Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 21
  1. #1

    Standaard onderscheid in verschillende types buizen

    In mijn wederom aangewakkerde zoektocht naar een goede versterker voor jazz heb ik besloten weer een buizenversterker te gaan zoeken die aan mijn wens voldoet. Nu zijn er vreselijk veel van dit soort versterkers op de markt, nieuw en tweedehands. En vaak lees ik dan over type buizen die langer clean blijven dan andere. Ook type buizen die een warmere, cleane toon geven dan weer andere. Nu ben ik op technisch vlak niet zo op de hoogte van welke type buizen geschikt zijn voor mij. Ik weet wat ik wil qua geluidskarakter, n.l. een warme, cleane klank. Ik ben op zoek naar een eenkanaals, buizenversterker die lang clean blijft en niet te snel gaat oversturen. Oversturing haal ik wel uit een tubescreamer die ik heb. Vraag is dus welke type buizen zijn geschikt en in welke versterkers vind je die. Budget zal tussen de 500 en 1.000 Euro liggen.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 mei 2001
    Locatie
    Goor
    Berichten
    4.008

    Standaard

    Buizen zijn maar en gedeelte van de vergelijking zou een wiskundige zeggen. Speaker , voedingen , kast enz zijn net zo belangrijk. Kijk ook eens naar een transistor zoals een AER , kan heel verassend uitpakken. Er zijn amps die beroemd zijn om hun cleane geluid. Denk aan twinreverbs bv. De meeste jazzspelers staan niet bekend om hun hoge volumes op het podium dus een kleine amp met bv een 15 inch kan heel goed. Peavey heeft een Delta Blues met zo`n speaker ,kost weinig. Roland Jazchorus ligt ook voor de hand....
    In huis. Fender Custom Bandmaster 3 x 10. Heerlijk hanteerbaar, nog mooiere klank.....

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.335

    Standaard

    Met een twin is het prima jazz spelen. Zowiezo met een Fender amp en humbuckers in je gitaar kom je een heel eind. Wat voor soort gitaar heb je?
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

  4. #4

    Standaard

    Een Epiphone Emperor (voorloper van de Joe Pass) en een Dearmond X135.

  5. #5

    Standaard

    Inderdaad is een Twin Reverb een goeie optie...misschien wel de Custom Twin met 15" speaker.

  6. #6

    Standaard

    naar types buizen moet je niet kijken. het hele ontwerp van de versterker en de gebruikt speakers zijn veel belangrijker.

    dat bepaalde types langer clean blijven is grotendeels onzin, en dan ga je nog enken een klein beetje verschil merken op zeer hoge volumes.

    dat een eindtrap clean blijft is vooral een kwestie van genoeg vermogen hebben voor het volume wat jij wil, heeft niks met het type buis te maken.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Een amp kiezen op zijn toepassing en zijn totaalgeluid is een stuk slimmer dan afgaan op een paar onderdelen van die amp.
    Zoek je old school a la Verve label, eighties processed Carlton/Holdsworth , funky Green, rocky Scofield, fusion Stern...

    Hoe groter de cirkel van invloeden die je om buizen heen trekt, hoe meer kans van slagen.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  8. #8

    Standaard

    Ik zou ook zeker eens even kijken naar de Roland JC-120 (JazzChorus dus...)


    ...ook al is dit een transistor-bak...
    coverband 'Alle 13 '

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 juni 2010
    Locatie
    Neede (Ergens in niemandsland)
    Berichten
    3.569

    Standaard

    Fender bassman ben je met 400 euro klaar (hoewel ze wel in prijs lijken te stijgen). Is een gitaar/bas versterker. Je kan op beide kanalen tegelijk spelen heb je lekker dikke gitaar sound. Werkt ook lekker met pedalen. Als je het volume op 7 zet gaat hij wel wat oversturen, maar is mega vet

    Ze zijn wel oud en de kans dat er mee geknutseld is is groot, dus na aankoop eigenlijk meteen laten checken. Die ik heb had me kunnen doden als ik hem niet snel had opgeknapt!

    Zitten 6L6 Buizen in. Veel clean versterkers hebben deze.
    Laatst gewijzigd door Buzzel; 7 februari 2012 om 16:10
    upcoming gigs van Bareknuckle:
    Binnenkort wel weer eens een keertje ergens in de buurt.
    Te koop:PRS SE Santana | PM bij interesse

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 mei 2008
    Locatie
    Zuidbroek
    Berichten
    4.365

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door yavin Bekijk bericht
    Ik zou ook zeker eens even kijken naar de Roland JC-120 (JazzChorus dus...)


    ...ook al is dit een transistor-bak...
    +1. Was ook één van de eerste opties waar ik aan dacht, ondanks de buizenvraag! BTW, ik heb een DeltaBlues en die blijft echt lang clean op kanaal 1. Maar wil je dan een keer loos, dan is kanaal 2 welerg lekker en m.i. veel beter dan menig Fender!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Midwolda Bekijk bericht
    Oh, editje: Coos heeft altijd gelijk.
    https://www.facebook.com/TheOuttakes/?locale=nl_NL

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top