Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard "Restauratie" van een Matsumoku Strat.

    Deze gitaar was mijn eerste electrische gitaar. Destijds als jongen 250,= gulden gespaard om van de oudere broer van mijn vriend de gitaar te kunnen overnemen.

    Ik had een aantal jaar erna (inmiddels had ik meerdere gitaren) het geniale idee om de lak 'mooier' te maken. Ik kan me nog herinneren dat ik er veel aan heb geschuurd en ook gelakt.

    Afijn, het projectje belandde in een doos waar het nog 1x uit geweest is toen ik ermee naar Roberts in Hilversum ben gegaan om te vragen wat me dit zou gaan kosten. De 800,= gulden die hij noemde snapte ik wel, maar vond ik toch te veel.

    Dus de gitaar zat weer een aantal jaar in de doos op zolder. Tot de kerst van 2011. Toen had kwam ik de doos weer eens tegen (op zoek naar andere spullen, je weet hoe dat gaat) en dacht, waarom niet!?

    Dus met de kerst lekker in de schuur staan te schuren en de gitaar helemaal kaal gehaald. De lak die erop zat was niet goed (volgens Roberts) en niet mooi (volgens mij) dus dan maar alles eraf.

    Na 4 lagen Danish Oil is het weer een gitaar. Helaas is 1 van de originele elementen gesneuveld (was al stuk) en heb ik er een DiMarzio Fast Track 2 bij gezet op de brug. Ik heb geen idee wat de andere elementen zijn. Ik heb ze zwart gespoten, want ze waren van dat vintage creme en dat vond ik toen niet mooi. Origineel zat er een witte slagplaat op (3 laags wit-zwart-wit) maar die heb ik niet meer (kan ik iig niet meer vinden). Deze koperen slagplaat is (ook niet zo mooi) gelakt -ik denk met botenlak- om oxidatie tegen te gaan. De knoppen zijn afschuwelijk maar die zijn makkelijk te vervangen. De tremolo heb ik gefixeerd met een stukje hout maar wel 2 veren erin gelaten voor de aarde.

    De vorige eigenaar had er ook al behoorlijk aan lopen sleutelen, dus ik kan niet zeggen wat wel/niet origineel meer is.

    Hier de fotos.









    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Locatie
    Veurne - België
    Berichten
    3.117

    Standaard

    Mooie zolderopruiming !

    De pickups lijken hier wat op :

    “Lean your body forward slightly to support the guitar against your chest, for the poetry of the music should resound in your heart.” - Andres Segovia

    GuitarPlansCollection

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    voor een - zie ik dat goed - vijfdelige body valt de nerf nog mee (enfin de voorkant toch). ik zou der een tort slagplaat opdoen, goeie pups indoen. kan volgens mij best een performant stratje zijn. (mss is het dat al)

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard

    Ik vind het geluid van de 'originele' pickups geweldig! Die ga ik zeker niet vervangen. De Fast track past er niet helemaal bij (qua geluid / tone) maar maakt de strat wel wat breder toepasbaar qua muziekstijl (scheuren! ).

    De hals heeft wel wat te verduren gehad. Ik zou hem eigenlijk moeten laten refretten want door al dat geschuur (en onkunde/gebrek aan kennis) zijn de fretjes wel wat platter geworden

    Maar het speelt nog goed. Voorlopig begin ik bij het vervangen van de knoppen.

    Oh ja en de pots zijn allemaal volume, voor elk element eentje.
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Qua looks vind ik 'm erg cool!
    Mooi, die Danish Oil... zou er m'n eigen Strat wel voor kaal willen schuren ;-)
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard

    De body was origineel ook al blank (zonder kleur) dus qua looks is er niet veel veranderd. Ik vind de olie lekker aanvoelen, vooral op de hals. Natuurlijk is het hout nu wel iets minder beschermd, maar ja...
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top