Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 19 van 19

Discussie: 5 snarige basgitaar

  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 april 2002
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    181

    Standaard

    Bijvoorbeeld omdat je een speciale 4 snaar hebt? Ik wisselde altijd rustig tussen mijn rick en mijn vijfsnaar....
    Een overdrive is een kastje waar het geluid harder uitvlucht dan het erin gaat...

  2. #12
    Member
    Geregistreerd
    25 januari 2008
    Locatie
    Helmond
    Berichten
    83

    Standaard

    Elke bas heeft z'n eigen geluid. De Jazz heeft een flinke knor maar heeft niet de klank die ik wil als ik over moet stappen naar een dof geluid. Daar heb ik de Dean dan weer voor.
    Thump around...

  3. #13
    Junior Member
    Geregistreerd
    24 april 2012
    Locatie
    Schermerhorn
    Berichten
    15

    Standaard

    ik heb nog een OLP MM3 te koop staan mooi ding ik ben er zelf niet op begonnen want ik speel al so lang ik weet op 5 snaren :P ik heb nog nooit op 4 snarige bassen gespeeld. maar als het om je overgang gaat (sorry voor de word keuze) kijk eerst in een muziek winkel of je er op 1tje mag kijken hoe het is, en kijk dan voor een iets goedkoper setje op marktplaats of zo of hiero, uitproberen kan geen kwaad neem ik aan?

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2003
    Locatie
    ergens in Friesland
    Berichten
    1.640

    Standaard

    Hoi fanatieke bassisten ik wil graag een 5 snarige bas, en heb nu een 4 snarige. Ik heb een paar vragen
    1. Is het moeilijker
    Ja. Maar het went wel. Ik had eerst een 5 snaar met een hele smalle string spacing (even brede neck als een 4 snaar). Niet handig voor slappen. Voor fingerstyle vond ik het wel aangenaam. Nu een bas met normale string spacing.
    Dempen van de snaren is wat lastiger. Verder merk ik dat ik liever E-A-D-G-C stem dan B-E-A-D-G. Zo'n lage B gebruik ik toch voornamelijk als duimsteun.

    2. Kan iemand een paar goede bassen aanraden
    Cort, Yamaha (bang for the bucks). Je mag mijn bas misschien ook wel kopen Ik overweeg een overstap naar 4snaar.
    3. Is de manier van spelen anders
    Zie 1)
    4. Maak je steeds de fout de 5de aan te slaan in plaats van de 4de
    Nooit.

    Graag serieuze tips. Een lolletje kan wel, maar geen onzin plaatsen
    Alvast bedankt.
    Graag gedaan.

  5. #15
    Moderator
    Geregistreerd
    30 juli 2010
    Locatie
    Rotterdam-Zuid
    Berichten
    10.444

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht

    Ik kwoot Mr.Fingers maar even, want die bas heb ik ook. Ik ben vorig jaar overgestapt van 4 naar 5, en geen moment spijt gehad. De Cort is een absolute aanrader, heel veel bang for the buck, ook de goedkopere modellen zijn netjes gebouwd.

    Het is even wennen, maar dat gaat best snel. Wat betreft punt 4, ik maakte (nog steeds, soms...) vooral de fout dat ik de A niet kon vinden. Die zit op de verkeerde plek voor mijn gevoel, dus dat ging wel eens mis. Maar dat is tijdelijk.
    Ik ben erg blij met de overstap, de mogelijkheden zijn zo veel groter. Zorg wel voor een versterker die het aankan. Veel bassamps geven het op bij een lage B.

    [edit] Ik zie dat die review over een bolt-on gaat. Ik heb een nekthrough. Fuk, wat voor bas heb ik eigenlijk?
    Laatst gewijzigd door The Bertman; 10 mei 2012 om 12:48
    Ik buig voor niemand. Ik heb een slechte rug.


    Te koop: Cort Actionbass , zie advertentie!

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 februari 2005
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    4.901

    Standaard

    Die Cort 5 snaar uit de 2e post heeft onze bassist ook ooit aangeschaft, we waren het er over eens dat het ding klinkt als een natte krant en het ligt sinds dien in een hoekje van de oefenruimte.. Wel erg mooi afgewerkt, speelde ook lekker! Echter een hele "boemerige" klank, niet echt fijn vonden wij.

  7. #17

    Standaard

    Je zou kunnen gaan voor een Yamaha RBX375. heerlijke basjes dat , aktieve 5string, goede toonregeling,
    en er staan er genoeg op gitaarmarkt voor een leuke prijs.

    Yamaha is echt bang voor the buck zoals zovelen zeggen!

  8. #18

    Standaard

    wat is een goed merk voor een 5 snarige jazz bass?

  9. #19

    Standaard

    Ik heb zelf een OLP Tony Levin, zeer betaalbaar, speelt lekker en in mijn optiek een strakke B snaar en fijne sound.

    Ik vind 5 snarig ook buiten metal fijner. Veel riff georienteerde muziek is in E en ik vind het persoonlijk fijn dat ik er dan nog een stukje onder kan duiken qua spel om de grondtoon heen, het biedt gewoon wat meer mogelijkheden. Bovendien hoef je ook niet van bas te wisselen als je nummers doet waarbij de gitaristen drop D tuning hanteren.

    Wat het spelen betreft: dit went snel genoeg, bovendien als je 'm niet vaak gebruikt is de B-snaar een hele fijne steun voor de duim van je rechterhand (als je fingerstyle speelt)

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top