Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 12 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 116
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 mei 2008
    Locatie
    Westervoort (Arnhem)
    Berichten
    4.945

    Standaard Optreden met modelling

    Bespreek hier je ervaringen, klachten en suggesties van het live-gebruik van modelling.

    Ik ben net terug van een optreden dat ik gespeeld heb met de Boss GT-6, ongeveer de goedkoopste modeller die er is. Vorige keer was het via een combo amp, vandaag (met cab sim) direct naar monitor en FoH. De geluidsman was zeer te spreken over de totaalsound en het gemak van mixen. Ikzelf kreeg een lekker geluid over m'n monitor en heb daar goed mee kunnen spelen. Uit de zaal ook geen klachten.
    Hoewel een blazende stack vetter is en beter klinkt heeft dit veel voordelen en is dit zeker voor herhaling vatbaar.

  2. #2

    Standaard

    De gemiddelde geluidsman zal al snel tevreden zijn met een direct signaal van de gitarist. Dat is voor hem veel makkelijker mixen en sound is voor hem vaak ondergeschikt aan mix control (uitzonderingen daargelaten). Probeer feedback te krijgen van muzikanten/gitaristen in de zaal, daar heb je wat aan. Ik vind overigens mijn eigen sound op het podium minder belangrijk als het eindresultaat in de mix, daarom kun je beter het heft in eigen handen nemen en IEM gaan spelen met modeling. Je kunt dan je eigen mix, sound en verhoudingen maken en dat speelt 10 x relaxter dan wapperende broekspijpen met alle soundproblemen van dien...

    Morris
    http://madriaens.wix.com/morris

    ----------------------------
    Te koop: Tyler Burning Water strat (2400)

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Liquid_Metal Bekijk bericht
    Bespreek hier je ervaringen, klachten en suggesties van het live-gebruik van modelling.

    Ik ben net terug van een optreden dat ik gespeeld heb met de Boss GT-6, ongeveer de goedkoopste modeller die er is. Vorige keer was het via een combo amp, vandaag (met cab sim) direct naar monitor en FoH. De geluidsman was zeer te spreken over de totaalsound en het gemak van mixen. Ikzelf kreeg een lekker geluid over m'n monitor en heb daar goed mee kunnen spelen. Uit de zaal ook geen klachten.
    Hoewel een blazende stack vetter is en beter klinkt heeft dit veel voordelen en is dit zeker voor herhaling vatbaar.
    Modelling gebruiken is ideaal voor live. Je geluid is veel constanter (optreden na optreden), je hoeft niet te slepen met zware amp's, podiumvolume is (als het goed is) een stuk rustiger/lager.

    Grootste nadeel is dat je wel flink afhankelijk bent van een goede monitoring. De ideale oplossing daarvoor is dan in-ear, en als je dat met draad doet dan kan dat nog best betaalbaar blijven.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 juni 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    2.089

    Standaard

    Ik vind het erg prettig om met mijn digitale set en In-Ears te spelen.
    Mijn bandleden niet, die hebben het liefst dat ik op een versterker speel.
    Dit is voornamelijk omdat niet iedereen mee wil doen met In-Ears, en dan klagen dat ze mij niet horen.
    Ik zeg dan altijd vraag aan de monitor-man om mij op je monitor te zetten...

    Grote voordelen, minder slepen en geluid is altijd hetzelfde en ik hoor mezelf erg goed omdat ik zelf de mix tussen monitor en gitaar kan instellen.

    Maar soms is het ook lekker om te blazen met een versterker... zeker met de zelfgebouwde SLO100 en dan zonder FX

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2002
    Locatie
    Stavenisse
    Berichten
    5.191

    Standaard

    Even als geluidsman reageren. Modelling biedt meer variatie. De gitarist speelt dan per nummer op een verschillende versterker met meer effecten. Een analoog signaal via een SM57 heeft meer bewerking nodig. Compressie, reverb. Soms noisegating.

    Modelling geluid betekent wel vaak dat een gitarist veel variatie heeft in volume. Niet alle patches staan vaak even luid. Dit omdat de gitarist in kwestie de patches niet even luid heeft afgesteld (gain).

    Als al die kinderziektes eruit zijn zal modelling in een compacte set passen met een fijne geluidskwaliteit. Maar als er issues zijn en die liggen diep in een bepaald menu dan is dat tijdens die set vaak niet op te lossen. Je hebt dan een B route nodig.

    Ik mix met analoog en digitaal. En met digitaal kun je het ook niet altijd terplekke oplossen. Vanwege de uitgebreide menu structuur en het zoeken daarin...

    Maar een geweldige hotrod buizenversterker is nog steeds het lekkerst op een podium. Het geeft een "live-sound" die ik minder in een modeller terughoor. (Ik heb een v-amp2, heb gewerkt met tweede generatie line 6 en nu ook guitar-rig 5 (die wel heel goed klinkt).

