Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 21 t/m 28 van 28
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 mei 2008
    Locatie
    Westervoort (Arnhem)
    Berichten
    4.945

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DemolitionColorScheme Bekijk bericht
    Hoeft ook niet. Zodra jij dit in een band gaat gebruiken, dan programmeer je toch gewoon per song? Stel je voor, je gebruikt in song X 4 patches, dan programmeer je dat op dat moment in. Je zult dan op dat moment in track X die pitchshifter gebruiken waar nodig is. Dat is toch het prachtige aan zulke setups?
    Ik weet niet zeker of ik dat begrijp. Bedoel je het programmeren van enkel de harmonizer of van alle patches? Dat kan nogal uiteenlopen met een lange setlist (30 patches voor een half uur spelen?) en lijkt me verre van overzichtelijk.

    Ik zie een bijkomend probleem van eerdergenoemde methode (niet schakelen van de Lexicon met patches): de wah. Die gaat aan als ik met het expressiepedaal morrel maar gaat niet meer uit. Da's geen probleem omdat ie uitgaat als ik van patch wissel. Maar je raadt het al...
    Overigens wil ik de manier waarop ik wah gebruik NIET veranderen.

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 juli 2010
    Locatie
    Tilburg, Noord-Brabant
    Berichten
    2.575

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Liquid_Metal Bekijk bericht
    Ik weet niet zeker of ik dat begrijp. Bedoel je het programmeren van enkel de harmonizer of van alle patches? Dat kan nogal uiteenlopen met een lange setlist (30 patches voor een half uur spelen?) en lijkt me verre van overzichtelijk.
    Nee, ik bedoel het inprogrameren van je patches op een standaard manier. Als jij in song X 4 bepaalde patches gebruikt en je wilt in patch 3 die pitchshifter gaan gebruiken (dus bij dat stuk in het nummer), dan programmeer je de pitch shifter in patch 3 in. Je hoeft er dan nooit naar om te kijken. Je maakt dan geen extra patches, maar je voegt de pitch shifter toe aan patches (secties in songs) waar je ze gaat gebruiken. Je hoeft er dan nooit meer naar om te kijken.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Liquid_Metal Bekijk bericht
    Ik zie een bijkomend probleem van eerdergenoemde methode (niet schakelen van de Lexicon met patches): de wah. Die gaat aan als ik met het expressiepedaal morrel maar gaat niet meer uit. Da's geen probleem omdat ie uitgaat als ik van patch wissel. Maar je raadt het al...
    Overigens wil ik de manier waarop ik wah gebruik NIET veranderen.
    Nou ja, ik ken je setup voor de rest niet. Ik heb geen idee watvoor wah je gebruikt en waar die vandaan komt. Dus daar ga ik me voor de rest ook niet mee bemoeien.
    - facebook
    --------------------------------------------------
    - Arafúra : organic ambient / neo-classical
    - IZAH : sludge / post-metal

  3. #23

    Standaard

    @Demolition: Ik denk dat Liquid_Metal (en ikzelf ook) uit je uitleg verstaat dat je patches maakt per nummer, en bij elk van die patches dan de juiste instellingen hebt. Je krijgt dan dus zeg maar volgende midi-patches:
    - Nummer 1 - Klank 1 met Harmonizer 1
    - Nummer 1 - Klank 2 met Harmonizer 1
    - Nummer 1 - Klank 3 met Harmonizer 1
    - Nummer 2 - Klank 1 met Harmonizer 2
    - Nummer 2 - Klank 2 met Harmonizer 2
    - Nummer 3 - Klank 4 met Harmonizer 1
    - Nummer 3 - Klank 1 met Harmonizer 1
    - ...

    Het 'probleem' hierbij is dat je uiteindelijk heel veel configuraties gaat hebben, waarbij er veel dubbels zitten. In mijn voorbeeld hierboven zijn de eerste en laatste lijn identiek. Stel dat je per nummer 4 verschillende klanken gebruikt, dan zit je met een setlist van 30 nummers aan 30 x 4 = 120 'patches', wat nogal veel is. Ik zou er zot van worden.

    Aangezien de harmonizer binnen een nummer hetzelfde blijft (toch?), lijkt het mij wel logisch om tussen nummers te schakelen tussen harmonizers, en binnen een nummer te schakelen tussen klanken. Je moet dan dus je klanken loskoppelen van je harmonizer.

