Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 9 EersteEerste ... 23456 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 84
  1. #31
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 juni 2007
    Locatie
    Planet KiXi
    Berichten
    3.668

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mitch Bekijk bericht
    Je vertelt 't nu alsof het een algemene stelling is, maar dit is in mijn ogen net zo kort door de bocht als de openingspost. Hoe je het ook wendt of keert, het is een smaakkwestie. Afgezien daarvan kun je er een leuke theoretische boom over opzetten of een high output pickup nou juist meer of minder dynamiek geeft... andere resonantiepiek: dat zeker. Maar dat is dus alleen handig in specifieke toepassingen.
    Ik zat er letterlijk over te denken om 'maar dat is mijn mening' erachter te zetten, maar vond het verhaal wel lang zat zo, typend op mn telefoon.
    (Zit nu achter een pc, scheelt weer ).
    Gitarist van Delain. Vengeance. Tri-Head.

    www.facebook.com/timosomers

    Timo Somers uses Aristides Guitars & Koch Amps & Dean Markley Strings.

  2. #32
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.728

    Music

    Nee joh, "mijn mening" is zo 2011. "Mijn ervaring" is het helemaal in 2012!
    Maar het is gewoon zo: het is tegelijk heel simpel en heel ingewikkeld. SImpel in de zin: het is puur persoonlijk, ingewikkeld als in: er zijn ontzettend veel variabelen (muziekstijl, speelstijl, individuele gitaar, noem maar op) die allemaal bepalen of een high output pickup irritant is of een zegen.
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

  3. #33
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 mei 2002
    Locatie
    Bijnabelgië
    Berichten
    750

    Standaard

    Je hoeft kennelijk nog steeds niet religieus te zijn om extremistisch te zijn (of misschien hangt t af van je definitie van religie)

    Marshall of Fender
    Fender of Gibson
    Buizen of digitaal
    Blond of brunette
    B,C of D cup
    Oraal, vaginaal, anaal

    Het gaat maar net om wat je drin stopt.




  4. #34
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 februari 2006
    Berichten
    2.116

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Hier een gitarist die een Fendervorm (en mogelijk mensuur) wilde met het humbuckergeluid van een Gibson (het element komt waarschijnlijk van een Gibson ES335):

    Sj*s*s, wat een heerlijk geluid had die man toch
    Ergens in '79/'80 speelden ze in de Jaap Eden Hal in Amsterdam, toen stonden z'n 6 of 8 Marshall tops ook zo lekker te brullen, wat een dynamiek, wat een tone!
    Dat vette & warme & toch transparante en heldere mis ik in z'n latere sound....

  5. #35
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 oktober 2011
    Locatie
    Voorburg
    Berichten
    238

    Picker

    Ik heb City Limits Set - TRS2 van tonerider op mijn strat. Nog nooit spijt gehad van die aankoop. Zijn ook high output pickups vooral de bridge met 8.7k maar dat maakt wel een geluid op een fender buisen amp waar je eng van word . Maar het is net wat je speelt en wat je lekker vindt klinken. Ik speel toevallig blues rock en en een overgewonde pickup helpt daar zeker bij.

  6. #36
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 oktober 2005
    Locatie
    Ermelo
    Berichten
    660

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door telecastermaster Bekijk bericht
    Bestaat de guitarmarkt soms alleen maar uit 16-jarige pubers die metal willen spelen?
    Nee hoor, ook uit een ouwe zak zoals ik die graag METAL speelt. Op een Telecaster welliswaar. Met twee high output pickups. Zonder tone knop. En laat ik daar nou ook best een knap normaal geluid uit krijgen. Misschien wel net zo knap.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door telecastermaster Bekijk bericht
    High output pickups is killing the art of guitar playing.
    Nee, mensen die elke keer schrijffouten maken doen het goed. 'High output pickups ARE killing.'

