen wat een flageolet is..

    Ik stem altijd op wish you were here van pink floyd, zet de A en de D goed en doe dan de rest op gehoor, ik stem wel altijd alles af op de A.. Maar ben ook erg lui en gebruik meestal een stemapparaatje
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  3. #23

    Standaard

    Je uitleg wordt gewaardeerd, maar het zegt mij allemaal vrij weinig . Wellicht als ik me er meer in verdiept heb, dat ik het zo kan doen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top