Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 21

Discussie: Tomboy

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2008
    Locatie
    Almelo
    Berichten
    1.215

    Standaard Tomboy

    g'dag!
    Bekenden van mij zullen zich mijn groene fantasy gitaar met Bareknuckle Nailbombs herinneren. Daarvoor heb ik me schuldig gemaakt aan een miniatuur gitaar, mijn gele Terror Tweety (eigen body + wiring design). Op de dikke frets na is het een erg fijn gitaartje die een volwassen opvolger verdient, en wat heet!

    Dit is het voorlopige ontwerp van mijn Tomboy. Details volgen wanneer ik bouw, maar wat er in ieder geval inkomt zijn lipstick pickups en een piezo TOM brug. Afwerking: surfgreen, front wil ik een bepaalde houtsoort voor kiezen (top of full body) die lijkt op tulpenhout of berk, die behandelen met donkere ecoline en terugschuren (om de nerf extra te benadrukken) en dan met whitewash. Vervolgens een cellulose top coat.
    Ik zeg hier een paar dingen die aardig wat variatie brengen in de afwerking. En ik kan me voorstellen dat sommige dingen niet helemaal samengaan. Bij opmerkingen graag reactie.

    Vervolgens de Piezo tombrug. Ik weet dat ik die moet voorversterken. De x-bridge is een heel leuk dingetje, maar duur en bovendien heb ik mijn eigen idee qua wiring. Daarom wil ik zelf iets maken dat zich beperkt tot de bare essentials en wat ik zelf kan bouwen. Na enig zoekwerk kwam ik uit op de Mintbox piezzo buffer. Als ik de electronica hiervan gebruik kan ik naar mijn idee dit zeer compact inbouwen en inmengen in een threeway (lipsticks komen eerst samen uit op een balance/blend knop). Nog even uitzoeken of ik de power naar dit effect met een stereo jackplug in kan schakelen, en of ik de jumper tussen high gain en low gain kan koppelen aan een push/pull toneknop.
    Wederom bij opmerkingen graag reactie. Mij vind je aanstaande zaterdag bij de AF waarna ik een aantal bestellingen zal plaatsen... momenteel geen significant other die ik aandacht hoef te geven dus tempo zal relatief hoog liggen

    Commentaar/opmerkingen/aanmerkingen, laat maar komen! Ik maak graag gebruik van jullie ervaringen, of zoals Newton het zei: "If I have seen farther it is by standing on the shoulders of giants."
    Volg de bouw en foto's van mijn Dragonwing elektrische gitaar

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 juni 2007
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.179

    Standaard

    Cool modelletje! Maargoed, je wil op en aanmerkingen, komtie:

    - De bovenste 'hoorn' van de body (links op het plaatje dus), de plek waar die de hals raakt... die misschien ietsje meer richting de brug trekken?
    - De kop is heel puntig. De body heeft geen enkele scherpe hoeken, alleen soepele curves. Probeer die stijl eens door te trekken in de kop, geef die ook soepele rondingen. Misschien is de kop asymmetrisch maken ook wel cool, dat geeft een wat speelsere look, en dat zal bij deze body zeker niet misstaan.

    Ik moet nog wel even zeggen: dit zijn mijn suggesties en die vloeien natuurlijk voort uit mijn smaak. Volg je eigen smaak en gevoel, als het voor jou klopt, dan is het tijd om te gaan bouwen! Succes man, ik ga hem volgen!
    Te koop:
    Hughes & Kettner Duotone 100W buizentop
    Kool & Elfring 2 x 12" cabinet (Celestion Vintage 30)
    Blackstar DistX buizendistortion in goede staat, incl adapter

  3. #3

    Standaard

    Hi
    Nou, als ik een giant ben, is dat alleen omdat ik op de schouders van anderen sta.

    Het maken van een surfgitaartje juig ik van harte toe.

    Even kort waarom:
    Niet alleen door de keuze van de muziek, maar ook uit oogpunt van puur-zijn. Ik snap de lol niet van een gitaartje dat mooi moet klinken en dan door zoveel pedaaltjes wordt gehaald, dat je niet meer hoort hoe ie klinkt.

    Ik hou gewoon van het geluid van een mooi gitaartje.

    Head stock is al genoemd. Ik snap niet waarom je je lipsticks in gaten stopt waar (super) strats het ook mee moeten doen. De echte lipsticks worden vanaf de achterkant van de body zodanig bij gesteld dat de hoogte aan de voorkant OK is. Ik kan me ook een andere contructie voorstellen. Maar die uitpuilende vorm aan de onderkant van het gat is dus niet nodig, volgens mij.

    Verder ben ik erg benieuwd naar hoe dit avontuur afloopt.