  7. #37

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mitch Bekijk bericht
    Maar het is gewoon zo: het is tegelijk heel simpel en heel ingewikkeld. SImpel in de zin: het is puur persoonlijk, ingewikkeld als in: er zijn ontzettend veel variabelen (muziekstijl, speelstijl, individuele gitaar, noem maar op) die allemaal bepalen of een high output pickup irritant is of een zegen.
    hahaha, dit is echt de meest nikszeggende post in een toch al nikszeggend topic

  8. #38
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Locatie
    Veurne - België
    Berichten
    3.117

    Standaard

    Toch denk ik dat Mitch ergens wel een punt heeft: als je bijvoorbeeld graag met fuzz speelt, vind ik dat je dat beter doet met een laagohmig element dan met een pickup waarvan de weerstand om en bij de 15kOhm bedraagt. Naar mijn mening vind je de sound van een SRV niet in een setje overwound pickups, maar eerder in lekker dikke snaren, een stevigere aanslag, een haast opengedraaide buizenamp en normale enkelspoelers.
    Langs de andere kant zijn er ook high output pickups zat, die niet moeten in boeten aan definitie of helderheid. De stelling dat hoe hoger de output hoe minder definitie en/of hoog je zou hebben, is wat mij betreft een hardnekkig vooroordeel dat dringend de wereld mag uitgeholpen worden. Rickenbacker en Gretsch hebben in het verleden behoorlijk hete elementen in hun gitaren gestopt, en die merken kan je geen gebrek aan definitie of helderheid aanrekenen.
    Overigens zeggen ohmages echt niets over klank en output. Om als voorbeeld Bill Lawrence te gebruiken : zijn L500-serie staat bekend als behoorlijk hete pickups, maar als je gaat kijken naar de impedantie, bedraagt die ongeveer 13,3kOhm. Tegenwoordig niet eens overdreven heet, maar als je nog heter wil gaan, moet je wel naar actieve elementen overschakelen (die technisch gesproken laagohmig zijn). Langs de andere kant heeft diezelfde Bill Lawrence ook De L610 in zijn assortiment, een pickup die wordt omschreven als een kruising tussen een strat- en een jazzmasterelement en de L609, omschreven als een kruising tussen een jazzmasterelement en een P90. Maar de impedantie van die L610 en L609 kan (met een inductie van 6,4H) wel oplopen tot 17,5kOhm. Ouwe Bill zelf gebruikt daarom inductie als waardemeter voor hoe een pickup zou klinken : hoe hoger de inductie, hoe minder de hoge frequenties zouden doorkomen.
    “Lean your body forward slightly to support the guitar against your chest, for the poetry of the music should resound in your heart.” - Andres Segovia

    GuitarPlansCollection

  9. #39

    Standaard

    Toch bijna, Kakihara, maar er is ook nog een verschil tussen weerstand en impedantie. Impedantie is weerstand plus inductieve reactantie.

    Inductieve reactantie is de frequentie-afhankelijke weerstand van een spoel en is gelijk aan 2 pi x frequentie x inductantie. Bij 6,4 H en 1000 Hz komt dat bijvoorbeeld op ongeveer 40,2 kOhm.

    Tel daar de weerstand bij op en je hebt de impedantie bij 1000 Hz: 40,2 + 17,3 = 57,5 kOhm.

    Bij 0 Hz is de impedantie gelijk aan de weerstand; hoe hoger de frequentie, hoe hoger de impedantie.

    Tenslotte ook nog van groot belang is de capaciteit die parallel staat met de spoel; deze bestaat deels uit de eigen parasitaire capaciteit van de spoel en deels uit de capaciteit van de gitaarkabel. Een inductie (spoel) en een capaciteit die parallel aan elkaar staan, hebben een lage impedantie bij heel hoge en lage frequenties en een piek ergens daar tussenin. De frequentie waarbij de impedantie maximaal is, wordt de resonantiefrequentie genoemd en die is van extreem belang voor het tonale karakter van het geheel.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  10. #40
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 januari 2009
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    7.314

    Standaard

    Ik gebruik "medium power" brug pickup en vind dat prima werken. heel veel meer output en het wordt (naar mijn persoonlijke smaak) prikkerig en dynamiekloos.
    Maar dit heeft natuurlijk alles te maken met de verdere afstelling van mijn gear.
    Echter is minder output ook niet wenselijk want dan heb ik persoonlijk het gevoel dat de sound "ielig" wordt.

    Mijn brug pickup:

    Dimarzio Norton (F-spaced)
    Magnet: Alnico 5
    Output mV: 352
    DC Resistance: 12.62 Kohm

    Met in de neck:

    Dimarzio Bluesbucker
    Magnet: Ceramic
    Output mV: 224
    DC Resistance: 10.07 Kohm

    Gitaar: Gibson Les Paul Standard.
    Toooooooooooooooone!!!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top