Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 28
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 januari 2008
    Locatie
    Brugge, deel van een pretpark op de grens van Nederland, Duitsland, Luxemburg en Frankrijk
    Berichten
    1.472

    Standaard

    Op zich lijkt dit wel haalbaar, al zegt mijn gevoel dat de er toch iets niet klopt. Maar ik kan er niet direct de vinger op leggen wat. Misschien het horizontale balkje ten zuiden van het klankgat?

    Als het hier toch over bracings gaat gooi ik er ook nog even een vraagje bij. Wat ik me ook al altijd afvraag is hoe je in hemelsnaam een deftige bebalking steekt in akoestische Zemaits gitaren. De kleine modellen hebben zo'n super slanke taille. Iemand een idee.
    When in Doubt, Fuck it.
    When not in Doubt... get in Doubt!

    Remember kids: eat your parents, stay in sleep, don't do school, honor your vegetables and get eight hours of drugs every night.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Wie weet waar ik uitgebreide uitleg en info over bracing kan vinden? Online, boeken ed.. In het boek van Kinkead staat het wat summier uitgelegd en het is het enige boek wat ik op het moment heb.. Alvast dank!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  3. #13

    Standaard

    Waarom zou een smallere taille problemen geven? Kan een ladder zijn, zeker met de wat 'romantic guitar' geïnspireerde vormen en brug, waarschijnlijker is 'gewoon' een of andere variant op X braces.

    Het 'probleem' dat ik bij de V voorzie is de je rond de taille wel erg veel extra stijfheid/massa, en ook het 'vibrerend' oppervlak achter de brug nogal vast zet, zet zonder dat er nou duidelijke voordelen zijn. Je hebt veel contactpunten van de fingers, etc. Zal wel gewoon als een gitaar klinken, maar of het optimaal is, is maar de vraag. Allemaal leuk en aardig, alternatieve bracing schemes, maar je moet je denk ik goed afvragen wat je er nou precies mee wil bereiken. De X brace is redelijk efficiënt, werkt goed, bewezen, werkt simpelweg heel goed. Pas als je goed begrijpt (of in ieder geval een soort van theorie ontwikkeld) over hoe je de klank beïnvloed zou ik beginnen met afwijken van de norm.

    Er is geen single goede resource over bracing, bij mijn weten. Reden daarvoor is dat er simpelweg bitter weinig wetenschappelijke bewijzen zijn voor de superioriteit van een boven het ander. Er is vooral erg veel traditie, en veel beschrijvend werd. Frets.com heeft een 'gallery' van verschillende bracings van verschillende gitaren; de Unofficial Martin Guitar Forum heeft meerdere threads met allerlei info over historische wisselingen bij Martin gitaren (wat je daar precies aan hebt is de vraag, maar je ziet ook interessante zijstappen, o.a. richting A bracing, maar men komt steeds terug naar de X.

    Interessante zaken om te kopen (gratis is er niet veel):
    - De 'Big Red Books', verzamelde issues van American Lutheire (StewMac heeft ze, ik heb de eerste vier volumes, wel boeiend)
    - Al Carruth's DVD over Chaldni patterns/plate tuning (wellicht illustratief), ook zijn artikelen in de big red books, op z'n site.
    - John Mayes DVD over bracing carving/tuning (zien is makkelijker dan lezen, wel een 'gewone' X brace)
    - Ervin Somogyi's boek over gitaarbouw. Prachtig werk, heel dens, veel informatie over verschillende patronen, invloed daarvan, hoe aan te passen voor bepaalde klanktechnieken. Is wel erg duur. Ik heb 'm als cadeau aan mezelf gegeven, ik vindt het de moeite. Ergens zweven er van Somogyi nog videos.
    - Nieuwe boek van Trevor Gore/Gilet (ook hier 245 dollar), moderne gitaren, alternatieve bracing schemes, veel uitleg. Staat op mijn verlanglijstje.
    - David Hurd's Left Brain Lutherie, wat vooral probeert om handvaten te geven om de bouw iets wetenschappelijker te benaderen. Soort 'hoe bedrijf ik wetenschap op gitaren' handboek, niet zozeer 'hou nou ik de perfecte gitaar'. Van horen zeggen, heb deze niet zelf.

  4. #14

    Standaard

    Bedankt voor jouw verrijkende reacties, Mattia.

    Zoals je zelf opmerkt: er komt enorm veel traditie kijken bij gitaarbouw, soms/meestal terecht omwille van bewezen diensten, soms ook uit sentiment en/of nostalgie, wat me eveneens terecht en begrijpelijk lijkt.

    Zelf hou ik er wel van om tradities in vraag te stellen of van een andere kant te bekijken. Een soort alternatief zoeken en proberen om op ‘onorthodoxe’ wijze tot een eigen resultaat komen. Het puur en zo getrouw mogelijk kopiëren kan ik waarderen, maar voor mezelf ligt het plezier van een gitaar bouwen aan de rand van ‘het echte werk’.
    Ofwel bouw je dus met degelijke materialen en ga je op zoek naar een alternatief, zoals bij de ‘Fanned Fret Maccaferri’ van Stijn Kenens, ofwel ligt de uitdaging van het bouwen bij het materiaal zelf: een behoorlijk klinkende gitaar proberen te bouwen uit rommel/afval, zoals bij m’n ‘Postcard Parlor’.

