Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 22
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 mei 2002
    Locatie
    Boskoop
    Berichten
    1.159

    Standaard

    tov wat is die sp gemeten ?

  2. #12
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.706

    Standaard

    Wat is het probleem? Je koopt een rol draad van een meter of 20 van 1.5 mm² en twee krokodillenklemmen en zet de ene klem op een metalen deel van de amp en de andere op de aardleiding in de meterkast. Of nog beter, je koopt een haspel met verlengsnoer, geaard uiteraard en steekt de stekker in een geaard stopcontact. Of ga je me vertellen dat je geen geaard stopcontact hebt in huis? In de keuken? Bij de wasmachine?
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Was de snelheid van elektriciteit niet 300000km/sec?
    Nee, da's ongeveer de snelheid van fotonen in luchtledig, m.a.w licht in de ruimte.
    Elektronen bewegen zich door een veel dichter medium en halen ongeveer 2/3e van c.
    Tenminste, dat zei m'n natuurkundeleraar zo'n 40 jaar geleden, weet niet of het nu nog geldt.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 oktober 2007
    Locatie
    Katlijk
    Berichten
    4.088

    Standaard

    Oh, in dat geval heb je bij kortsluiting tijd zat om een veilig heenkomen te zoeken.
    Te koop: ENGL Blackmore top + ENGL 412 Standard cabinet + Z5 footswitch

  5. #15
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.706

    Standaard

    De werkelijke snelheid van de electronen is maar een paar cm per seconde. Het commando is ongeveer 2/3 van de lichtsnelheid en dat moet je als volgt zien: je hebt een lange buis vol met knikkers en op het moment dat je er aan de achterkant een induwt komt er aan de voorkant een uit.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Heb gemeten tov de aarde (verwarmingsbuis, die zat 't dichtstbij ), met de multimeter vanaf metalen 'behuizing' (chassis noem ik dat) naar de verwarmingsbuis. @ Tommus: versterker zit los van chassis? Volgens mij definiëren we dingen verschillend? Of ik begrijp gewoon iets niet.

    Er is geen probleem hoor Han, uiteraard heb ik geaarde stroom ( wel zelf aan moeten leggen, want ik heb maar één geaarde groep voor de wasmachine... Flatje uit '83....), maar ik was gewoon nieuwsgierig. Verbaasde me wel dat het om dergelijke voltages gaat. Of zit er toch iets niet goed in de amps? Zouden er wat caps spanning doorgeven aan het chassis/behuizing? Alles zit natuurlijk daar aan geaard.....
    Laatst gewijzigd door Little Jay; 22 december 2012 om 14:12
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  7. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Little Jay Bekijk bericht
    ......@ Tommus: versterker zit los van chassis? Volgens mij definiëren we dingen verschillend? Of ik begrijp gewoon iets niet. .......
    Ah, het is een Fender, dat werpt iets licht op de zaak, die aarden aan het chassis. Maar spanning zou je volgens mij niet kunnen meten, zeker niet die waarden die jij noemt, krijg je een klap van. Maar ik beken; heb ik geen verstand van, die amerikaanse bakken.

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Hoop verwarring over lichtsnelheid, versterkers die boven het chassis hangen etc.

    Het is heel simpel: Neem een chassis wat nergens mee verbonden is en leg daar een spanningvoerende draad in zonder dat hij contact maakt. Je zal op het chassis gewoon spanning meten omdat de meter zo verdomt gevoelig is. De spanning die je meet wordt veroorzaakt door de capacitieve en inductieve koppeling tussen de metalen geleiders. Niks om bang van te worden.

    Maar..... nu zit er ook een voedingstrafo in dat ding en stel nu eens dat de wikkeling bloot komt te liggen en in contact komt met de lamellen. Er slaat echt geen zekering door want jouw ongeaarde chassis protesteerd niet tegen die spanning. Jouw geaarde lichaam welke weer in contact staat met het chassis mag die klap voor zijn rekening nemen. Gelukkig valt de snelheid 1/3 lager uit dus dat scheelt weer een duizendste seconde. Kan je misschien net nog 112 bellen.

    De capacitieve koppeling naar een ongeaard chassis kan in een amp aanzienlijk zijn zodat hij niet alleen geregistreerd wordt met een meter maar ook door je tengels. Wil men bewust het risico lopen moet je dat zelf weten maar het advies luid nu eenmaal anders. little Jay is alleen wat aan het testen / meten maar zal voor zover ik weet niet ongeaard gaan spelen nu blijkt dat de wereld nog ff blijft.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 22 december 2012 om 14:33
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Nee, ik zal nooit van z'n levensdagen op een podium ongeaard spelen en thuis ook niet met m'n buizenversterkers.

    Maar ik schrok gewooon van het voltage dat de meter aangaf... had ik niet gedacht! Dacht echt even dat er iets mis was.

    Snel weer in het geaarde stopkontakt gestoken ;-)
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  10. #20
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.706

    Standaard

    Elk electrisch apparaat kan lekstromen hebben en als je gaat meten is dat echt 227 volt. Ik had een PA klus met Wolter Kroes en hij had een bandje in het voorprogramma. De gitarist van dat bandje zong ook en toen hij de microfoon wilde gaan verorberen kreeg hij een hengst. Hevig verontwaardigd kwam hij mij verrot schelden want mijn microfoon stond onder stroom.

    Ik ga naar zijn versterker en zie dat hij aangesloten zit op een tafeldoos zonder randaarde. Ik pak de multimeter en meet 227 volt tussen zijn versterker en aarde. Kijk eikel, je staat zelf onder stroom en als je de microfoon aanraakt maak je massa met je sjagrijnige lipjes, capice?
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top