Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4

Discussie: Fretwear

  1. #1
    Junior Member
    Geregistreerd
    21 februari 2012
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    3

    Standaard Fretwear

    Hallo mensen,

    Speel sinds een half jaar een gitaar, heb mezelf vorig jaar een Fender akoestische gitaar cadeau gedaan, en vermaak mezelf prima. Nu een beetje opzoek naar een elektrische. Vandaag naar een squier stratocaster uit `94 (koreaans fabrikaat) wezen kijken. Er was mij gezegd te letten op de hals (rechtheid) en "fretwear".
    Nu heb ik die gitaar niet gekocht omdat ik duidelijk slijtage op de frets kon zien. Thuisgekomen bekeek ik mijn eigen, bijna nieuwe gitaar, en die bleek ook al enige gebruiksporen te hebben.
    Ik weet er dus weinig van. Maar wanneer laat je een gitaar lopen vanwege gebruiksporen en wanneer niet?

    Ben er erg benieuwd naar ervaringen en tips!

    Groeten beginnend gitaristje uit Arnhem

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2005
    Locatie
    net niet in friesland :D
    Berichten
    21.363
    Blog Entries
    2

    Standaard

    ga even naar google, plaatjes.. typ in: fretwear

  3. #3
    Junior Member
    Geregistreerd
    21 februari 2012
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    3

    Standaard

    Uiteraard al gedaan, vraag ook naar ervaringen. Maar thanks dan maar?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Fretwear is meestal een goed teken: betekent dat iemand de gitaar goed genoeg vond er veel op te spelen. Licht zichtbare kuiltjes zijn geen probleem. Als ze dieper worden ge je problemen krijgen met fretbuzz en kan de frets (laten) vlakken. Pas bij zware fretwear kan je denken aan een herfret.

    Maar er zijn belangrijkere dingen waarop je moet letten bij tweedehands koop: is de neck niet getordeerd bv. da's veel lastiger (en soms niet) te herstellen. Verder zou je eigenlijk altijd moeten checken of de truss rod nog werkt (dan is een kromme hals terug te stellen).

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top