Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 21
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 juli 2010
    Locatie
    Tilburg, Noord-Brabant
    Berichten
    2.576

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Liquid_Metal Bekijk bericht
    Met chorus is dat op zich wel logisch want het moet tenslotte een dubbele partij van de gitaar voorstellen.
    Als je partijen gaat doublen en ze wat delayed, dan krijg je dus een natuurlijke chorus, dus eigenlijk is het netjuist niet zo logisch om chorus voor de speaker te plaatsen. Ik denk even hardop.
    - facebook
    --------------------------------------------------
    - Arafúra : organic ambient / neo-classical
    - IZAH : sludge / post-metal

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 mei 2008
    Locatie
    Westervoort (Arnhem)
    Berichten
    4.945

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DemolitionColorScheme Bekijk bericht
    Als je partijen gaat doublen en ze wat delayed, dan krijg je dus een natuurlijke chorus, dus eigenlijk is het netjuist niet zo logisch om chorus voor de speaker te plaatsen. Ik denk even hardop.
    Da's ook mijn gedachtegang, omdat ik er vanuit ga dat de chorus het signaal goed oppakt en dus niet meer geprocessed hoeft te worden. Hoe meer processing, hoe smeriger het geluid.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 juli 2010
    Locatie
    Tilburg, Noord-Brabant
    Berichten
    2.576

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Liquid_Metal Bekijk bericht
    Da's ook mijn gedachtegang, omdat ik er vanuit ga dat de chorus het signaal goed oppakt en dus niet meer geprocessed hoeft te worden. Hoe meer processing, hoe smeriger het geluid.
    Nou ja, daar ben ik het niet mee eens. Hoe meer geprocessed is gewoon meer geprocessed. Voor de rest niks mis mee.
    Ik denk voor de rest niet dat je veel wint met chorus achter de speakers te plaatsen. Ik vind chorus sowieso mooier voor de speaker en voor de amp.
    - facebook
    --------------------------------------------------
    - Arafúra : organic ambient / neo-classical
    - IZAH : sludge / post-metal

  4. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Liquid_Metal Bekijk bericht
    Hmm, interessant. Maar dan zou een cab sim toch een echt cabinet niet goed benaderen?
    Klopt, bijna alle cabsims tegenwoordig gebruiken lineaire impulses: in feite één EQ curve. Een echte cabinet zal afhankelijk van het volume en een paar andere factoren méér dan een EQ curve geven: speakers klinken op hoog volume anders, omdat ze veel grotere bewegingen maken. Na een tijdje gaan ze zelfs vervormen. Impulses zoals in de Axe-FX houden hier geen rekening mee. Dit is trouwens waarom veel modelers dunner en minder levendig klinken: ze reageren minder sterk op bass dan echte cabinets, een geven meer hoog weer.

    Torpedo cabsims en de cabsims in de nieuwe DAR Meshuggah spullen zouden minder lineair moeten zijn. LeCto van LePou compenseert al voor het gebrek aan realisme van impulses door een deel zelf te doen. ReSPiRe van Overloud doet ook zo iets.
    De POD HD serie belooft ook realistischere cabinets, maar of die echt non-lineair zijn weet ik niet.

    Lineaire, enkelvoudige impulses (zoals die ook in de Axe-FX II zitten!) zijn eigenlijk hele oude technologie (versimpelde convolution reverbs, bestaan minstens 15 jaar). Het enige wat de Axe-FX II of PC cabsims onderscheidt van een POD 2.0 is de resolutie. Het maakt een groot verschil in geluid (groter dan niet-lineaire effecten die ik tot nu toe gehoord heb) maar is gewoon een kwestie van meer rekenwerk en dus meer processorkracht. Fun fact: de Kemper heeft waarschijnlijk non-lineaire convolutions (voor de distortion), maar ik weet niet of die werken voor de cabinets. Aan de technologie van de Kemper is niets nieuws, alleen dat het zélf een amp kan profilen is revolutionair en state-of-the-art.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Blend Bekijk bericht
    Ik zou 'm uit het raam flikkeren en er zelf achteraan springen.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 mei 2008
    Locatie
    Westervoort (Arnhem)
    Berichten
    4.945

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kingfisher Bekijk bericht
    Is toch logisch: een natuurlijke delay en reverb hangen toch ook af van de zaal waarin je speelt, dus achter de cab sim.
    Om bv een natuurlijke spring reverb na te bootsen via een koptelefoon, heb je twee reverbs nodig: eerst de spring reverb, en dan een simulatie van de kamer waar de amp staat (room reverb).

