Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 18
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 december 2005
    Locatie
    Losser
    Berichten
    7.421

    Standaard Kleine gitaar-rig voor optreden met DJ

    Ik heb een geweldige buizenversterker en een mooie pedalboard, maar ik wil binnenkort met een DJ meespelen waar ik zeer weinig ruimte heb. De laatste jaren heb ik de ontwikkelingen op het gebied van gitaar-gear niet bijgehouden, en sowieso van modeling weet ik weinig. Dus mijn vraag is of jullie mij wat kunnen aanraden dat ik zonder al te veel gedoe en minimale ruimte toch een prima sound kan creëren.

    Modeling leek me het makkelijkst, vandaar dat ik hier ben. Ik wil wel graag een foot-controller zodat ik een paar effecten aan en uit kan zetten, en graag ook een volumepedaal/wah. Ik heb trouwens een Line6 Toneport UX2, misschien kan ik die gebruiken?

    Of zeggen jullie dat ik beter een kleine versterker met microfoon kan kopen met een Boss GT-nogwat multi-effect-apparaat?
    The world is full of kings and queens, who blind your eyes in kill your dreams.

  2. #2

    Standaard

    Voor niet al te veel geld koop je een vox tonelab ex of st, direct inprikken en toch een prima sound!
    Privacy is geen luxe. Het is een wapen waarmee mensen zich in de toekomst kunnen verdedigen tegen instanties en regeringen die niet langer handelen in het belang van het volk. Onder het mom van ‘terrorisme’ en ‘criminaliteit’ worden ons steeds meer vrijheden afgenomen. Het is tijd om dit een halt toe te roepen.

  3. #3

    Standaard

    Voor de Toneport zal je een PC nodig hebben. Misschien dat je die DJ blij kunt maken met wat MIDI dingetjes, zoals je delay gelijk laten lopen met zijn muziek. Op de UX2 kun je footswitches voor versterkers en expression pedals aansluiten, dus dat is geen probleem.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Blend Bekijk bericht
    Ik zou 'm uit het raam flikkeren en er zelf achteraan springen.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 juli 2010
    Locatie
    Tilburg, Noord-Brabant
    Berichten
    2.575

    Standaard

    Werkt die DJ met een laptop? Treed hij op met een soundcard waar je je gitaar in zou kunnen prikken? Dan lijkt het me het handigst om gewoon iets te downloaden zoals Guitar Rig of Amplitube. Met een MIDI controller kun je dan switchen van effecten. Alles kan dan gewoon aangepast worden op de set en het coole is: de DJ kan zelfs ook nog zèlf jouw gitaar geluid manipuleren als hij zelf ook een MIDI controller/etc. heeft. Je hebt dan geen gezeik met het miken van je gitaarcabinet en het gitaar signaal gaat dus gewoon met de rest van de DJ-gear out naar de PA.

    Het enige wat je dan nodig hebt is een soundcard (bijv. een goedkope van Phonic of M-Audio) en een MIDI controller (bijv. een Behringer FCB1010).
    Laatst gewijzigd door DemolitionColorScheme; 26 maart 2012 om 11:18
    - facebook
    --------------------------------------------------
    - Arafúra : organic ambient / neo-classical
    - IZAH : sludge / post-metal

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 mei 2008
    Locatie
    Westervoort (Arnhem)
    Berichten
    4.945

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door peter_heijnen Bekijk bericht
    Voor niet al te veel geld koop je een vox tonelab ex of st, direct inprikken en toch een prima sound!
    Ik speel live soms met een Boss GT-6, vaak direct via PA en dat klinkt heel aardig. Je hebt dan alleen een modeller op de grond liggen waar alles in zit en uit komt, dus veel kleiner wordt het niet.
    De optie van DemolitionColorScheme vind ik ook goed. Je DJ heeft vast een goede laptop dus last van latency of andere vervelende digitale grollen heb je dan niet.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 december 2005
    Locatie
    Losser
    Berichten
    7.421

    Standaard

    Oeh bedankt jongens! Tonelab/GT-6 is op zich leuk, maar zo'n MIDI-ding van Behringer lijkt me praktischer, compacter en goedkoper. Dus onderstaande klinkt goed:

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DemolitionColorScheme Bekijk bericht
    Werkt die DJ met een laptop? Treed hij op met een soundcard waar je je gitaar in zou kunnen prikken? Dan lijkt het me het handigst om gewoon iets te downloaden zoals Guitar Rig of Amplitube. Met een MIDI controller kun je dan switchen van effecten. Alles kan dan gewoon aangepast worden op de set en het coole is: de DJ kan zelfs ook nog zèlf jouw gitaar geluid manipuleren als hij zelf ook een MIDI controller/etc. heeft. Je hebt dan geen gezeik met het miken van je gitaarcabinet en het gitaar signaal gaat dus gewoon met de rest van de DJ-gear out naar de PA.