    Succes!
    Vriendelijek groet, Gus

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2008
    Locatie
    Almelo
    Berichten
    1.215

    Standaard

    Bedankt voor de feedback!
    Met die headstock punten ben ik het eens, en de hoorn eigenlijk ook wel. Het pastte goed bij mijn terror tweety die een veel hoekiger ontwerp had, rechte hoeken, symmetrische lijnen, en een schuin lopende onderkant, echt de minimale functionele vorm voor een gitaar.
    Op basis van de argumenten over de lipstick pickups denk ik eraan om misschien toch iets met een slagplaat te doen, wellicht druppelvormig, die zich aan de onderzijde vormt rond een stalen bas-achtige control plate. De eerste uitstraling die bij me opkomt is deze:
    maar over smaak valt natuurlijk te twisten!
    Ik probeer met opzet iedere keer nieuwe dingen te doen, die naar mijn gevoel nog nooit eerder zijn geprobeerd. Meestal laat ik me niet leiden door bekendere gitaarmerken/typen maar probeer ik het wiel opnieuw uit te vinden. De meningen van zelfopgeworpen 'puristen' zijn welkom maar verwacht tevens dat ik af en toe tegen de stroom in ga

    Ik doe mijn best om binnenkort een nieuw ontwerp te posten, en dan kan ik echt onderdelen bestellen en freesmallen tekenen.
    Volg de bouw en foto's van mijn Dragonwing elektrische gitaar

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2009
    Locatie
    Almere
    Berichten
    406

    Standaard

    tof een eigen ontwerp!
    misschien wel een tip voor tijdens het ontwerpen: probeer een ontwerp een beetje reden te geven, waarom heeft je body deze vorm, en waarom heb je deze pickup gaten?

    en een samen hangende stijl in de kop en body is daarbij ook belangrijk. wil je de kop en body verschillend van elkaar maken, dan is het beter voor het ontwerp als daar ook een reden achter zit.

    succes!

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2008
    Locatie
    Almelo
    Berichten
    1.215

    Standaard

    De reden voor de body is heel simpel.
    Ik heb in een vorige post gelinkt naar mijn Terror Tweety, een soortgelijke vorm maar dan echt het minimaal functionele (qua ergonomie). De rechter 'hoorn' is een cutaway om goed bij de laatste frets te kunnen en de gitaar op mijn knie te kunnen leggen. De linker hoorn heeft een bepaalde lengte zodat het zwaartepunt goed is als ik hem om mijn nek hang.
    De headstock heb ik aan gewerkt. Veel meer dan dit ga ik niet veranderen aan mijn ontwerp, slagplaat laat ik ook achterwege. Het simpelste om te doen is de gitaar afwerken met een top, daar de wiring achter verbergen en de pups toch in een ring vastzetten (ervan uitgaande dat de lipsticks 1 op 1 uitwisselbaar zijn met normale Strat sc's). Het enige wat ik nog op moet lossen is hoe de pre-amp zichzelf uitschakelt als ie niet is ingeplugd, en hoe ik kan switchen tussen hi-gain en lo-gain door de toneknop uit te voeren als push/pull. Maar dit laatste zal wel net zo werken als een dtdp schakelaar.

    Een enkeling zal dit waarschijnlijk een gedrocht vinden maar ik ben er enthousiast over
    Volg de bouw en foto's van mijn Dragonwing elektrische gitaar

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2008
    Locatie
    Almelo
    Berichten
    1.215

    Standaard

    zo hout gehaald...
    Het bovenste stukje linden is niet echt 'tophout' (haha) maar precies goed voor mijn doel.
    Verwacht zodadelijk ook een bijgewerkt ontwerp.

    nb laat het weten als bovenstaande afbeelding niet laadt svp...

    Bijgewerkt design.
    Laatst gewijzigd door Yoshida; 25 maart 2012 om 01:10
    Volg de bouw en foto's van mijn Dragonwing elektrische gitaar

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2008
    Locatie
    Almelo
    Berichten
    1.215

    Standaard

    Lijmen... tering wat is linden gevoelig hout. Mag echt wel oppassen dat ik met het bouwen geen stomme dingen doe. En dik in de lak zetten.

    Techniek die ik deels van Charlotte, deels op de MBO heb opgepikt is naast lijm ook schroeven op delen die toch niet op gaan vallen.

    Ik laat het mooi zitten tot ik aan de neck toe ben en de onderdelen besteld heb...kan wel een dikke week zijn omdat ik donderdag naar Dublin ga. Hout trok naar buiten toe omhoog dus ik vertrouw er wel op dat het op deze manier goed en gelijkmatig word aangedrukt.
    Laatst gewijzigd door Yoshida; 27 maart 2012 om 21:58
    Volg de bouw en foto's van mijn Dragonwing elektrische gitaar

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2008
    Locatie
    Almelo
    Berichten
    1.215

    Standaard

    Progressie.
    Drie werkstadia: decoupeerzaag, template bevestigen en met kopieerring eromheen + met kopieerfrees met onderlager vanaf achterzijde, kopieerfrees met bovenlager en wederom van achterkant met onderlager.




    Nog nooit eerder zo'n mooi resultaat gekregen. Superstrak gevolgd, zijdezachte afwerking maar... wel met nerf tegengesteld gericht door draairichting. Schuren dus! En dan een template maken voor de cavities. Blij dat de toplaag overal rondom goed gehecht heeft.
    Glaasje single malt whisky vanavond... dont mind if I do!
    Laatst gewijzigd door Yoshida; 7 april 2012 om 17:29
    Volg de bouw en foto's van mijn Dragonwing elektrische gitaar

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 november 2008
    Locatie
    HLMRmeer
    Berichten
    4.091
    Blog Entries
    243

    Standaard

    Don't mind if we join? Erg coole vorm voor de body. Meer!
    vriendelijke groet, Olav
    Founding Member of the Gun Guitars Owners Association
    www.makeyoursongcount.com

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top