    Chorusen en flangers staan wel voor de cab. Anders klinken ze te gemaakt.
    Dit moet ik nog steeds proberen. Gisteren weer in W/D gespeeld en chorus, delay en reverb klinken dan gewoon fenomenaal.
    Maar als je chorus in W/D zou plaatsen maar voor de speaker (dus op een gitaar cabinet) maar delay en reverb niet, heb je veel meer nodig:
    - Dry guitar cab
    - Wet guitar cab (chorus)
    - Wet speaker (krijgt signaal van mic voor wet+dry), al dan niet stereo

    Je zou ervoor kunnen kiezen om chorus serieel te draaien, of de chorus toch ook na de speaker te plaatsen (gelijk delay en reverb).

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 mei 2008
    Locatie
    Westervoort (Arnhem)
    Berichten
    4.945

  7. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Liquid_Metal Bekijk bericht
    Ik hoor geen verschil, behalve bij de flanger. Het verschil is alles behalve wereldschokkend en ik gebruik toch nooit flanger. Wel een mooie shootout!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Blend Bekijk bericht
    Ik zou 'm uit het raam flikkeren en er zelf achteraan springen.

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 mei 2008
    Locatie
    Westervoort (Arnhem)
    Berichten
    4.945

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Terminus Bekijk bericht
    Ik hoor geen verschil, behalve bij de flanger. Het verschil is alles behalve wereldschokkend en ik gebruik toch nooit flanger. Wel een mooie shootout!
    Thanks. Ik hoor bij de delay wel wat verschil, met een voorkeur voor postspeaker. Bij de flanger zou ik eerder voor prespeaker gaan omdat dat, zoals je eerder zei, wat natuurlijker klinkt.
    Dit is gedaan met een cab impulse en daar heb ik dit soort dingen eerder mee gedaan. Toen was de conclusie dat reampen van effecten heel veel toevoegt; nu lijkt dat mee te vallen. Ik heb ook de Cubase delay wel eens voor of achter de impulse response geplaatst en dat had volgens mij meer effect. Ik zal het vanavond nog even doen en het resultaat delen.

    Hoewel dit resultaat dus niet wereldschokkend is ben ik nog steeds benieuwd hoe het met een monitor live gaat klinken. Ik kan daar om te beginnen mijn hifi set voor gebruiken. Dan gebruik ik de cab sim van de Lexicon zodat ik niets hoef te mic'en. Het wordt dan:
    - dry guitar cab met seriele effecten (flanger)
    - wet guitar cab met parallelle effecten (chorus)
    - cab sim > PA voor time-based effecten (delay en reverb)

    Ik verwacht dat de cab sim te wensen over laat en het resultaat daardoor minder goed klinkt dan een simpele W/D setup.

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 mei 2008
    Locatie
    Westervoort (Arnhem)
    Berichten
    4.945

    Standaard

    Na veel rotzooien heb ik besloten géén postspeaker effecten te gebruiken (groot topic op HRI erover). Ik heb nu twee amps (ENGL SE en Egnater Tweaker) en drie cabinets (ENGL PRO 212 en 2x Egnater 112x), waarmee ik W/D/D ga spelen: de SE over de ENGL, de Egnater over de Egnater en Wet over de andere Egnater. Het klinkt fenomenaal en dankzij de Switchblade kan ik alles wisselen als ik wil (bv beide amps over de ENGL).

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2006
    Locatie
    Tilburg
    Berichten
    2.813

    Standaard

    Fijn zo'n compacte rig

    (geintje, vind het mooi spul wat je allemaal hebt Raoul !!)

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top