Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 19

Discussie: 5 snarige basgitaar

  1. #1

    Standaard 5 snarige basgitaar

    Hoi fanatieke bassisten ik wil graag een 5 snarige bas, en heb nu een 4 snarige. Ik heb een paar vragen
    1. Is het moeilijker
    2. Kan iemand een paar goede bassen aanraden
    3. Is de manier van spelen anders
    4. Maak je steeds de fout de 5de aan te slaan in plaats van de 4de

    Graag sirieuse tips een lolletje kan wel, maar geen onzin plaatsen
    Alvast bedankt.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    1) als je een goede techniek hebt niet. Gewoon even wennen dat "E niet meer de laagste is"
    2) Cort Artisan C5H
    3) met de linkerduim over de toets heen krullen zal er niet meer bijzitten, voor de rest: hetzelfde
    4) kwestie van wennen, na een dagje ben je er wel mee weg.
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 augustus 2007
    Locatie
    Doetinchem, NL
    Berichten
    2.761

    Standaard

    Punten 1,3 en 4 zoals hierboven.

    Punt 2: peavey bxp grind

    musicstore.de/de_DE/EUR/Peavey-Grind-Bass-BXP-NTB-5-Natural-/art-BAS0003002-000

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2002
    Locatie
    Stavenisse
    Berichten
    5.191

    Standaard

    Meet de stringspacing tussen de bas die je nu hebt en de nieuwe kandidaat. Als je allebei de bassen houdt dan zou de stringspacing gelijk moeten zijn. Dan kun je makkelijk overschakelen tijdens een optreden. Is die afstand anders dan is overschakelen niet "vanzelf". Ik heb een Dean Q edge 6. En een Precision van Samick. Beiden goede instrumenten. Maar de P heeft een heel andere afstand tussen de snaren dan de Dean. En dat maakt even de andere pakken minder natuurlijk.
    Ik ben gek op het maken van muziek.... Met bas gitaar en synthesizers. Ik neem op en mix.... Ik doe het allemaal en al heel lang.... Misschien dat ik ooit er goed in wordt...

  5. #5

    Standaard

    Maar als je elke keer wisseld van 4 naar 5 snarige bas levert dat ook problemen op

  6. #6

    Standaard

    Nog even ik heb nu een squier presicion bas en nu wil ik waarschijnlijk een bc rich havoc

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2002
    Locatie
    Stavenisse
    Berichten
    5.191

    Standaard

    Volgens mij niet. Veel nummers hebben niets aan dat heel lage.

    Als je lekker rock speelt en bijvoorbeeld na de pauze doe je twee lekkere metal nummers dan denk ik dat, in plaats van oplaagtunen, even een 5 snaar pakken, prima zal werken... En er zijn vast meer voorbeelden.

    Nu is de stringspacing van veel 5 snaar bassen tegenwoordig net zo wijd als de 4 snaar...
    Ik ben gek op het maken van muziek.... Met bas gitaar en synthesizers. Ik neem op en mix.... Ik doe het allemaal en al heel lang.... Misschien dat ik ooit er goed in wordt...

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Een 5-snaar is vooral makkelijk voor positiespel... Dus als je een nummer speelt dat rond de 5e fret hangt, en je wilt er ineens een lage F# bij, dan heb je de mogelijkheid om die F# te nemen op de 7e positie van de B snaar, in plaats van dat je dan helemaal terug moet naar de 2e positie van de E snaar.
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  9. #9
    Member
    Geregistreerd
    25 januari 2008
    Locatie
    Helmond
    Berichten
    83

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door timobode Bekijk bericht
    Maar als je elke keer wisseld van 4 naar 5 snarige bas levert dat ook problemen op
    Ik heb daar nou nog nooit moeite mee gehad. Begonnen met een akoestische 4-snaar (Motion B-5) en daarna een Squire by Fender Precision 5-snaar gehaald, gevolgd door een Dean Edge 1 4-snaar... String spacing is inderdaad verschillend maar de halsbreedte is een goeie reminder welke hals je in handen hebt. Dat voel je direct. Tegenwoordig gebruik ik vooral de Squire by Fender Jazz 5-snaar en de Dean afwisselend. Geen centje last
    Thump around...

  10. #10

    Standaard

    Waarom zou je wisselen tussen een 5-snaar en een 4-snaar tijdens een optreden? Ik zou dan het hele optreden gewoon op de 5-snaar spelen. Ik zou wel opzoek gaan naar een goede 5-snaar. Veel goedkope 5-snarige basgitaren hebben zo'n flubberige lage B dat je beter een goede 4-snaar kunt downtunen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top