    Wat ik altijd al eigenaardig gevonden heb bij een X-bracing (om nu terug te komen bij het uitgangspunt van deze draad), is –naar mijn gevoel- het ‘zwakke’ punt van de halfhoutsverbinding bij de X net onder het klankgat. Nét op de plaats waar de neerwaartse druk op het bovenblad -omwille van de snaarspanning- erg groot is, verzwakt men de balkstructuur met een halfhoutse verbinding. De meeste ladderbebalkingen hebben ook ‘last’ van dergelijke halfhoutverbindingen of lijken me net té strak of sterk geplaatst om soepel te vibreren, zoals bijvoorbeeld de korte dwarse verbindingen van een Selmer. Vandaar mijn zoektocht naar lange balken zonder ‘verzwakkingen’ en voldoende lengte om goed te bewegen: De V-brace.



    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Zolang die halfhoutse verbinding wordt afgesloten met een stukje hout is er niets aan de hand.
    Dan zit die verbinding opgesloten tussen het klankblad en dat stukje.
    Zo'n verbinding geeft ongelofelijk veel stevigheid.

    Raad voor jou V bebalking:




    Links en rechts 1 of 2 extra balkjes naar de taille.
    De groene bolletjes markeren de uiteindes die niet ingewerkt zijn.
    De rest zou ik wel inwerken.
    De grote V, 2 horizontale balken, en de 2 die ingewerkt zitten in de V en lijmreep, zou ik +/- 6 x 18 mm maken.

    Al de andere mogen volgens mij +/- 5 x 12 of zo.


    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  6. #16

    Standaard

    Alvast bedankt voor het meedenken en de suggesties, Stijn!

    Waar ik ook nog wat twijfels over heb is het feit of ik het bebalkingspatroon nu wél of niet symmetrisch zou houden, met andere woorden: maak ik de top aan de kant van de lage snaren iets 'stijver' door een extra zijbalkje, of niet?

    Hoewel ik erg veel zin heb om terug met een gitaarproject aan de slag te gaan en het echt héél erg jeukt om dit experiment te gaan bouwen, heb ik echter nog ruim te tijd om de kwestie rond de V-balken wat te laten bezinken, de bouw ervan is nog niet voor morgen..

    Al schuift de voortgang van mijn nieuwe werkplek aardig de goeie richting uit. Compostbak is verhuist, afdak achter het hok staat geplaatst en vandaag ben ik begonnen met het uitfrezen van de ramen. Op Kapaza heb ik een ideaal partijtje dubbel glas weten te scoren, gratis!









    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Symmetrisch, asymmetrisch, maakt eigenlijk niets uit.

    Er is hier op school al eens een paar keer een fout gebeurd bij het lezen van een plan, zodat de X-bebalking verkeerd was gelijmd.
    Niks aan te horen.

    Het asymetrische van zo'n alken patroon heeft niets te maken met bas en treble kant, maar eigenlijk enkel om het blad op een bepaalde manier te laten bewegen.

    Nu ik er zo over nadenk: een asymetrisch bebalkt blad heeft misschien meerderemogelijkheden om frequenties, boventonen, ... voort te brengen.

    Maar eigenlijk is er maar 1 manier om dat te weten te komen, en dat is minstens 20 gitaren bouwen met een telkens licht verschillend balken patroon ...


    Nice shed, by the way !


    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  8. #18

    Standaard

    Zoals Stijn zegt, symmetrie is niet relevant mbt de kant waar het zit. Je hele brug is verankerd, meteen je stevigste balk.

    En de X is inderdaad, met kapje erop, even stevig als een enkele massieve balk. Mits goed gevoegd. Dus daar moet je 't niet voor doen.

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.497

    Standaard

    Ik heb dit topic even omhoog gehaald gelet op de controverse omtrent de v-bracing van Taylor.
    Kennelijk is de visie van loose-fur toch wel interessant want Taylor claimde zelfs een patent op een gelijkaardige bracing.
    Toch wel straf...

  10. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door denis.hermans Bekijk bericht
    Ik heb dit topic even omhoog gehaald gelet op de controverse omtrent de v-bracing van Taylor.
    Kennelijk is de visie van loose-fur toch wel interessant want Taylor claimde zelfs een patent op een gelijkaardige bracing.
    Toch wel straf...
    Ha, ik wilde deze thread ook al even bumpen om dezelfde reden. Hoeft niet meer.

    Voor alle duidelijkheid, Taylor heeft inderdaad een patent op het design van Tee (zie http://www.freepatentsonline.com/9520108.pdf), maar aangezien Tee het ontwerp al in 2012 hier heeft gepost is dat patent nu naar alle waarschijnlijkheid niet meer rechtsgeldig. Ik voorspel dus dat er binnenkort een heleboel fabrikanten met V-bracing gaan komen.

    Ik heb nog wel een inhoudelijke vraag aan de gitaarbouwers hier. Ik zie namelijk één potentieel probleempje (misschien) aan deze bebalking. Ik heb alleen nog maar gitaren met X-bracing gemaakt, waarbij de gelijmde kant van de X altijd iets bol was gesneden. Daardoor forceer je het bovenblad rond het bruggedeelte ook in een lichte bolling, naar alle kanten, die naar mijn stellige overtuiging de klank ten goede komt. Bij deze V-bracing kan de bolling alleen maar in de lengterichting worden gemaakt. Ik zou dus verwachten dat er van links naar rechts toch enige hobbels in het bovenblad gaan ontstaan, bij gebrek aan voldoende steun en 'voorspanning' over de gehele breedte.

    Wie heeft daar een mening over?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top