Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 21 t/m 28 van 28
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Picker Bekijk bericht
    Ha, ik wilde deze thread ook al even bumpen om dezelfde reden. Hoeft niet meer.

    Voor alle duidelijkheid, Taylor heeft inderdaad een patent op het design van Tee (zie http://www.freepatentsonline.com/9520108.pdf), maar aangezien Tee het ontwerp al in 2012 hier heeft gepost is dat patent nu naar alle waarschijnlijkheid niet meer rechtsgeldig. Ik voorspel dus dat er binnenkort een heleboel fabrikanten met V-bracing gaan komen.

    Ik heb nog wel een inhoudelijke vraag aan de gitaarbouwers hier. Ik zie namelijk één potentieel probleempje (misschien) aan deze bebalking. Ik heb alleen nog maar gitaren met X-bracing gemaakt, waarbij de gelijmde kant van de X altijd iets bol was gesneden. Daardoor forceer je het bovenblad rond het bruggedeelte ook in een lichte bolling, naar alle kanten, die naar mijn stellige overtuiging de klank ten goede komt. Bij deze V-bracing kan de bolling alleen maar in de lengterichting worden gemaakt. Ik zou dus verwachten dat er van links naar rechts toch enige hobbels in het bovenblad gaan ontstaan, bij gebrek aan voldoende steun en 'voorspanning' over de gehele breedte.

    Wie heeft daar een mening over?
    Als je de braces in een dome in een go bar schuurt, kan je ze toch ook over de lengte passend maken tegen de top?

  2. #22

    Standaard

    Ja, wel in de lengte maar niet in de breedte, althans niet over de gehele breedte. Ik zou dus welvingen in het bovenvlak verwachten in het midden. Niet dat dat per se een ramp is, meer iets esthetisch.

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    Als je de braces in een dome in een go bar schuurt, kan je ze toch ook over de lengte passend maken tegen de top?
    Kinky....?

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Picker Bekijk bericht
    Ja, wel in de lengte maar niet in de breedte, althans niet over de gehele breedte. Ik zou dus welvingen in het bovenvlak verwachten in het midden. Niet dat dat per se een ramp is, meer iets esthetisch.
    ik bedoel dat je de twee lange braces ook de breedte welving volgen, dus dat die braces ook in de breedte van pakweg 10mm een hele lichte radius heeft die breedte welving van de top volgt, dit icm het schuine verloop van de twee braces zou ook ook de breedtewelving van het bovenblad ondersteunen

  5. #25

    Standaard

    Ik vermoed inderdaad ook, zoals Barno reeds suggereert, dat het schuine verloop van de ‘twee hoofdbalken’, in samenwerking met de 'vertakkingen' en de dwarsbalk onder het klankgat, een bepaalde radius in het klankblad forceren, onder voorwaarde dat dit alles op vorm geschuurd wordt in een radius disk. Maar of deze radius behouden blijft onder een bepaalde snaarspanning? Dat laatste is echter ook een heikel punt bij een traditionele X-bracing, ook daar krijg je vervorming en een bepaalde 'aftekening' in het klankblad.

    Toeval wil dat ik de laatste maanden regelmatig zit na te denken omtrent dit euvel omtrent vervorming (en de dure kost van een eventuele 'neck reset'), en ik binnenkort mijn bedenking wil gaan uitwerken in een daadwerkelijke gitaar. Het is niet zo dat mijn (logisch) idee daaromtrent nog niet bestaat, maar ik vond de uitvoering zoals ik die ik in mijn hoofd heb voorlopig nog nergens terug. Misschien moet ik mijn interpretatie hier ook maar eens posten, als bescherming tegen een latere patent claim door iemand anders?

    Verder wil ik ook hier even vermelden dat ik deze post hier destijds opende omdat ik nergens kon terugvinden wat er toen in mijn hoofd zat: een V-bracing. Ik wou op z’n minst een tekening of een foto terugvinden. Op z’n best iemand vinden die zo’n instrument bezat, en die me eventueel ook kon zeggen hoe het klinkt en wat de voor- en nadelen zijn van deze balken, dát zou helemaal mooi zijn.

    Zo’n V-model leek/lijkt me zo voordehand dat ik overtuigd was -en ben- dat er wel íets moe(s)t boven water komen. Wellicht zelfs uit de vorige eeuw; uit het pré-internet tijdperk. En eerlijk? Zelfs de X-bracing lijkt me zo logisch om te ontdekken, dat ik bijna niet kan geloven dat deze innovatie pas eind 19de eeuw boven water kwam.

    Ik vind het dan ook schitterend dat iemand zoals Picker zich hier als een hond aan een kluif in vastbijt! Zoals hij zelf al opmerkt: dan kan ik geamuseerd en bescheiden toekijken wat er zich allemaal roert. Wanneer de theorie omtrent zijn verbanning van het Acoustic Guitar Forum klopt, dan zie ik dat eigenlijk bijna als een ‘overwinning’ van onze kant; het betekent blijkbaar wel wat.
    Mocht er alsnog toch enige vorm van vergoeding binnen rollen, Picker, dan trakteer ik je op iets méér dan een pintje! (op Gitaarnet geregistreerd per datum 29-01-2018 )

    Alle gekheid op een stokje, wanneer het zou kloppen dat ik door middel van mijn post hier op Gitaarnet een vrijgeleide geef aan elke gitaarbouwer om een V-bebalking toe te passen, zonder vervolging van Taylor te riskeren (zoals Picker beweert), dan voel ik me toch wel een beetje trots, als oprichter van het V-Bracing liberation Front.

    Wat ook een mooie beloning zou zijn is dat bouwers die een V-bracing toepassen deze constructie voortaan benoemen als een Tee-bracing..


    (een niet zó bescheiden) Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Tee-bracing! (en nu ga ik vlug een plan tekenen met braces in een T-vorm, dat wordt dan de B-bracing)

    bedenking: waar staat de foto van de eerste V-bracing gehost? is dat op gitaarnet zelve? Want als het forum het voor bekeken houdt...

  7. #27

    Standaard

    Die foto staat op m'n Google Photo account, barno, met als titel: Wo 4 apr. 2012


    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  8. #28

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    Tee-bracing! (en nu ga ik vlug een plan tekenen met braces in een T-vorm, dat wordt dan de B-bracing)

    bedenking: waar staat de foto van de eerste V-bracing gehost? is dat op gitaarnet zelve? Want als het forum het voor bekeken houdt...
    Ik heb ook al de nodige screendumps gemaakt voor het geval er binnenkort nog meer duistere krachten gaan spelen... Maar ik denk dat Tee's roem al gegarandeerd is, want een heleboel mensen hebben de bouwtekening op gitaarnet al gezien. Die kunnen straks allemaal getuigen in de rechtszaak van het V-Bracing Liberation Front tegen Taylor.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top