Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9
  1. #1

    Standaard Printplaat versterker opnieuw bakken

    Hallo allemaal,

    Ik heb een digitale Line 6 Spider 2 versterker, welke soms nogal kuren heeft. Na een tijdje gaat het volume steeds harder (het geluid gaat oversturen alsof de voorversterker harder gaat) gevolgd door een plop waarna alles weer normaal is.

    Nu zat ik te denken aan een los contactje ergens op de printplaat als oorzaak. Ik kan alles wel met de soldeerbout opwarmen, maar bij de SMD chips lijkt dat me een minder goed plan. Het kan natuurlijk wel, maar als alternatief is daar het opnieuw bakken van de print. Hierbij wordt de print, net als bij de productie, in een oven gedaan waardoor al het tin smelt en opnieuw verbonden wordt. Dit zie je wel eens voorbijkomen als oplossing voor een oververhitte Playstation / kapotte iPhone en dergelijken, maar dit heb ik nog nooit gezien bij gitaarversterkers.

    Heeft iemand ervaring met het opnieuw solderen van printplaten van versterkers, met de soldeerbout of met oven?


    Zo ziet de versterker er van binnen uit. Voor de volledige galerij, klikt u hier.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 maart 2010
    Locatie
    Twente
    Berichten
    537

    Standaard

    My 2 cents, maar zonder dat je weet wat nou de oorzaak van je probleem is, lijkt met het opnieuw (laten) solderen van een komplete print een nogal riskante zaak.
    Probeer eerst eens alle (flatcable-) connectoren etc. eens na te lopen, THT elco's etc.


    YMMV
    The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. (Bertrand Russell)

  3. #3

    Standaard

    De versterker werkt prima, maar het probleem lijkt zich te voldoen als de versterker warm wordt. Bij een kapot component lijkt het mij dat de versterker altijd kuren zou moeten hebben.

    Ik vermoed trouwens dat het probleem in de eindversterker zit: ik hoor geen gekraak als een hoofdtelefoon wordt aangesloten.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2002
    Locatie
    Stavenisse
    Berichten
    5.191

    Standaard

    Even aanduwen van de connectors is geen slecht idee en kost alleen tijd...
    Ik ben gek op het maken van muziek.... Met bas gitaar en synthesizers. Ik neem op en mix.... Ik doe het allemaal en al heel lang.... Misschien dat ik ooit er goed in wordt...

  5. #5

    Standaard

    Het "opnieuw bakken" van prints, idd in playstations en soortgelijke apparatuur, is een hobby-prut lapmiddel wat wordt toegepast door blije "experts" die geen fluaw benul hebben hoe ze de fout echt kunnen opsporen en verhelpen. Ik heb indertijd een collega gehad die die methodiek toepasste op een laptop waarvan de wireless LAN verbinding niet werkte. Bakken, blazen en nog meer bakken.

    het "wireless LAN" schakelaartje omzetten bleek een betere oplossing. DIY geprut dus. Niet meten, niet analyseren, maar meteen met power tools raggen in de hoop dat het werkt. Een "schot hagel" zogezegd.

    Niet de weg om te gaan.

    Wat betreft ervaring met SMD en de door jou gevraagde aanpak, ja. Zat. Dagelijks. Desgevraagd in 1 vloeiende beweging met het soldeerboutje. (sleepsolderen blijft mooi en leuk) Maar wel met een dito basis waarom dat ene component opnieuw gesoldeert wordt.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Methode wordt voornamelijk toegepast door lieden die niet weten waar ze mee bezig zijn. Een potje analytisch denken is teveel gevraagt. Kortom, volledig eens met het voorgaande.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  7. #7

    Standaard

    Bedankt voor de tips allemaal. Ik zal eens een keer met de multimeter / soldeerbout voorzichtig kijken wat er aan de hand is met mijn versterker.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard

    Ik weet niet of het gerelateerd is, maar ik heb wel eens gehad dat een elco het had begeven en daardoor ook een vervormt geluid produceerde (waarschijnlijk door dat de voeding bijna werd kort gesloten).

    Na behoorlijk wat zoek werk (pootje los solderen en meten van elke elco) had ik het gevonden. Een jaartje later had ik het nog eens, toen heb ik gelijk alle elcootjes vervangen. Tot nu toe geen last meer.

    Nogmaals, ik zeg niet dat dit het is, maar wellicht is het inspiratie in je zoektocht.

    [2c]
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

  9. #9

    Standaard

    Dat zou het ook kunnen zijn ja. Ik heb alleen (nog) niks wat condensators kan doormeten, dus dat kan ik nog niet gelijk controleren.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top