Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 21
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 mei 2008
    Locatie
    Westervoort (Arnhem)
    Berichten
    4.945

    Standaard Modulatie en time-based fx achter de speaker

    Door dit topic op HRI ben ik weer aan het denken geslagen en de allerbeste resultaten die ik behaal met modulatie en delay (reverb gebruik ik nauwelijks) is door de effecten achter de speaker te plaatsen. Maar met een traditionele setup is dat een absurde klus, zeker als je seriele effecten (bv flanger) wilt gebruiken (dan kun je niet zomaar W/D/W spelen).
    Maar met een goede modeller kun je je effecten overal plaatsen waar je wilt, dus ik vroeg me af of er eigenlijk consensus is: plaatst iedereen modulatie en time-based effecten helemaal achteraan? Of heb je toch de speaker sim achteraan?

  2. #2
    Super Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2004
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    6.213

    Standaard

    Ik gebruik een Pod HD pro en voor veel patches gebruik ik na de speaker nog modulatie of delays. Ik speel ook stereo en dat klinkt mooier vind ik. Delays en galmen hebben meer openheid.
    Vriendelijke groet,

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 juli 2010
    Locatie
    Tilburg, Noord-Brabant
    Berichten
    2.575

    Standaard

    Yup. Het is ook vrij standaard om dit te doen in de studio. Versterkers en gitaarcabinetten hebben maar een bepaald bereik en door dingen post te doen of dus na de speakers te plaatsen krijg je een mooier beeld. However, dit geldt voor mij meer voor reverbs dan voor andere dingen. Delay voor de speakers klinken gewoon anders, dus ik gebruik vaak een combinatie van bepaalde effecten voor de pre-amp, voor de speakers en na de speakers.
    - facebook
    --------------------------------------------------
    - Arafúra : organic ambient / neo-classical
    - IZAH : sludge / post-metal

  4. #4

    Standaard

    Behalve voor stereo-effecten (sommige modelers hebben cabinets alleen in mono) moet het niet uitmaken. Voor zover ik weet zijn alle huidige modelers lineair qua cab simulation, dus het geluid van bv. een delay tussen poweramp en cabinet en achter cabinet is het zelfde.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Blend Bekijk bericht
    Ik zou 'm uit het raam flikkeren en er zelf achteraan springen.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 juli 2010
    Locatie
    Tilburg, Noord-Brabant
    Berichten
    2.575

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Terminus Bekijk bericht
    Behalve voor stereo-effecten (sommige modelers hebben cabinets alleen in mono) moet het niet uitmaken. Voor zover ik weet zijn alle huidige modelers lineair qua cab simulation, dus het geluid van bv. een delay tussen poweramp en cabinet en achter cabinet is het zelfde.
    Is dat zo? Dat zou dan toch ook de kleuring van de cabs veranderen?
    Nou ja, goed punt! Zal ik eens voor de grap testen.
    Anyways, een ander punt: ik gebruik in de Axe-FX altijd een EQ om het hoog en laag een beetje weg te schaven, door een reverb erachter te plaatsen is het wèl zo dat ik geheel gebruik kan maken van de complete range van de reverb zonder dat die ook gefilterd wordt.
    - facebook
    --------------------------------------------------
    - Arafúra : organic ambient / neo-classical
    - IZAH : sludge / post-metal

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 mei 2008
    Locatie
    Westervoort (Arnhem)
    Berichten
    4.945