    Een idee om eens over na te denken, ik ben niet zeker of het klopt, en mogelijk hangt het af van de capaciteiten van je pedaal:
    Stel dat je een pedaal hebt met 10 drukknoppen. Stel 8 drukknoppen ervan in voor het wisselen van je klanken. Stel vervolgens de overblijvende 2 drukknoppen in als "up" en "down" voor je harmonizers (Ander kanaal? Ander device?). Tussen de nummers in ga je dan naar de juiste harmonizer door zo vaak op de up/down te duwen als nodig. Tijdens het spelen switch je tussen je klanken met de 8 drukknoppen.

    Ik snap dat Demolition het handig vind om gewoon voor elk nummer zijn patches te hebben, maar ik heb de indruk dat voor Liquid_Metal het loskoppelen van klanken en harmonizer eenvoudiger werkt.

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 mei 2008
    Locatie
    Westervoort (Arnhem)
    Berichten
    4.945

    Standaard

    Thanks voor je input. Dat vat goed samen waarom ik niet graag met patches per nummer werk. Je laatste idee is een goed idee en dat is wat Demo al eerder voorstelde. Mijn controller werkt echter ietsjes anders. Ik zal het even toelichten:

    De Ground Control Pro heeft 4 Preset knoppen waarmee je Program Changes naar alle toestellen in een keer kan sturen. Hiermee verander je dus van globale preset. Je kunt er ook voor kiezen om een toestel geen PC te sturen.
    De GCP heeft 8 Instant Access (IA) switches die globaal een functie krijgen (pedaal aan/uit of Control Change versturen op een bepaald MIDI kanaal). Deze IA switches stel je in per patch zodat je bijvoorbeeld een chorus en compressor pedaal en een delay effect (uit een multifx) kan aanzetten.

    Demo stelde eerder voor om de Lexicon (de harmonizer) los te koppelen van de algemene presets en een andere bank te gebruiken om deze aan te sturen. Tussen nummers is dat inderdaad de oplossing die ik zoek en laten we er even vanuit gaan dat ik binnen nummers niet wissel van toonsoort (dat zal namelijk heel weinig voorkomen). Dan gebruik ik de eerste twee banks (8 patches) voor de globale/algemene patches, en twee (of meer) volgende banks om de patches van de harmonizer te schakelen. Dat heb ik zojuist ingesteld en het werkt erg goed.

    Er is echter een probleem, dat waarschijnlijk alleen opgelost kan worden door kenners van de Lexicon. Ik laat het nu even voor wat het is (het heeft te maken met het schakelen van de wah van de Lex omdat dat wel per patch moet veranderen). Ik heb voorlopig een oplossing (Xmit with Preset van de GCP) die werkt maar me een IA switch kost. Maar het werkt in ieder geval wel.

    EDIT: Ik bedenk me net een groot probleem: als ik de Lexicon ook voor andere patches wil gebruiken, bijvoorbeeld Shimmer, blijft de Lex bij terugschakelen naar de 'gewone' patches hangen want er wordt geen PC verstuurt...
    Laatst gewijzigd door Liquid_Metal; 27 februari 2012 om 20:12

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 juli 2010
    Locatie
    Tilburg, Noord-Brabant
    Berichten
    2.575

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door snessiram Bekijk bericht
    @Demolition: Ik denk dat Liquid_Metal (en ikzelf ook) uit je uitleg verstaat dat je patches maakt per nummer, en bij elk van die patches dan de juiste instellingen hebt. Je krijgt dan dus zeg maar volgende midi-patches:
    - Nummer 1 - Klank 1 met Harmonizer 1
    - Nummer 1 - Klank 2 met Harmonizer 1
    - Nummer 1 - Klank 3 met Harmonizer 1
    - Nummer 2 - Klank 1 met Harmonizer 2
    - Nummer 2 - Klank 2 met Harmonizer 2
    - Nummer 3 - Klank 4 met Harmonizer 1
    - Nummer 3 - Klank 1 met Harmonizer 1
    - ...
    Nee ... Ik snap niet waarom er hier zo moeilijk over gedacht moet worden, haha.
    Ik bedoelde hetvolgende:
    - Nummer 1 - Klank 1
    - Nummer 1 - Klank 2
    - Nummer 1 - Klank 3
    - Nummer 1 - Klank 4 (met Harmonizer)


