Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10

Discussie: Midi vraagje.

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 september 2009
    Locatie
    Kirchroa
    Berichten
    148

    Standaard Midi vraagje.

    Ik maak op mijn Pedalboard gebruik van de Boss Es-8 die mijn effecten aanstuurt.
    Ik gebruik ook de Boss pedalen MD-500, DD-500 en RV-500 die ik via midi aanstuur.

    Ik heb voor alle patches standaard de 3 boss pedalen via midi assign ingesteld die echter bij het switchen uit moeten staan. Zouden...

    Dit is echter niet het geval en dit krijg ik ook niet veranderd. Is er misschien een midi commando waarbij eerst alle effecten worden uitgezet en daarna aangezet?

    Bij voorbaat dank...

    Verstuurd vanaf mijn MAR-LX1A met Tapatalk

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Er zitten hier heel veel fans van Boss spul dus dat kan geen probleem zijn.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Zonder alle 4 de pedalen te kennen beetje proberen mee te denken.....begrijp ik het goed dat je in je MD-500, DD-500 en RV-500 verschillende presets hebt, die opgeslagen zijn met de effecten uit, en als je deze via de ES-8 aanstuurt, dat dan bij een program change (patch change) je effecten aangezet worden?
    En doet ie dat bij alle 3 pedalen?
    Of toevallig alleen bij de MD-500 en de RV-500?
    Ik zag in de handleiding van de MD-500 en de RV-500 dat die (default?) dezelfde midi CC's hebben voor effect aan/uit, effect A aan/uit en effect B aan/uit.
    Dat zou kunnen betekenen dat de ES-8 al dan niet een midi CC bericht stuurt dat een (of meerdere) effecten aan (of uit) moeten staan (en als dat zo is zou je dat moeten kunnen veranderen uiteraard).

    Hoe zit het zaakje aangesloten? Midi out van de ES-8 naar de midi in van 1 van de 3, en de midi out van dat pedaal naar de midi in van de volgende?
    Of midi splitter tussen ES-8 en de pedalen?
    Laatst gewijzigd door D3nnis; 27 september 2021 om 20:32

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 september 2009
    Locatie
    Kirchroa
    Berichten
    148

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Zonder alle 4 de pedalen te kennen beetje proberen mee te denken.....begrijp ik het goed dat je in je MD-500, DD-500 en RV-500 verschillende presets hebt, die opgeslagen zijn met de effecten uit, en als je deze via de ES-8 aanstuurt, dat dan bij een program change (patch change) je effecten aangezet worden?
    En doet ie dat bij alle 3 pedalen?
    Of toevallig alleen bij de MD-500 en de RV-500?
    Ik zag in de handleiding van de MD-500 en de RV-500 dat die (default?) dezelfde midi CC's hebben voor effect aan/uit, effect A aan/uit en effect B aan/uit.
    Dat zou kunnen betekenen dat de ES-8 al dan niet een midi CC bericht stuurt dat een (of meerdere) effecten aan (of uit) moeten staan (en als dat zo is zou je dat moeten kunnen veranderen uiteraard).

    Hoe zit het zaakje aangesloten? Midi out van de ES-8 naar de midi in van 1 van de 3, en de midi out van dat pedaal naar de midi in van de volgende?
    Of midi splitter tussen ES-8 en de pedalen?
    Dat doet ie dus inderdaad alleen bij de MD-500 en de RV-500. Klopt ook dat de cc's identiek zijn maar ik heb in beide apparaten de cc's aangepast maar het probleem blijft.

    Ik heb alles in serie aangesloten. Zou dat het probleem zijn? Als ik het parallel aansluit met een splitter is het dan opgelost?

    Verstuurd vanaf mijn MAR-LX1A met Tapatalk

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door daghengst Bekijk bericht
    Ik heb alles in serie aangesloten. Zou dat het probleem zijn? Als ik het parallel aansluit met een splitter is het dan opgelost?
    Waarschijnlijk niet, dat was de reservevraag voor het geval de twee betreffende apparaten anders zouden reageren

    Ik vind de handleiding van de RV-500 en MD-500 niet per sé heel duidelijk;
    Effect A ingeschakeld, Bypass = Controllernummer 28 = ON, OFF (ON = Effect (patch A) ingeschakeld, OFF = Bypass)
    De vraag is nu of ie bij CC28 alles boven de waarde 0 als "on" ziet, of juist de waarde "0" als on ziet (aangezien de rest netjes van 0 tot 127 benoemd staat).
    Als je nu op de ES-8 in een bepaalde patch change opneemt dat (bijvoorbeeld) de CC28 een waarde 127 krijgt, blijft A dan uit?