    Het enige wat je dan nodig hebt is een soundcard (bijv. een goedkope van Phonic of M-Audio) en een MIDI controller (bijv. een Behringer FCB1010).
    Soundcard heb ik dus al (Line6 Toneport UX2), en die Behringer ziet er prima uit.

    Alleen, zo'n MIDI-ingang heeft de Toneport of een Macbook (dat gebruikt de DJ) niet. Heb nooit met een MIDI-interface gewerkt, hoe zou dat precies met een externe geluidskaart gaan?
    The world is full of kings and queens, who blind your eyes in kill your dreams.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 juli 2010
    Locatie
    Tilburg, Noord-Brabant
    Berichten
    2.575

    Standaard

    De DJ gebruikt toch wel iets om zijn audio uit te sturen? Ik neem aan dat 'ie dat niet rechtstreeks uit z'n Mac stuurt? Lijkt me sowieso praktisch en handig voor hem om een soundcard te hebben, iets wat eigenlijk toch wel een verreiste is als je een DAW hebt. (of gebruikt je DJ gewoon zo'n simpel DJ programma?)

    Zo niet, dan heb je zelf dan op zijn minst een soundcard nodig om je gitaar in te prikken. Die soundcard moet dan minimaal MIDI In hebben. Velen soundcards werken met FireWire, maar net zoveel met USB. USB is iets minder snel (latency) etc, maar voor dit zal dat prima werken. Je kunt die dan gewoon in de Mac prikken.
    - facebook
    --------------------------------------------------
    - Arafúra : organic ambient / neo-classical
    - IZAH : sludge / post-metal

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 december 2005
    Locatie
    Losser
    Berichten
    7.421

    Standaard

    Ok, DJ heeft 2x een Pioneer CDJ-400 en een Pioneer DJM-400. Hij zegt dat hij liefst een tulp-ingang gebruikt voor mij op zijn versterker.

    Maar als ik zo'n M-Audio Fasttrack Pro en die Behringer FCB1010 koop, dan heb ik toch ook een computer nodig toch? En hoe kom ik aan zo'n tulp-uitgang?
    The world is full of kings and queens, who blind your eyes in kill your dreams.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 december 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    2.809

    Standaard

    Ik zag laatst een filmpje van de band Wilco in een studie. De sologitarist Nels Cline speelde daar met zijn pedalboard over een ZT Lunchbox. Je kunt daar een microfoon voorzetten of de versterker direct aansluiten op de geluidstafel. Misschien is dat iets? Lijkt mij in ieder geval geweldig voor kleine optredens... je gitaar in een tas op de rug, je pedalboard in een andere tas en dan dat kleine versterkertje. Weinig ruimte nodig en je kunt alles zo meenemen.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 juli 2010
    Locatie
    Tilburg, Noord-Brabant
    Berichten
    2.575

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door artnaz Bekijk bericht
    Ok, DJ heeft 2x een Pioneer CDJ-400 en een Pioneer DJM-400. Hij zegt dat hij liefst een tulp-ingang gebruikt voor mij op zijn versterker.

    Maar als ik zo'n M-Audio Fasttrack Pro en die Behringer FCB1010 koop, dan heb ik toch ook een computer nodig toch? En hoe kom ik aan zo'n tulp-uitgang?
    Ja, dat vreesde ik dus al ... typische letterlijke DJ gear. Okay ... dan denk ik niet dat mijn idee nog een optie is. Je hebt op zijn minst een laptop nodig en een soundcard en als de DJ dat niet heeft moet je dat zelf gaan regelen en is dat eigenlijk teveel gezeik. Niks werkt overigens met gitaar en audio gear echt fatsoenlijk met tulp-aansluitingen.
    - facebook
    --------------------------------------------------
    - Arafúra : organic ambient / neo-classical
    - IZAH : sludge / post-metal

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top