    Ik heb hier 5 buizenversterkers. De nuances van twee tikjes tegen de MID EQ knop en iets terugdraaien op de gitaar hoor je vaak niet bij de modeller speler. Want die kiest radikaal tussen zijn Fender twin patch en een Mesa scheur patch. Dat vind ik vaak minder vertellend. Als ik met iemand spreek, eerst "he hallo ik ken jou nog niet" naar "Oh echt waar, gebruik je mosterd om een gehaktbal te draaien? Klinkt lekker". Dan is dat een voortzetting van een gesprek. Dat verlies je vaak met modelling. En dat is live toch een belangrijk gegeven. Je staat in de bar. Let op de linker gitarist... (Mja, lekker hij moet nog warm worden, eh... effe pissen,....... komt terug..... "ach nou hangt ie lekker in die solo" , terwijl met modelling je dat kontakt kwijt kan raken.
    Ik ben gek op het maken van muziek.... Met bas gitaar en synthesizers. Ik neem op en mix.... Ik doe het allemaal en al heel lang.... Misschien dat ik ooit er goed in wordt...

  6. #6

    Standaard

    Live spelen met een buizenversterker kan beter klinken dan met modeling. Maar ik was het zo zat dat mijn versterker telkens weer zachter moest op het podium (standje "nu klinkt 'ie niet meer lekker"), dat ik steeds vaker de amp thuis liet en alleen mijn DG-Stomp of G9.2tt mee nam. Van geluidsmensen niets dan lof over de sound, van bandleden geen klachten over het podiumvolume en van mijn rug ook geen klachten.

    Spelen met een modeler is minder gaaf, maar zo veel constanter. Ik ben voor!
    https://soundcloud.com/paul-van-egmond/

    "Unfortunately Common sense on this rock we call Earth is so rare it's a damn superpower." - Anon.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.489

    Standaard

    Ik neem er mee op maar live werkt het niet, voor mij. De parameters tussen live en geïsoleerd zijn te groot om de sounds vooraf te kunnen bepalen. Een live buizenamp heeft een dynamische compressie, dat is niet 1 vast gegeven. Galm en delay is ook zoiets, de ene live situatie kan meer hebben dan de andere. Dat geldt ook voor overdrive.
    Een tube amp en pedaaltje pas je simpel aan, digitaal is te ingewikkeld en omslachtig.

    Gisteren mijn Matchless Lightning weer eens meegenomen. Vier knoppen.. wat een sound. Mijn eerste reactie na 14 dagen moddelen.

    Het is een kwestie van tijd natuurlijk maar het is er nog lang niet.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Met modelling live spelen icm in-ear werkt alleen als iedereen in de band in ear speelt vind ik. Modelling is in de studio prima, maar live mis je teveel reactie van je manier van aanslaan, grilligheid wat modellers nog steeds niet hebben, zelfs de duurdere units.

  9. #9

    Standaard

    Ik vind dat een goed podiumgeluid de basis is voor een goed live optreden. Ook al is het nog zo'n klein kroegje waar je staat. En ook al heb je de monitoring nog zo goed voor elkaar, het blijft gekunsteld klinken. Live spelen met modelling is handig, maar haalt het never nooit niet bij een klein buizencombo'tje.

    En ja ik spreek uit ervaring.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 juli 2010
    Locatie
    Tilburg, Noord-Brabant
    Berichten
    2.575

    Standaard

    Het een of het ander? Misschien. In mijn geval treed ik live op met een Axe-Fx ULTRA met een Peavey 50/50 power amp en een Koch TS212 cab. Ik heb de felixibiliteit van modelling en de shitload aan verschillende sounds en zelfgemaakte presets, maar ook de live feel en oomph / push / thump van een on-stage setup.

    Ik ga live nog niet DI omdat dat lastig is als de rest van de band dat niet doet, daarbij heeft niet elke venue een super PA en kan ik niet constant wisselen van een on-stage setup en een DI setup. Beiden moeten compleet anders afgesteld worden omdat DI gewoon anders klinkt dan iets door een buizen poweramp en cab laten blazen. Ik zou dan dubbel zoveel presets moeten hebben en dan in de repetitieruimte moeten zorgen voor een goede monitor. In onze ruimte hebben we kleine 10" monitors voor zang en toetsen/etc. maar een gitaar klinkt daar gewoon totaal niet door, dus afstellen in die situatie is totaal niet nuttig voor een live show met een eventuele goede of slechte PA. (denk aan wat showtjes in wat kleine venues in Frankrijk of zo)
    - facebook
    --------------------------------------------------
    - Arafúra : organic ambient / neo-classical
    - IZAH : sludge / post-metal

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top