    Ik las op TGP over de MD-500 het volgende:
    Bypass/Engage the Unit:
    Don't use the pre-programmed cc#27-29.
    It only works as a toggle that NEEDS to see its other toggle state as the preceding message or it won't work.
    Dat is wel weer interessant; wordt toch beetje puzzelen (of hopen dat iemand reageert die deze pedalen wél kent).

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 september 2009
    Locatie
    Kirchroa
    Berichten
    148

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Effect A ingeschakeld, Bypass = Controllernummer 28 = ON, OFF (ON = Effect (patch A) ingeschakeld, OFF = Bypass)
    De vraag is nu of ie bij CC28 alles boven de waarde 0 als "on" ziet, of juist de waarde "0" als on ziet (aangezien de rest netjes van 0 tot 127 benoemd staat).
    Als je nu op de ES-8 in een bepaalde patch change opneemt dat (bijvoorbeeld) de CC28 een waarde 127 krijgt, blijft A dan uit?
    Bedoel je dat ik de waardes steeds moet omdraaien om het effect uit te zetten?
    Dus bij A de cc =0
    Bij B de cc = 127
    En bij C cc = 0?

    Ik zal het eens proberen morgen.

    Verstuurd vanaf mijn MAR-LX1A met Tapatalk

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Ik mag hopen van niet
    Ik was meer benieuwd wát dat ding nu als "on" ziet, wacht dat staat niet per se heel duidelijk in de tabel (vind ik dan).
    Ben wel benieuwd als je met een program change op de ES-8 ook e betreffende control change meestuurt met óf een waarde 127, óf 0, wat ie dan doet.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 september 2009
    Locatie
    Kirchroa
    Berichten
    148

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Ben wel benieuwd als je met een program change op de ES-8 ook e betreffende control change meestuurt met óf een waarde 127, óf 0, wat ie dan doet.
    Deze opmerking heeft me getriggerd, ik had namelijk de cc's meegestuurd met een beginwaarde van '0'. Ook dit gecontroleerd en eens de cc's uitgezet maar niks. Bij het wisselen van patches werden rv en md 'aangezet'. Heel vreemd allemaal...

    Stand van zaken dus:
    De dd, md en rv zijn in stereo aangesloten achter de loops in de volume uitgangen en worden via midi bediend. De midi gaat in serie van es-8 out => in dd, out dd => in md, out md => in rv. Ik heb in de es-8 basispatches (clean, crunch en drive) ingesteld met de betreffende pc's op de midi-kanalen voor dd, md én rv. De pc's staan ingesteld met cc's beginwaarde '0'. Via assign heb ik het zo opgezet dat ik met een druk op een bepaalde button de patches op de boss pedalen in de 'es-8 patch' separaat kan aan- en uitzetten. So far, so good. Dan komt echter het wisselen van patch op de es-8, waarbij alle pc commando's goed gaan echter bij de rv en md aan- ipv uitgeschakeld. In eerste instantie dacht ik omdat bij alle 3 de apparaten de cc-commando's op #27 stond, dit had ik daarom bij de md gewijzigd naar #28 en bij de rv naar #29. Ook dit hielp niet.

    Ik denk dat ik vanavond maar eens via de editor ga nazien, misschien is er ergens iets ingeschakeld wat ik zo over het hoofd zie.
    Laatst gewijzigd door daghengst; 29 september 2021 om 08:39

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 september 2009
    Locatie
    Kirchroa
    Berichten
    148

    Standaard

    GEVONDEN!

    In de settings van de Es8 moeten de program chances voorzien worden van de cc's 28 én 29 en beiden telkens met waarde 0.

    Pfff, bloed, zweet en tranen...

    Verstuurd vanaf mijn MAR-LX1A met Tapatalk

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door daghengst Bekijk bericht
    In de settings van de Es8 moeten de program chances voorzien worden van de cc's 28 én 29 en beiden telkens met waarde 0.
    Wow....bij elke program change opnieuw?
    Wie had dat kunnen denken...
    Mooi dat je het gevonden hebt!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top