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Terminus Bekijk bericht
    Behalve voor stereo-effecten (sommige modelers hebben cabinets alleen in mono) moet het niet uitmaken. Voor zover ik weet zijn alle huidige modelers lineair qua cab simulation, dus het geluid van bv. een delay tussen poweramp en cabinet en achter cabinet is het zelfde.
    Hmm, interessant. Maar dan zou een cab sim toch een echt cabinet niet goed benaderen?
    Ik zit zelf met deze issue omdat ik heel erg twijfel om mijn rack in W/D(/W) te gebruiken, omdat het veel gedoe is en ik de enige ben die er on stage iets aan heeft. Maar omdat ik bepaalde postgain effecten serieel wil hebben (volume, flanger) kan dat per definitie niet W/D. Het zou kunnen met bijvoorbeeld een speaker simulator, zodat je het echte cabinet niet hoort, want daar achter kun je effecten zowel serieel als parallel plaatsen.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 juli 2010
    Locatie
    Tilburg, Noord-Brabant
    Berichten
    2.575

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Liquid_Metal Bekijk bericht
    Hmm, interessant. Maar dan zou een cab sim toch een echt cabinet niet goed benaderen?
    Ik zit zelf met deze issue omdat ik heel erg twijfel om mijn rack in W/D(/W) te gebruiken, omdat het veel gedoe is en ik de enige ben die er on stage iets aan heeft. Maar omdat ik bepaalde postgain effecten serieel wil hebben (volume, flanger) kan dat per definitie niet W/D. Het zou kunnen met bijvoorbeeld een speaker simulator, zodat je het echte cabinet niet hoort, want daar achter kun je effecten zowel serieel als parallel plaatsen.
    Dude, je hebt nu al problemen om je rack mee te sjouwen!
    - facebook
    --------------------------------------------------
    - Arafúra : organic ambient / neo-classical
    - IZAH : sludge / post-metal

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 mei 2008
    Locatie
    Westervoort (Arnhem)
    Berichten
    4.945

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DemolitionColorScheme Bekijk bericht
    Dude, je hebt nu al problemen om je rack mee te sjouwen!
    Ja maar groter maakt niet uit want ik heb überhaupt geen auto. Binnenkort wel en dan past wat extra gear ook nog wel .
    Ik heb even zitten spelen en heb de cab sim van de Lexicon MPX G2 gebruikt en daarna het hele signaal via headset beluisterd. Zelfs daar hoor ik al wat verschil als ik modulatie en delay achter de gain plaats. Helaas ben ik niet tevreden met de cab sim :P.
    Overigens ook even vergeleken met flanger (serieel voor of na cab sim) en (helaas) klinkt ook die beter na de speaker.
    Laatst gewijzigd door Liquid_Metal; 11 maart 2012 om 12:01

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 januari 2009
    Locatie
    Brussel
    Berichten
    566

    Standaard

    Is toch logisch: een natuurlijke delay en reverb hangen toch ook af van de zaal waarin je speelt, dus achter de cab sim.
    Om bv een natuurlijke spring reverb na te bootsen via een koptelefoon, heb je twee reverbs nodig: eerst de spring reverb, en dan een simulatie van de kamer waar de amp staat (room reverb).

    Chorusen en flangers staan wel voor de cab. Anders klinken ze te gemaakt.
    It sounds good but it's about as loud as an annoying child.
    I want "pissed off Grizzly bear"

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 mei 2008
    Locatie
    Westervoort (Arnhem)
    Berichten
    4.945

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kingfisher Bekijk bericht
    Is toch logisch: een natuurlijke delay en reverb hangen toch ook af van de zaal waarin je speelt, dus achter de cab sim.
    Om bv een natuurlijke spring reverb na te bootsen via een koptelefoon, heb je twee reverbs nodig: eerst de spring reverb, en dan een simulatie van de kamer waar de amp staat (room reverb).

    Chorusen en flangers staan wel voor de cab. Anders klinken ze te gemaakt.
    Met chorus is dat op zich wel logisch want het moet tenslotte een dubbele partij van de gitaar voorstellen. Aan de andere kant hoop je op een chorus die dat zo mooi mogelijk doet en dus na de speaker nog beter klinkt. Een chorus voor de distortion klinkt ook niet overtuigend (ivm na de distortion), omdat 'ie dan teveel geprocessed wordt.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top