Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 13 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 125
  1. #1

    Standaard Hoogte pickups aanpassen en/of pickup cover verwijderen?

    Ik heb een nieuw topic geopend, omdat ik niet in één topic over 10 verschillende onderwerpen wil praten, moeilijk voor mij en voor jullie. Verder is dit voorlopig de laatste die ik zal openen, want mijn kennis is weer wat beter geworden betreffend elektrische gitaren.

    Ik kreeg de tip dat het aanpassen van je pick-up en eventueel het verwijderen van je pick-up cover veel verschil kan maken voor je toon. Weet iemand hoe dat zit en hoe je de hoogte kunt aanpassen?

    Ik kreeg dit te lezen: The factory specs are 1/16" for the bridge pup and 3/32" for the neck.

    Snap ik niets van, joh.

    Qua uiterlijk zal het wel iets minder worden, maargoed, als het geluid ervan op knapt vind ik het oké.



    Groeten,

    Aldin

  2. #2

    Standaard

    Ik heb net maar het heft in eigen handen genomen en beide pickups helemaal verlaagd. Vanaf dat moment ben ik ze steeds hoger gaan plaatsen, totdat ik de (nu tijdelijk) gewenste sound heb gekregen. Ik moest opschieten, want ik had gitaarles.

    De gitaar klinkt nu wel wat beter. Eerst moest ik het volume aanpassen met de knoppen, die stonden altijd op 8 en 9. Nu klinken ze ook beide op 10 gewoon goed. Verder krijg ik een beter en rauwer geluid uit de gitaar en daarmee kan ik makkelijker werken met mijn pedalen.

    Ik zal hem binnenkort weer aanpassen en dan zal ik er de tijd voor nemen. De covers hoeven er iig niet af.

    Ik heb hem nu wel een beetje aangepast (in positieve zin), maar nog steeds weet ik niet wat ik echt heb gedaan.

    Nu kijken naar het plaatje hierboven:
    -> Voor zowel de brug als voor de neck pickup:
    - Wat gebeurt er qua toon als je de linkerschroef omhoog en omlaag draait? En wat gebeurt er qua sound als je de rechterschroef omhoog of omlaag draait?

    En wat gebeurt er met de toon als je de pickup cover eraf haalt?
    Laatst gewijzigd door keesss; 9 maart 2012 om 19:02

  3. #3

    Standaard

    Wat heb jij toch met het als beste laten klinken? Smaakkwestie en het meeste komt uit de vingers..

    Pickupcover eraf zal weinig tot niets uitmaken qua toon. Ik vind het mooier dus dat van mij is eraf.
    Laatst gewijzigd door Dennis_Ajax; 9 maart 2012 om 18:55

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 juli 2010
    Locatie
    Tilburg, Noord-Brabant
    Berichten
    2.575

    Standaard

    Het nadeel is nu wel dat je normaal het volume op 8 / 9 zou zetten en dan kon je hem nog op 10 zetten voor die extra boost.
    Maar goed, ik gebruik eigenlijk zelf ook nooit de volume knop. De meeste dynamics regel ik met aanslag.
    - facebook
    --------------------------------------------------
    - Arafúra : organic ambient / neo-classical
    - IZAH : sludge / post-metal

  5. #5

    Standaard

    Dennis, het houdt mij bezig en ik wil uit die gitaar halen wat ik kan. Bovendien maak ik hiermee veel kennis op.. Ik heb die Gibson pas anderhalve maand en ik weet nu al meer dan mijn gitaarleraar qua aanpassen van geluiden, elektronika, etc. betreffend elektrische gitaren. (o.O ) Mijn leraar speelt wél veeel beter dan ik though, hehe.

    DemolitionColorSheme, ik had die knoppen altijd op 8 en 9, omdat ik dan een beter geluid kreeg. Eenmaal gedraait naar 10 toe werd de kwaliteit van het geluid minder...

  6. #6

    Standaard

    Wat een hoop doet voor je tone is even je tone pots los solderen. Komen ze echt door tot leven....
    Screw you guys, I'm going home!!!!

  7. #7

    Standaard

    Zou dat je kunnen uitleggen? Klinkt interessant...

  8. #8

    Standaard

    De tone pots halen iets van je attack weg en van de helderheid van je gitaar. Ik heb het met mn Gibson gedaan en ben nooit meer terug gegaan.
    Tone pots los geeft je meer attack en helderheid dus. Zoals iedereen hier altijd zegt "het haalt een deken van je geluid af".

    Je bent wel je tone pots kwijt en hebt dus minder sounds maar de sound die je het meeste gebruikt is wel beter!
    Screw you guys, I'm going home!!!!

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nocki Bekijk bericht
    De tone pots halen iets van je attack weg en van de helderheid van je gitaar. Ik heb het met mn Gibson gedaan en ben nooit meer terug gegaan.
    Tone pots los geeft je meer attack en helderheid dus. Zoals iedereen hier altijd zegt "het haalt een deken van je geluid af".

    Je bent wel je tone pots kwijt en hebt dus minder sounds maar de sound die je het meeste gebruikt is wel beter!
    Dat is nogal wiedes. Bij een strat staat normaal gesproken drie maal 250 kOhm parallel aan de elementen; dat geeft zo'n 83 kOhm. Zonder toonregelingen is dat 250 kOhm.
    Bij een LP- of SG configuratie scheelt het de helft; 250 vs. 500 kOhm cq. 125 vs. 250 kOhm in de tussenstand.

    EDIT:

    Ik overdrijf een beetje in het geval van de strat; niet in alle standen zijn alle knoppen ingeschakeld
    Laatst gewijzigd door aaronstonebeat; 9 maart 2012 om 22:04
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  10. #10

    Standaard

    Oh shit, je bedoelt het helemaal weg halen. (o.O ) Ik dacht dat je bedoelde om van die losse potmeters te hebben ipv op zo'n plaat.

    Nee, sorry. Dat gaat echt niet door. Helderheid heb ik als aangepast door met de hoogte en laagte te kloten.. Ik vind het 95% goed zo..

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top