    Klaar. Ik hoef toch ook niet in elke patch dezelfde delay te hebben? De harmonizer komt waar de harmonizer nodig is. Waarom de harmonizer inprogrameren bij 'Nummer 1 - Klank 1'? Is toch totaal niet nodig?
    Na het repeteren weet jij exact in welke patch jij die harmonizer gaat gebruiken. Dus gebruik je er twee, dan:
    - Nummer 1 - Klank 1
    - Nummer 1 - Klank 2
    - Nummer 1 - Klank 3
    - Nummer 1 - Klank 4 (met Harmonizer)
    - Nummer 1 - Klank 5 (met andere Harmonizer)


    Wil je de patches hetzelfde houden en ook nog de Harmonizer aan/-en uit zetten. Dan hetvolgende:
    - Nummer 1 - Klank 1
    - Nummer 1 - Klank 2
    - Nummer 1 - Klank 3
    - Nummer 1 - Klank 4 (met Harmonizer)
    - Nummer 1 - Klank 4 (voor de duidelijkheid: Harmonizer bypassed)


    [edit]Ik lees nu dat je deze oplossing liever niet hebt. Ik heb zelf een G-System met 5 presets in 1 bank, als ik de volgende patch wil druk ik omhoog om te switchen naar de volgende bank en druk dan weer op de volgende preset. Gaat eigenlijk erg snel.[/edit]
    Laatst gewijzigd door DemolitionColorScheme; 27 februari 2012 om 21:07
    - facebook
    --------------------------------------------------
    - Arafúra : organic ambient / neo-classical
    - IZAH : sludge / post-metal

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 mei 2008
    Locatie
    Westervoort (Arnhem)
    Berichten
    4.945

    Standaard

    Ik snap wat je bedoelt. Dat sluit de optie van snessiram niet uit, mits er gebruik gemaakt wordt van IA's. Maar zoals gezegd hou ik het liever bij mijn basispatches, dat geeft mij wat ik nodig heb en zo heb ik overal (thuis, repetities, jamsessies en gigs) het meeste overzicht.

    Ik moet even een nachtje slapen over de laatste optie (dus andere klanken/opties uit de Lex gebruiken terwijl ik deze in de standaard patches geen PC stuur) want ik heb nog geen goede oplossing.

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 mei 2008
    Locatie
    Westervoort (Arnhem)
    Berichten
    4.945

    Standaard

    Na een nachtje slapen realiseerde ik me dat ik de harmonizer, als ik de Lexicon geen PC messages stuur, ook met Xmit On Preset IA's moet veranderen als ik van patch verander, anders blijft de harmonizer constant aanstaan. Da's niet onoverkomelijk aan gezien ik toch al een IA gebruik voor de harmonizer. De vraag is echter of het efficiënter kan, want de wah hoeft van mij geen IA te krijgen (en dat moet op deze manier wel).
    Verder dacht ik dat ik bijvoorbeeld wel een PC kan sturen met de allereerste patch, om te resetten na het spelen van een patch zoals Shimmer (waarin de Lexicon naar een heel andere patch gaat). Als ik dan van Shimmer naar een gewone patch wil moet ik even langs Patch #1 om de Lexicon te 'resetten'. Niet optimaal maar het zou kunnen.

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 mei 2008
    Locatie
    Westervoort (Arnhem)
    Berichten
    4.945

    Standaard

    Alright, heb de harmonizer even gebruikt (b phrygisch) en die in de Lex is echt waardeloos. Hij trackt voor geen meter terwijl m'n gitaar redelijk gestemd is. Die van de G-Major 2 is acceptabel dus even kijken of ik die kan (blijven) gebruiken. De G-Major 2 heeft ook veel meer modes (bv Diminished Half Scale).
    Dan gebruik ik de Lexicon G2 echt alleen voor wah, want de modulatie vind ik niet lekker, de delay niet prettig schakelen, reverb gebruik ik niet, maar zou 'm serieel kunnen houden voor overige effecten (volume, tremolo, EQ), maar dat gebruik ik eigenlijk niet. Maar da's een ander verhaal :P.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top