Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 24
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2007
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    216

    Standaard Vragen over oude Peavey XR800c Powered Mixer

    Een paar jaar geleden kocht ik voor een paar tientjes een oud Peavey mengpaneel met ingebouwde versterker (powered mixer). Het apparaat is toen bij me op zolder beland en ik heb ‘m eigenlijk nog nooit uitgeprobeerd. Binnenkort wil ik met mijn bandje een paar kleine optredens gaan doen en het zou prettig zijn als ik de mixer hierbij zou kunnen gebruiken (als het ding nog werkt tenminste…). Aangezien ik weinig/geen verstand heb van dit soort apparaten, heb ik op internet gezocht naar wat info over deze mixer, maar helaas vrij weinig kunnen vinden. Met name het vermogen van de versterker is me een raadsel. Ik kom hier en daar verschillende waarden tegen, variërend van 150 tot 400 watt.

    Vraag: is er iemand bekend met dit oude apparaat en zo ja, wie heeft er enige info over?
    Hier een foto van de mixer.

  2. #2

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2007
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    216

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rvorkink Bekijk bericht
    Ja, die site had ik zelf ook al gevonden. Op een andere site wordt echter over 150 watt per kanaal gesproken en op het apparaat zelf staat hierover niets. Ben je zelf bekend met deze mixer?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 mei 2007
    Locatie
    boortmeerbeek (belgium)
    Berichten
    2.146

    Standaard

    ikzelf heb de XR1600C (16 channel), deze heeft 250 watt per kanaal @ 4ohm. Geen idee, maar wellicht is de versterker dezelfde als bij jou.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 september 2007
    Berichten
    1.028

    Standaard

    Was het niet zo dat er op die bakken speakers van verschillende weerstand te gebruiken waren?
    Hoe lager de weerstand van de speaker, des te meer watt er gegeven werd?

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 mei 2007
    Locatie
    boortmeerbeek (belgium)
    Berichten
    2.146

    Standaard

    Jep klopt, maar ik denk dat 4 ohm het laagste is. 8 ohm lukt ook, maar dan heb je minder vermogen...

  7. #7
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.726

    Standaard

    Speakers hebben geen weerstand maar een schijnbare weerstand die impedantie wordt genoemd. En dan nog is dat getal van 4 of 8 niet absoluut. Bij de resonantiefrequentie zal de speaker een dip geven tot soms ver onder die 4 of 8 Ohm. Een hi fi speaker als de Infinity Kappa 9 komt zelfs beneden de 1 Ohm.

    De versterker moet met een lagere impedantie meer vermogen leveren, maar een goede versterker zal ook in de beveiliging gaan en bovendien zegt impedantie niets over de geluidsdruk die een speaker levert. Het rendement van de speaker is in deze doorslaggevend.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  8. #8

    Standaard

    Vraag het eens aan de Peavey customer service. Mijn ervaringen met de behulpzaamheid van die lui zijn heel positief. Juist met de support voor, voor hen, antieke produkten.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 mei 2007
    Locatie
    boortmeerbeek (belgium)
    Berichten
    2.146

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Speakers hebben geen weerstand maar een schijnbare weerstand die impedantie wordt genoemd. En dan nog is dat getal van 4 of 8 niet absoluut. Bij de resonantiefrequentie zal de speaker een dip geven tot soms ver onder die 4 of 8 Ohm. Een hi fi speaker als de Infinity Kappa 9 komt zelfs beneden de 1 Ohm.

    De versterker moet met een lagere impedantie meer vermogen leveren, maar een goede versterker zal ook in de beveiliging gaan en bovendien zegt impedantie niets over de geluidsdruk die een speaker levert. Het rendement van de speaker is in deze doorslaggevend.
    Helemaal waar, maar deze versterker kan makkelijk zowel 4 als 8 ohm aan

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 december 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    153

    Standaard

    Ik weet nog wel dat vroeger de wattages vermeld op Amerikaanse apparatuur anders was dan van niet Amerikaanse apparatuur.
    Als je toen, en dan hebben we het over eind 60er en begin 70er jaren, dan moest je het opgegeven vermogen van het USA spul halveren om te vergelijken met het niet USA spul.
    Vraag me nu even niet meer hoe het zat, maar het was zo.

    René

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top