Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 17
  1. #1
    Member
    Geregistreerd
    27 oktober 2011
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    36

    Music Les Paul, eerste zelfbouw.

    Een poosje geleden kwam ik in aanraking met forums zoals tdpri.com en later gitaarnet.nl waar men hun eigen gitaar maakt. Al snel wou ik dat zelf ook doen en na heel veel lezen, spullen kopen en sparen ben ik eergisteren toch echt zelf begonnen. Ik heb zelf 0% ervaring met houtbewerking maar zoals sommige anderen gaan we toch gewoon aan de slag. Heb geen idee of het een snelle build of een slowbuild gaat worden maar ik hoop (en werk naar) een goede build.

    Tips en tricks altijd welkom en nu foto's!

    Het hout:


    Als eerste moest de top klaar gemaakt worden om te spiegelen, dit heb ik gedaan met:


    Past precies:


    Lijm:


    Klemmen (enorm strak hopend op een onzichtbare lijmnaad):


    Vlak maken bovenkant:


    Na een beetje schuren is kan je zien dat je lijmnaad onzichtbaar is.:
    Laatst gewijzigd door Yurup; 8 maart 2012 om 11:47 Reden: Tuurlijk gaat er iets mis met de foto's.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Ziet er al goed uit. Ik ben zelf ook enkele jaren geleden begonnnen met nul houtberwerkingservaring. Dat komt wel goed. succes.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 maart 2011
    Locatie
    Wormerveer
    Berichten
    363

    Standaard

    ik had wel eens een houten bootje gemaakt.... maar dat was het ook wel weer
    Niet dat ik nou zulke mooie gitaren maak, maar toch... ik kom wel een beetje in de buurt meestal.

  4. #4

    Standaard

    Mag ik vragen waar je mee gevlakt hebt?

  5. #5
    Member
    Geregistreerd
    27 oktober 2011
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    36

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door teunallica Bekijk bericht
    ik had wel eens een houten bootje gemaakt.... maar dat was het ook wel weer
    Niet dat ik nou zulke mooie gitaren maak, maar toch... ik kom wel een beetje in de buurt meestal.
    Ik heb ooit een boemerang gemaakt bij de Jonge onderzoekers, telt dat ook?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tikkel Bekijk bericht
    Mag ik vragen waar je mee gevlakt hebt?
    Ik heb gevlakt met behulp van een frees, zal zo even een foto maken van van die setup maar dit is het idee er achter.

  6. #6
    Member
    Geregistreerd
    27 oktober 2011
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    36

    Standaard

    Deze setup gebruik ik om de top vlak en op dikte te frezen:


    en:


    Ik hoop dat dit duidelijk genoeg is.

    Ben vandaag verder gegaan met de top op dikte te vlakken, heb alleen een klein freesbitje tot mijn beschikking en wil niet te diep gaan per keer dus het duurt allemaal een beetje lang. Heb nog ongeveer 2 mm te gaan en dan is de dikte ongeveer 18mm.
    Ik heb nog wel een vraag voor de mensen die meekijken: Zoals je kan zien is het hout op sommige plaatsen donkerder dan op andere. Op zich vind ik dit geen ramp behalve dat het waarschijnlijk aan een kant helemaal verdwijnt en aan de andere groter word na mate er meer hout af gaat. Is er ook een manier om dit te bleken?

  7. #7

    Standaard

    Mooi begin. Op wat bouwmarkthouten bankjes met m'n vader was mijn houtbewerkingservaring nul voordat ik aan gitaren begon. Dus het kan best allemaal

    mbt de kleur, dat zit inderdaad gewoon in de aard van het beestje. Je kan het wel bleken met houtbleek, maar in NL ben ik dat nooit in een winkel tegengekomen. Wellicht zelf te mixen (waterstofperoxide en natrium hydroxide, zegt een beetje googlen, maar ik ben geen expert en accepteer geen verantwoordelijkheid voor eventueel opgelopen schade )

    Hier een link naar wat wellicht nuttige info:

    http://www.antiquerestorers.com/Arti...ood_bleach.htm

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 mei 2011
    Locatie
    zandvoort
    Berichten
    376

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Yurup Bekijk bericht
    Is er ook een manier om dit te bleken?
    Misschien dat oxaalzuur werkt? Of waterstofperoxide/amoniak mengsel. Het eerste gebruik ik om donkere vlekken (van vocht bijvoorbeeld) uit het hout te halen. Het tweede heb ik nooit geprobeerd maar wel eens over gehoord. Als je het gaat proberen zou ik het eerst doen voordat je die 2 mm eraf haalt.

    En voor de volgende gitaar: kijk goed aan welke kant je gaat schuren/frezen/schaven. Soms werk je aan de ene kant juist naar elkaar toe en aan de andere kant wordt het verschil steeds groter.

  9. #9
    Member
    Geregistreerd
    27 oktober 2011
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    36

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door crazycow Bekijk bericht
    En voor de volgende gitaar: kijk goed aan welke kant je gaat schuren/frezen/schaven. Soms werk je aan de ene kant juist naar elkaar toe en aan de andere kant wordt het verschil steeds groter.
    Ik had van te voren al goed gekeken welke kan ik zo veel mogelijk af wou blijven en welke niet, de kant waar je naar elkaar toe werkt zou jammer genoeg nooit zo mooi worden als de kant waar het verschil steeds groter word. De overgang is daar veelste strak. Ouwehoeren met zuren en andere mengsels doe ik maar niet, het voegt wel wat karakter toe aan het hout en de volgende keer ga ik wel op zoek naar een "perfecte" top.

  10. #10
    Member
    Geregistreerd
    27 oktober 2011
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    36

    Standaard

    Weer wat vooruitgang:

    De laatste dagen bezig geweest met het op dikte brengen van de maple top, dit is nu goed gelukt maar jemig wat is dat maple hard. Daarna veel tijd besteed perfect glad maken van de onderkant van de top voor een zo strak mogelijke verbinding. Vandaag uiteindelijk bezig geweest met het uitzagen van de body met een decoupeerzaag. Dit liet veel brandsporen achter maar heb expres ongeveer een mm te grof gezaagd dus dat komt helemaal goed.


    mahonie body, ongeveer 2.8kg

    Even snel op de weegschaal gelegd en het eindresultaat is dan 2.8kg. De bedoeling was eerst geen "weight relief holes" toe te voegen maar de twijfel slaat nu wel toe. Even mijn persoonlijke gitaarbouw held zijn draadje over een lespaul erbij gepakt en dan blijkt dat zijn body ook 2.8kg was en hij heeft ook relief holes.

    Volgende stap: Weight relief holes of niet, de top grof uitzagen en mallen maken.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top