Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9
  1. #1

    Amp ! Marshall class 5 op 8ohm cab?

    Beste,
    Ik zat met een vraagje, ben eens aan het kijken voor een goeie amp voor repetities & optredens mee te doen, nu was mijn oog gevallen op de Marshall class 5. Een goedkope lampencombo. Maar aangezien deze 5watt is gaat het niet hard genoeg zijn voor een optreden dus zou ik graag willen weten of ik deze marshall class 5 (met een 16Ohm output) op mij marshall MG 412 A (een 120watt cab, 8Ohms). Gaat dit kwaad kunnen aangezien ik van een 16ohm amp naar een 8ohm cab ga?
    Ik hoor het wel.
    mvg,
    Nick

  2. #2

    Standaard

    Een citaat uit de impedantie faq:

    In principe kan een buizenversterker een 100% mismatch hebben, maar het is niet aan te raden dit voor langere tijd te doen. We willen dus ook zeker niet propageren dat je een mismatch moet doen, zeker niet. Maar er kunnen omstandigheden zijn dat je even niet anders kan, bijvoorbeeld als je je top hebt meegenomen naar een plaats waar ze hadden gezegd dat er een 16 ohm kabinet staat en er blijkt er alleen één te staan van 8 ohm.
    Een mismatch naar beneden, zoals in dat geval, heeft het volgende gevolg: de versterker ziet dit min of meer als een kortsluiting. Je eindbuizen moeten dan erg hard werken, waardoor de voeding weer overbelast kan raken.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fastnicky Bekijk bericht
    Beste,
    Ik zat met een vraagje, ben eens aan het kijken voor een goeie amp voor repetities & optredens mee te doen, nu was mijn oog gevallen op de Marshall class 5. Een goedkope lampencombo. Maar aangezien deze 5watt is gaat het niet hard genoeg zijn voor een optreden dus zou ik graag willen weten of ik deze marshall class 5 (met een 16Ohm output) op mij marshall MG 412 A (een 120watt cab, 8Ohms). Gaat dit kwaad kunnen aangezien ik van een 16ohm amp naar een 8ohm cab ga?
    Ik hoor het wel.
    mvg,
    Nick
    Nick, echt kwaad kan het niet maar gunstig is het zeker niet. Je toch al krappe vermogen zal nog meer in moeten leveren door de ongunstige aanpassing.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2005
    Locatie
    net niet in friesland :D
    Berichten
    21.363
    Blog Entries
    2

    Standaard

    wellicht is de cab te rewiren naar 16 ohm?

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bass blom Bekijk bericht
    wellicht is de cab te rewiren naar 16 ohm?
    Met de inmiddels welbekende dummyload-weerstand in serie moet het geen probleem zijn natuurlijk.
    Voor wat extra volume zou de ts ook een Celestion alnico gold in 10" formaat kunnen overwegen. Verhoudingsgewijs wel wat kostbaar alleen.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2005
    Locatie
    net niet in friesland :D
    Berichten
    21.363
    Blog Entries
    2

    Standaard

    met een weerstand in serie is zinloos, dan krijgt hij minder volume.

    als die cab nu 2 sets speakers in serie heeft, van 8 ohm..
    2 x 16 parallel maakt 8 ohm.
    dan zet je die sets parallel (4 ohm) en de 2 sets in serie, 8 ohm, klaar.

    maar, MG cab.. zitten daar goeie speakers in? met een goed rendement?
    het geluid kan wat lomper worden door de 4 x 12 inch, maar niet veel harder vermoed ik.

  7. #7

    Standaard

    MG cab is niet bepaald een kwalitatief goede cabinet hoor, maar it does the job
    Dus het beste wat ik kan doen is nog eenzelfde cab bijkopen, en dan via een splitter, naar de beide cab's gaan vanuit de class 5?

    EDIT: ik heb even gekeken en dan ga ik toch al naar de 600-700 euro, missschien kan ik dan beter de class 5 HEAD kopen, die heeft een output voor 8 Ohm & een voor 16 Ohm. Ben alleen benieuwd of deze dan hard genoeg gaat, heeft iemand er misschien ervaring mee? Op een optreden zal het wel geen probleem zijn, dan vlammen we er een microfoon voor maar op repetities moet hij toch hard kunnen gaan voor de drum te overtreffen..
    Laatst gewijzigd door fastnicky; 27 januari 2012 om 20:52

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bass blom Bekijk bericht
    met een weerstand in serie is zinloos, dan krijgt hij minder volume.

    als die cab nu 2 sets speakers in serie heeft, van 8 ohm..
    2 x 16 parallel maakt 8 ohm.
    dan zet je die sets parallel (4 ohm) en de 2 sets in serie, 8 ohm, klaar.

    maar, MG cab.. zitten daar goeie speakers in? met een goed rendement?
    het geluid kan wat lomper worden door de 4 x 12 inch, maar niet veel harder vermoed ik.
    Dat versterkertje wil 16 ohm zien. Die weerstand bedoelde ik enkel om de impedantie juist te krijgen. Meer volume zal zowieso niet echt gaan lukken lijkt me.

  9. #9
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.728

    Music

    Ik heb het in de oefenruimte een keer gedaan, de Class 5 op een 8 ohm cab maar vond het niet bijzonder. Heel veel zachter werd het niet, maar wel minder dynamisch. Als je toch al twijfelt tussen head of combo zou ik zeggen: ga dan voor een head. Maar goed, laat me je dit zeggen: de Class 5 heeft me absoluut overtuigd dat je uit een 5W combo wel degelijk een bandwaardige sound kan halen. Méér dan genoeg volume, ook met de standaard speaker.
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top