Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 16 van 16

Discussie: Pedal Steel

  1. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RB-1 Bekijk bericht
    Uhhhm..., ik heb geleerd dat, volgens de definitie van een open stemming, deze een majeur of mineur akkoord oplevert, als alle snaren los worden aangeslagen.
    .....
    Zo levert C6 ook geen C majeur of mineur akkoord op en is dus ook geen open stemming.
    Dat heb je dan misschien gewoon mis. Iedere stemming in een akkoord, hoe "jazzy" ook, is toch een open stemming?
    http://en.wikipedia.org/wiki/Open_tuning#Open_tunings
    Laatst gewijzigd door alias; 25 februari 2012 om 20:51
    Systeembericht
    Sorry, er zijn geen posts om te bekijken.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    vraagje

    Ik zie het staan, ja.

    Als ik vingers moet neerzetten (of de bar in een kronkel moet buigen) om eenvoudige drieklanken te maken, is voor mij dat opene wel van de stemming af....

    Als je de definitie van Wiki volgt, dan kun je stellen dat een piano ook in een open (chromatische) stemming staat.
    Een akkoord met twaalf tonen....

    En dan is de standaard gitaarstemming ook open want EADGbe is vast wel als akkoord te benoemen.

    Kortom, er zijn geen niet-open stemmingen?

  3. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door keithfan Bekijk bericht
    Ik had een vraag, wat is het grote verschil qua sound tussen een lapsteel en een pedalsteel? Is een pedalsteel daadwerkelijk zo moeilijk te bespelen? Worden ze nog gemaakt/zijn ze te koop? Zijn ze duur.

    Het zit zo, ik vind het pedalsteel echt gaaf klinken en zou het best willen leren te bespelen, ik speel al jaren gitaar (ook redelijk wat slide). is dit dus reeel? ook qua prijs?

    Sound van een pedalsteel vind ik afgelikter dan een lapsteel. Beide zijn even moeilijk onde de knie te krijgen ... slants >< knee levers.
    Voor een pedalsteel zul je over het algemeen meer betalen dan voor een 6 string lapsteel.
    LITTLE KIM & THE ALLEY APPLE 3:
    Bandcamp: http://littlekim.bandcamp.com/ FREE ALBUM DOWNLOAD!
    Facebook: http://www.facebook.com/pages/Little...3/103150647802
    Youtube: http://www.youtube.com/user/LittleKim1001

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 juni 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    2.089

    Standaard

    Pedalsteel in NL kom je, als het goedkoop moet, bij een Carter Starter uit.
    Link van de importeur is al gegeven in dit topic.
    Pedalsteel is een combi van bar, knie en voet pedalen en ook nog eens een volumepedaal.
    Intoneren zal je relatief makelijk afgaan omdat je al gitaar/slide speelt.
    De hand-voet coordinatie is moeilijker, mits je veel tapdanst op effectpedalen dat helpt dan weer.
    Het lastigste onderdeel is het blokken, zeer belangrijk. Dit is voornamelijk je rechterhand.

    Pedalsteel staat in Open Stemming E9 is de standaard stemming, deze heeft 3 voetpedalen en 3 of 4 kniehevels.
    C6 zul je niet gebruiken, is nog veel moeilijker, heeft 5 voetpedalen en 4 tot 6 kniehevels.

    Voor stemmen van een E9 of C6 heb je een Peterson VSII of andere tunes met Pedalsteel Off-sets nodig.

    Accoorden speel je met de bar in een rechte lijn maar niet altijd aansluitende snaren (string skipping) en soms moet je pedaal of knie gebruiken, bar is verder altijd haaks op de snaren.

    Ik ben door tijdgebrek gestopt, heb alles verkocht.
    Had les van Harry, zijn link is ook al gegeven in dit topic.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 juli 2004
    Locatie
    tegen de zeedijk in Noord-Friesland
    Berichten
    2.791

    Standaard

    Ik heb sinds kort een lapsteel, maar heb nog niet de smaak te pakken. Ik heb vooral last van de omwonden snaren, deze geven lelijke metaal geluiden bij het sliden. Of moet ik alleen G-snaren erop zetten, ofzo?

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 december 2011
    Locatie
    Zeeland
    Berichten
    738

    Standaard

    Met Lapsteel heb ik geen ervaring betreffende toe te passen snaren.
    Welke snaren ik destijds gebruikte op mijn pedalsteel weet ik helaas niet meer.
    Maar ja, 1988 was het laatste jaar dat ik op mijn pedalsteel speelde, niet dat ik toen al aan mijn top zat want moest nog veel bijleren.

    Hier een eigen opname van mijn toenmalige Countryband "The Super Dollar Band" 1988.
    Klikkie doen
    Met vriendelijke groet,
    Riny S.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top