Welkom op het GitaarNet.
Discussie gesloten
Pagina 1 van 6 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 56

Discussie: In dubio - Axe Fx

  1. #1

    Standaard In dubio - Axe Fx

    De titel zegt het al: ik zit in dubio of ik over wil stappen naar een Axe Fx.
    Over m'n huidige set (zie sig) ben ik in principe heel tevreden. Ik ben me nu echter aan het afvragen of een Axe fx misschien nog beter bij mijn wensen past.

    Zoals ik al zei ben ik over m'n huidige set-up tevreden. Vooral de sound is voor pakweg 80% van de dingen die ik speel (in een symfonische metalband) heel geschikt. Grote nadeel vind ik echter het gesjouw. Twee bijkomende voordelen van de Axe Fx zijn ten eerste het rechtstreeks op kunnen nemen en ten tweede is de Axe Fx wellicht wat breder inzetbaar (voor die overige 20% van m'n 'repertoire').

    Ik ben nu een paar mogelijkheden aan het overwegen:
    - een nieuwe Axe Fx 2 (of een tweedehands Axe Fx Ultra?) ter vervanging van m'n Engl pre-amp en G-major. Plan is dan om de Axe Fx in een 2HE unit te stoppen en de VHT samen met de Samson powerunit in een 3He unit.
    - Een tweede mogelijkheid is om naast m'n preamp ook m'n cabinet te vervangen door een Atomic FR cab.
    - Als ik nog een stapje verder ga kan ik ook m'n VHT (Fryette) poweramp vervangen door een solidstate poweramp. Op die manier kan ik wellicht nog wat budget vrijspelen voor een MFC101 Midi Footcontroller. Daarnaast scheelt dat ook nog wat kilo's.

    Waar ik vooral bij de laatste twee mogelijkheden een beetje bang voor ben is dat het ten koste gaat van m'n sound tijdens optredens. Ik speel in een Symfonische metalband en daarbij is een strak, zwaar geluid eigenlijk een vereiste.

    Hoe schatten de Axe Fx deskundigen vooral dat laatste in? Lever ik verder met een solid state poweramp veel in (qua geluidskwaliteit) tov buizen? Is een Axe Fx 2 de meerwaarde tov een tweedehands Axe Fx Ultra waard? (mezelf kennende wil ik helaas toch weer per se het nieuwste en het beste). Hoe verhouden die FR cabs (2x12) zich tot een 4x12 cabinet? Hopelijk kunnen jullie wat inzichten bieden.
    Custom Serpentine 7 string DC, Ibanez JPM90th HAM, Ibanez JPM100P1, Ibanez JPM100P2, Ibanez JS100BK, Ibanez RG7321, Ibanez AEL20, Axe-FX 2 & MFC-101 footcontroller, KRK Rokit RP-6 G2

  2. #2

    Standaard

    Hier is een link naar een youtube channel van een kerel die een hoop Axe-FX video's heeft die op metal gericht zijn: http://www.youtube.com/user/fearedse...AB6609722F6C32

    Zitten verschillende video's tussen met het directe signaal uit de Axe-FX (in een mix, en alleen de losse gitaartrack) en sommige die met een microfoon zijn opgenomen.

    Live gebruikt hij ook een Axe-FX met redwirez impulses dacht ik.

  3. #3

    Standaard

    Aikara,

    Waar zit je en waar kan het hard?

    Groet,

    Herman
    Ibanez RGD 2120Z ISH, RGD 2127Z ISH, RGD V-Custom en Gibson RD Artist
    EVH5150III 6L6 & STEALTH 50W <> BOSS MS-3 <> 4 IRT212 V30
    Studio: Kemper Profiler Rack <> Ampero Control

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door herrieman Bekijk bericht
    Aikara,

    Waar zit je en waar kan het hard?

    Groet,

    Herman
    Die moet je toch even uitleggen geloof ik...

    Ik heb vanavond wederom een hoop topics doorgespit. Met name over het optreden met een axe-fx. Ik ben eigenlijk wel overtuigd van de kwaliteiten van de Axe Fx voor studio/opname gebruik. Maar met betrekking tot het live verhaal heb ik het 'plaatje' nog niet helemaal duidelijk.

    Als ik het goed begrepen heb kan de Axe Fx tijdens optredens het beste via de PA uitversterkt worden. Voordeel daarvan is dat je niet afhankelijk bent van een geluidsman, maar dat je geluid klinkt zoals jij het bedoeld hebt. Nadeel is dat je het 'blaas' effect van een 4x12 mist. Dus heel basaal geredeneerd: het geluid is er wel, de feel niet?

    Ik ben voor mezelf eens nagegaan hoezeer ik dat laatste ga missen. Ik zit in een symfonische metalband (als enige gitarist) en daarbij vormt de gitaar onderdeel van het hele bandgeluid. De gitaar is dus minder prominent aanwezig als bij bijvoorbeeld een thrash metal band, maar heeft vooral een dragende functie. Als ik heel eerlijk ben denk ik daarom dat het gemis van dat 'blaas' effect wel mee zal vallen. Ik weet niet of ik daarmee in de goede richting denk?

