Naar aanleiding van (alweer) een schitterend project door Stijn Kenens ben ik me wat vragen gaan stellen omtrent de verschillende balkpatronen bij een akoestische gitaar (om de draad van Stijn’s Selmer-Maccaferri niet nodeloos te gaan rekken heb ik hier dan maar een apart onderwerp daarover opgestart).

Iedere balk-(bracing)-vorm bij een akoest geeft zijn eigen geluidskarakter, zo heb je ondermeer de oudere ladder- en A-bracing. Meest gebruikt vandaag lijkt me het X-patroon. Hoe de uiteindelijke de balkjes zélf gevormd/gesneden worden laat ik hier nog even buiten beschouwing.
Maar wat ik me afvraag (omdat ik het via Google niet direct terug vind): Bestaat er zoiets als een ‘lengte-bebalking’? Ik heb het over twee hoofdbalken die langs het klankgat lopen zoals bij een archtop, maar dan toegepast bij een flattop. Uiteraard zullen twee lengte balken niet voldoende zijn bij een flattop en zal er een soort zijvertakking bij komen kijken, vermoed ik.
Bij een klassieke/nylonstring gitaar zou je eventueel soms een beetje van een lengte-patroon kunnen spreken, maar ik ben echt op zoek naar voorbeelden met een basis zoals bij een archtop, twee ‘langse’ hoofdbalken, dus.

Of zal ik er ooit zelf zo ene moeten gaan bouwen? (eerst werkhok maar afgewerkt krijgen…)



Tee.