Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 17

Discussie: Brede hals

  1. #1

    Standaard Brede hals

    Hallo,

    Wie kan mij vertellen welk type, of welk merk gitaar een bredere hals heeft?
    Ik heb gigantische kolenschoppen en krijg m'n vingers niet vlak bij elkaar op de snaren...

  2. #2
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard

    Gitaren van Godin (Art & Lutherie, Seagull, Simon & Patrick) hebben wat bredere halzen dan normaal. Spaanse gitaren natuurlijk ook, maar dat is wel een heel ander geluid dan staalsnarig natuurlijk.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2011
    Locatie
    010
    Berichten
    212

    Standaard

    In het algemeen hebben OM-modellen (vvor de goede orde, da's een type/vorm klankkast, zit dicht tegen een klassieke gitaar aan qua grootte) een 44 of 45 mm topkam. Veel breder gaat 't niet worden bij een steelstring, of 't wordt zelfbouw danwel gebouwd in opdracht! Op mijn zelfbouw klassiek een 51 (en dus ook toets/hals!) i.p.v. een 52 mm topkam gemaakt. Prima compromis tussen speelcomfort en nog net voldoende ruimte voor de snaaramplitude. Ik snap dus goed dat een standaardmaat je niet per definitie bevalt.
    Laatst gewijzigd door Watchmaker; 30 januari 2012 om 22:04 Reden: Foutje
    Vroeger: SG Standard, Marshall 8080, BluesDeVille 2x12, Matchless HotBox, Taylor 512, Lowden S35J. Nu/nog: Klassieke zelfbouw o.l.v. Johan Rebergen, Manuel Raimundo, LP Classic Custom Antique Natural, Line 6 Spider Jam.

  4. #4

    Standaard

    Dank,

    Ga er naar op zoek en proberen...

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Watchmaker Bekijk bericht
    In het algemeen hebben OM-modellen (vvor de goede orde, da's een type/vorm klankkast, zit dicht tegen een klassieke gitaar aan qua grootte) een 44 of 45 mm topkam. Veel breder gaat 't niet worden bij een steelstring, of 't wordt zelfbouw danwel gebouwd in opdracht! Op mijn zelfbouw klassiek een 51 (en dus ook toets/hals!) i.p.v. een 52 mm topkam gemaakt. Prima compromis tussen speelcomfort en nog net voldoende ruimte voor de snaaramplitude. Ik snap dus goed dat een standaardmaat je niet per definitie bevalt.
    Vind genoeg mooie gitaren, maar zit met m'n vingers al snel op 2 snaren i.p.v. 1... Krijg ook m'n vingers niet dicht op elkaar, als voorbeeld, met twee vingers dek ik de volledige breedte van de hals op de gitaar waar ik nu mee oefen...

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 september 2007
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    206

    Standaard

    Zoiets als dit?
    http://www.keesdee.nl/producten/tayl...oustic-taylor/

    Lakewood gitaren hebben volgens mij vaak ook een wat bredere hals.
    Greenfield GF - Taylor 12 Fret
    YouTube: www.youtube.com/merelvh
    Website: www.merelvanhoek.com

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Machinist Bekijk bericht
    Vind genoeg mooie gitaren, maar zit met m'n vingers al snel op 2 snaren i.p.v. 1... Krijg ook m'n vingers niet dicht op elkaar, als voorbeeld, met twee vingers dek ik de volledige breedte van de hals op de gitaar waar ik nu mee oefen...


    Dan heb je wel echt hele grote handen! Het is eerder gezegd dan: custom of klassiek.. Waar speel je nu op? Een gewone western?

    Edit: En als het al zo "erg" is, heb je ws ook niets aan een 45 mm of een 48 mm nut, zo heel veel breder is dat ook niet..
    Misschien een 7 of 8 snaar hals aan laten passen voor een steelstring? Er is vast wel iemand handig genoeg hiervoor.. Zo maar een gedachte..
    Laatst gewijzigd door Rizz; 30 januari 2012 om 22:43
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 mei 2009
    Locatie
    lochem/Gelderland
    Berichten
    355

    Standaard

    Tja, een Machinist en kolenschoppen. Is ook niet zo'n vreemd duo..
    Vederlicht♫
    handcraft Hopf Tarantella (1971), 12-snaren Eko, Farida D67 Dreadnought, Salvador Cortez CF-120.

  9. #9
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard

    Is het geen idee om gewoon bas te gaan spelen dan?

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2006
    Berichten
    3.915

    Standaard

    Als het wat mag kosten zou je ook een National resonator kunnen proberen (Palm Guitars in Amsterdam), die halzen zijn ook vrij breed (45 mm of meer).

    Groet, Jan.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top