Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9
  1. #1

    Standaard Alternatief voor de Fender VI Bass

    Ik ben op zoek naar een alternatief voor de legendarische Fender VI Bass.
    Eigenlijk een "gitaar" die een octaaf (E-E) lager is gestemd.

    Zou ik een bariton gitaar (b.v. Fender?) kunnen gebruiken? Deze zijn vaak minder dan een octaaf lager gestemd. (B-B ?)
    Wat zou ik dan aan de snaren moeten veranderen?

    wie heeft een goede tip?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    De VI heeft een 30" mensuur, en da's echt noodzakelijk voor een E-e stemming (ik spreek uit ervaring, zelfs met 30" is ratelt ze met gewone snaren, je moet er al zware snaren op leggen, genre La Bella)

    De Fender Jaguar Baritone heeft een 28.75" mensuur, net als de Danelectro baritone longhorn, en dan gaan de snaren net iets te slap zijn.

    Een goed alternatief is de Schecter Hellcat VI, en Eastwood heeft sinds kort ook een VI-achtige, de Sidejack VI, gebaseerd op een Mosrite, en die is, naar de verhalen die ik hoor, wel erg goed, ook in E-e tuning.



    Maar om eerlijk te zijn... er is niet echt een ECHT alternatief hé




    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  3. #3

    Standaard

    Even een oud topicje weer leven in blazen. Ik ben wat aan het bedenken en piekeren en heb deze dingen altijd volledig vet gevonden. Kan me herinneren dat er ooit bij Feedback in Rotterdam eentje hing die ik toen nét niet kon betalen (in het guldentijdperk en een bedrag van drie cijfers, aaarg!).
    Zien en horen is instant speekselproductie, dus bovenstaande clipjes zijn echt tergend. En bedankt, Fingers.

    Punt is dat ik binnen onze band wat hink op meerdere gedachten en de VI zou hét antwoord zijn. Dus ik MOET een VI of vergelijkbaar hebben, vind ik. Ernstig GAS ja.... maar ook een extra drijfveer er nu iets mee te gaan doen in plaats van wachten op de loterij.

    Maar dan komt het praktische probleem, waar haal je zo snel een VI vandaan? Zo enorm veel komen ze niet meer voor en daarbij; inmiddels hebben ze liefhebbersprijzen. Dus dan moeten we kijken naar de alternatieven (ik kan de jongens van de band moeilijk laten wachten tot ik ooit het geld bijeen heb... dat is een veeljarenplan). Zijn er überhaupt bouwtekeningen van? En hoe verkrijgbaar is de hardware?

    Een snelle blik op het alwetende ebay leert dat er ook wel eens geëxperimenteerd wordt met combi's van bestaande delen (http://www.ebay.com/itm/Teisco-barit...4&cmd=ViewItem), dat is ook een alternatief... maar dan wil ik wel weten wat werkt/past en wat niet. Overigens is deze Teisco misschien nog een idee, maar het ding ligt nog wel in de VS.... ook een drempeltje. Sorry, zijsprongetje. Punt is dus; wat werkt en wat niet? Beetje sprokkelen kan ik ook nog wel, maar wat zou ik dan moeten zoeken... en uiteraard is dat het nét niet.

    Zou wel eens een avondje willen spelen op een VI, liefst in de band. Met het smoesje "om te kijken of mijn vermoeden klopt" maar waarschijnlijk loopt dat uit in mijn GAS aanwakkeren tot oncontroleerbare hoogtes.

    Euh... iemand hier wiens VI ik lenen kan, toevallig?of zin heeft er eens mee richting Rotterdam te rijden voor een avond?

    Ik zou haast zeggen "help", maar dat klinkt ook weer zo sneu.
    Op de hoogte blijven? www.doudebock.nl

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Ik heb de mijne niet meer, maar je kunt er wel eentje (laten) bouwen met onderdelen van USACG...
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  5. #5

    Standaard

    Wat de f...? Wie doet er nou OOIT zijn VI weg?????


    Maar vertel... vooral, vertel! Kan hier, kan via mail, kan via pm. Maar deel het vooral!
    Op de hoogte blijven? www.doudebock.nl

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 april 2002
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    181

    Standaard

    De danelectro dead on 67 heeft wel een 30 inch mensuur net als de baritone van gretsch waarvan ik het nummer kwijt ben.
    Je kunt ook een shortscale bas verbouwen :-)
    En misschien moet je de nieuwe fender blacktop telecaster baritone proberen... Als je m ergens tegenkomt...
    Een overdrive is een kastje waar het geluid harder uitvlucht dan het erin gaat...

  7. #7

    Standaard

    Die zag ik laatst bij Dirk Witte in A'dam hangen, maar volgens mij was die maar 27 inch of zoiets.

  8. #8

    Standaard

    Bariton is ook 27 (en A-a), 30 inch is bass VI (E-e), maar de termen worden nogal inwisselbaar gebruikt. Zo'n vioolbas bijvoorbeeld is 30", verkrijgbaar in cheape kopietjes bij dozenschuivers, en volgens mij best goed om te bouwen tot een bass VI, dat zou ik doen als ik niet zo lui was. Omdat ik wel lui ben wacht ik gewoon netjes mijn beurt bij de staatsloterij af en koop met de poenjatties daarvan wel een fijne bass VI.

  9. #9

    Standaard

    Met zo'n viool lijk je net op die lul van de Beatles, dus dat zou ik sowieso uit m'n hoofd laten.
    Wat die nieuwe Eastwood betreft, die heb ik laatst even bespeeld, maar dat speelde best wel lekker. Klonk ook goed. Was wel echt een zes snarige bas, geen bariton. Maar ja, geen geld, dus het komt er toch nooit van.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top