Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Picker Bekijk bericht
Ha, ik wilde deze thread ook al even bumpen om dezelfde reden. Hoeft niet meer.

Voor alle duidelijkheid, Taylor heeft inderdaad een patent op het design van Tee (zie http://www.freepatentsonline.com/9520108.pdf), maar aangezien Tee het ontwerp al in 2012 hier heeft gepost is dat patent nu naar alle waarschijnlijkheid niet meer rechtsgeldig. Ik voorspel dus dat er binnenkort een heleboel fabrikanten met V-bracing gaan komen.

Ik heb nog wel een inhoudelijke vraag aan de gitaarbouwers hier. Ik zie namelijk één potentieel probleempje (misschien) aan deze bebalking. Ik heb alleen nog maar gitaren met X-bracing gemaakt, waarbij de gelijmde kant van de X altijd iets bol was gesneden. Daardoor forceer je het bovenblad rond het bruggedeelte ook in een lichte bolling, naar alle kanten, die naar mijn stellige overtuiging de klank ten goede komt. Bij deze V-bracing kan de bolling alleen maar in de lengterichting worden gemaakt. Ik zou dus verwachten dat er van links naar rechts toch enige hobbels in het bovenblad gaan ontstaan, bij gebrek aan voldoende steun en 'voorspanning' over de gehele breedte.

Wie heeft daar een mening over?
Als je de braces in een dome in een go bar schuurt, kan je ze toch ook over de lengte passend maken tegen de top?