    Wat is eigenlijk het nut nog van een poweramp+cab (al dan niet een frfr cab) als de Axe Fx via de PA versterkt wordt? Ik neem aan dat opnames in de studio (we gaan binnenkort onze eerste plaat opnemen) het beste kan via de mogelijkheden die de Axe Fx biedt om rechtstreeks op een pc op te nemen?

    Wellicht een paar domme vragen, maar het is me allemaal nog niet helemaal duidelijk
    Custom Serpentine 7 string DC, Ibanez JPM90th HAM, Ibanez JPM100P1, Ibanez JPM100P2, Ibanez JS100BK, Ibanez RG7321, Ibanez AEL20, Axe-FX 2 & MFC-101 footcontroller, KRK Rokit RP-6 G2

  5. #5

    Standaard

    volgens mij is het beroende 'blaaseffect' vooral voor de gitarist zelf.
    Het publiek hoort het opgenomen signaal van de cab, de rest van de band en de geluidsmensen ergeren zich volgens mij of interesseert het niet.

    Dus als je zelf buiten het blaaseffect kan, dan kan de axefx volgens mij goed werken. (Uiteraard alleen als wat je uit de PA hoort komen van de axe fx van dezelfde kwaliteit is als wat eruit de PA komt nadat je je cab hebt gemiced.)

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2006
    Locatie
    Tilburg
    Berichten
    2.813

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Aikara Bekijk bericht

    Nadeel is dat je het 'blaas' effect van een 4x12 mist.

    Als ik heel eerlijk ben denk ik daarom dat het gemis van dat 'blaas' effect wel mee zal vallen. Ik weet niet of ik daarmee in de goede richting denk?
    Jawel

    Wat is eigenlijk het nut nog van een poweramp+cab
    Staat stoerder...maar functioneel geen toevoegde waarde.

    Ik speel ook direct in (wel in een wat minder stevig genre), werkt meer dan prima (je moet wel goede monitoring hebben natuurlijk)

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Aikara Bekijk bericht
    Die moet je toch even uitleggen geloof ik...
    Kan inderdaad suggestief gelezen worden.. Foutje.. Bedankt..

    Advies: Weet waar je aan begint en al helemaal als je huidige setup bevalt.
    Laatst gewijzigd door herrieman; 1 februari 2012 om 09:38
    Ibanez RGD 2120Z ISH, RGD 2127Z ISH, RGD V-Custom en Gibson RD Artist
    EVH5150III 6L6 & STEALTH 50W <> BOSS MS-3 <> 4 IRT212 V30
    Studio: Kemper Profiler Rack <> Ampero Control

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 februari 2008
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    1.124

    Standaard

    Een kopietje van een berichtje dat ik aan iemand stuurde. Omdat het ook hier missch van pas komt.


    -----

    Ik heb het allebei gedaan: FR monitors, en poweramp/speakers.

    2 belangrijke vragen:

    1) Treed je meestal op met een PA?
    2) Vind je het belangrijk om presets met verschillende amps te hebben waarbij je ook de cab sims wilt gebruiken die bij die amps passen?

    ad 1) Een poweramp+git.speaker zijn lekker als je repeteert, of als je jouw geluid direct het café in wilt blazen. Hoe goed FR monitors ook zijn, ze "voelen" nmm niet even lekker als de "punch" van een echte gitaarspeaker als je op een paar meter staat. Maar als je meestal met een PA speelt, dan wil je vooral horen hoe jouw geluid de PA uitkomt, en dan zijn FR monitors ideaal want die geven het geluid weer zoals dat ge-close-mic'd is (met jouw instellingen op de Standard). FR monitors zijn ook prima vervangers van studiomonitoren thuis.

    ad 2) Stel dat je een Dr.Z preset wilt hebben met de daarbij passende G12H30 en Alnico Blue cab sims, dan kan dat op de Axe-Fx. Een (goede) FR monitor kan dat ook ook goed weergeven. Stel nu dat je geen FR mionitor maar gitaarcabinet met V30 gebruikt. Dan kun je de cab sims niet gebruiken, en klinkt die Dr Z niet zoals ie authentiek zou klinken. Dat is de trade-off...

    Er is een tussenweg en dat is een gitaarcabinet met een EVM 12L speaker. Ik heb er twee (eentje staat te koop). Een aantal mensen gebruikt de EVM mét cab sims. Dat kan omdat het een speaker is met een redelijke vlakke freq.weergave, en wat met meer hoog dan andere speakers. Ik heb 'm overigens altijd zonder cab sims gebruikt. Anderen (Herrieman bijv.) gebruikt 'm mét cab sims.

    Wat betreft FR monitoring heb ik heel wat gehad: dB M12+, Atomics, FBT Verve 12ma, QSC K12. De K12 bevalt zonder twijfel het beste. Staat trouwens ook te koop.

