Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 22
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2011
    Berichten
    781

    Standaard ongeaard stopcontact..

    Hallo!

    Ik heb ff een vraagje. Een ongeaard stopcontact, kan dat kwaad voor je versterker.
    Ik speel altijd in een ongeaard stopcontact ( ja ik weet, het is gevaarlijk, maar voor dat ene uurtje in de week dat ik dan ff over me versterker wil spelen, neem ik het risico wel ) Maar kan je versterker er kapot van gaan. Ik moest hem pas geleden weg brengen omdat ie ging kraken, en zelfs piepen. Maar zou dat kunnen komen door dat stopcontact. Ze zeiden alleen dat ze de buizen hadden vervangen...

    En nog gelijk ff een vraagje. ( doe ik er maar gelijk 2 in 1 )
    Hoe grote versterker heb je ongeveer nodig voor kleine optredens..?

    Grz

  2. #2

    Standaard

    Je versterker gaat er niet kapoet van. Wel kan het gevaarlijk zijn voor jezelf indien er kortsluiting ontstaat.

    Bij die kleine optredens, is er dan een P.A. met podium monitoren?
    Zo niet dan zou ik voor een pop-rock groep met een buizenversterker een minimum van 18W gaan als je niet clean hoeft te spelen, maar liever rond de 30W of hoger indien je ook clean wilt kunnen spelen.
    Zo wel, kan het worden uitversterkt over de podium monitor en is het vermogen eigenlijk geen issue. Sterker nog, een relatief zacht podium geluid geeft de mixer-technicus de mogelijkheid een mooie geluidsmix te maken en vaak wordt gevraagd de versterkers niet hard te zetten.
    CLAUS zoekt optredens! (onkostenvergoeding is voldoende)
    http://www.clausmusic.nl
    http://www.facebook.com/Clausmusic

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2011
    Berichten
    781

    Standaard

    Thanks voor de snelle reactie!

    En ik wil is gaan kijken voor een blues bandje.. Heb nu een laney cub 12 r (15w) Is leuk voor thuis, maar als ik dan op het podium ga wil ik toch iets beters. En ja, blues.. Een beetje van het "lenny" (srv) clean tot voodoo child. En alles daar tussen in! Zat te denken aan Fender super sonic. Of een deluxe reverb.. Allebij 22 w. Of toch nog iets sterkers...?

    Grz

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LGK Bekijk bericht
    Een ongeaard stopcontact, kan dat kwaad voor je versterker.
    Ben het gedeeltelijk met flo eens maar toch even een opmerking. Als je versterker niet is geaard kan het chassis een willekeurig spanningsniveau aannemen. Sommige fabrikanten maken gebruik van een netfilter, al dan niet ingebouwd in de net entree waardoor de kans groot is dat er bij afwezigheid van randaarde juist 115V~ op het chassis staat. Hier merk je doorgaans niet veel aan maar eventuele randapparatuur welke wordt aangesloten op jouw spanningsvoerende amp kan voor leuke effecten zorgen als de randapparatuur weer wel geaard is. Dat geldt ook voor jouw geaarde lichaam. Weet dus waar je mee bezig ben, de fabrikant schrijft het niet voor niets voor. Een uurtje per week is idd niet zo erg, kun je maar een beetje dood aan gaan.

    Was de snelheid van elektriciteit niet 300000km/sec?
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2011
    Berichten
    781

    Standaard

    dus.. Het is echt heel gevaarlijk..?

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 januari 2003
    Berichten
    2.286

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LGK Bekijk bericht
    dus.. Het is echt heel gevaarlijk..?
    Gast... kom je nu weer met die vraag?

    http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...46#post2778946

    Theoretisch geheel ongevaarlijk mits je versterker geen kuren vertoond. Als jij er vanuit gaat dat je versterker nooit kuren kan vertonen blijf je toch lekker op je ongeaarde stopcontact spelen. In geval van een serieus technisch probleem met je amp kun je dan zelf beoordelen of je het als heel gevaarlijk hebt ervaren.

    Laat het ons dan ook even weten, als je nog in staat bent om het te posten.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2011
    Berichten
    781

    Standaard

    Oow sorry man!.... Was het ff vergeten..
    Maar dan als nog bedankt, het is wel duidelijk voor mij..Kleine kans dat ik getroffen word.. Maar als het gebeurt..

    En over die ander vraag.. 22 w genoeg (dus een super sonic, of deluxe reverb) Of mischien meer power..!

    Grz

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 januari 2007
    Locatie
    Lelystad
    Berichten
    1.441

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LGK Bekijk bericht
    Oow sorry man!.... Was het ff vergeten..
    Maar dan als nog bedankt, het is wel duidelijk voor mij..Kleine kans dat ik getroffen word.. Maar als het gebeurt..

    En over die ander vraag.. 22 w genoeg (dus een super sonic, of deluxe reverb) Of mischien meer power..!

    Grz
    Heb zelf de Supersonic gehad, en heb nu een Deluxe Reverb achtige, en ik kan je melden dat je power te over hebt. Ook clean.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Bump...... (was op zoek naar info hierover en google leidde me naar dit topic ;-)

    Net even gemeten, uit nieuwsgierigheid m'n beide Twins ongeaard aangesloten: de ene (uit '76) geeft 68V~ en de andere (uit '70) zelfs 91V~ op het chassis....

    (bij beide is de ground-switch met 'death-cap' uit het circuit gehaald).
    Laatst gewijzigd door Little Jay; 22 december 2012 om 10:32
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  10. #10

    Standaard

    Is niet goed. De versterker staat los van het chassis, als het goed is. Tussen welke punten heb je gemeten?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top