    Ga niet voor de huidige Atomic cab/wedge. Als je er maar eentje hebt, heeft ie zeker onvoldoende power. Je hebt er dus min. twee nodig en da's onhandig en te duur.

    Als je jouw set vervangt door een Axe-Fx (als je kán kiezen, ga dan voor de II, die is wel héél goed geworden als je 'm vergelijkt om Standard/Ultra), met een Matrix GT800FX, dan is alles veel lichter en handiger. Je hebt geen Samson meer power-unit nodig. De ambient geluiden die je met de Axe kan maken, zijn overweldigend.

    Welke speaker je dan gebruikt, is punt van discussie zoals hierboven aangegeven. Een normale speaker / EVM, of een passieve FR monitor. Omdat je het echt over het bandgeluid hebt, ga ik ervan uit dat je het ook hebt over repeteren en zo (oftewel "in-the-room" geluid), en dan heeft een normale speaker denk ik wel de voorkeur.

    Óf: test de Kemper. Voor een deel dezelfde voordelen / nadelen als de Axe, goedkoper en iets gemakkelijker om mee te werken, maar ook veel minder effect-mogelijkheden.
    Alexander van Engelen

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 juli 2010
    Locatie
    Tilburg, Noord-Brabant
    Berichten
    2.575

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hole Bekijk bericht
    Staat stoerder...maar functioneel geen toevoegde waarde.

    Ik speel ook direct in (wel in een wat minder stevig genre), werkt meer dan prima (je moet wel goede monitoring hebben natuurlijk)
    Nou, nee, ik speel ook met een ULTRA live met daarbij een Peavey 50/50 en een Koch TS212 cab. De reden daarvan is omdat DI in sommigen plaatsen waar ik speel niet handig is. Niet elke venue heeft dezelfde PA. Er zijn, naar mijn mening, teveel variabelen om altijd DI te gaan. Fijn zou het zijn, dat wel, maar op deze manier heb ik qua diversitieit nogsteeds een stuk meer opties dan een reguliere amp setup.

    Daarbij, een poweramp + cab setup is altijd anders dan DI in, vooral als we het over live gebruik hebben. Ik houd persoonlijk wel van die in-the-room feel. Voor opnames gebruik ik hem gewoon DI.
    Laatst gewijzigd door DemolitionColorScheme; 1 februari 2012 om 10:14
    - facebook
    --------------------------------------------------
    - Arafúra : organic ambient / neo-classical
    - IZAH : sludge / post-metal

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Yek1 Bekijk bericht
    Een kopietje van een berichtje dat ik aan iemand stuurde. Omdat het ook hier missch van pas komt.
    Thanks, dat was een verhelderende post! Naar aanleiding daarvan heb ik nog weer een aantal conclusies getrokken. Voor mij is vooral je eerste punt van belang. We zullen met onze band overwegend gaan optreden in zalen met een PA. Wat dat betreft heb ik dus geen poweramp met cabinet nodig om een café te vullen met geluid.

    Je tweede punt is voor mij minder van belang: ik streef niet naar een precieze kopie van een bepaald geluid. Ik wil een eigen geluid (al dan niet geïnspireerd door anderen). Maar ik vind het dan wel weer een toegevoegde waarde om dat eigen geluid op veel verschillende aspecten in te kunnen stellen. Dus in die zin zou ik de cab sims wel willen gebruiken.

    Ik krijg steeds meer een beeld hoe ik een Axe Fx zou willen gebruiken. Sowieso gaat het om de Axe Fx II aangezien deze een ingebouwde audio interface heeft, en de ultra niet (tenminste, zo heb ik dat begrepen).
    Om thuis te oefenen/klooien/muziek schrijven wil ik de Axe aansluiten op een FR cab. Daarbij zat ik in eerste instantie te denken aan de Atomic powered wedge. Maar ben naar aanleiding van je post ook naar die QSC K12 aan het kijken. Heb ik daarvoor nog een aparte poweramp nodig, of kan de Axe daar rechtstreeks op aangesloten worden?

    Voor opnames wil ik de Axe via DI aansluiten.

    Voor repetities maakt het me eigenlijk niet zo heel veel uit. Ik speel nu in de studio/repetitieruimte op een ENGL-combo van daar, en dat gaat wat mij betreft goed genoeg.

    Live zou ik de Axe via de PA willen gebruiken. De FR cab die ik thuis gebruik zou ik dan als floormonitor gebruiken.

    Zitten aan deze werkwijze nog uitgesproken voor- of nadelen? Mis ik nog iets?
    Custom Serpentine 7 string DC, Ibanez JPM90th HAM, Ibanez JPM100P1, Ibanez JPM100P2, Ibanez JS100BK, Ibanez RG7321, Ibanez AEL20, Axe-FX 2 & MFC-101 footcontroller, KRK Rokit RP-6 G2

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top