Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 34
  1. #1

    Standaard eindelijk gitaar spelen

    hallo gitaarhelden,

    ik ga gitaar spelen, eindelijk!. Mijn naam is Elmet, ben al iets ouder, maar
    ga het wel doen. Ben druk bezig een geschikte akoestische beginnersgitaar aan te schaffen. In de muziekwinkel adviseerde men mij te starten met een klassieke gitaar (iets makkelijker) maar ik wil pop - rock spelen. Dus waarschijnlijk toch maar een Western. Ik concludeer dat ook uit de diverse
    topics hierover.
    Eén andere vraag. Wat zou ik het beste kunnen doen? Kijken hoever ik kom als autodidact of eerst een aantal lessen nemen?
    Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
    Greetzz,
    Elmet

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 september 2010
    Locatie
    Krimpen aan den IJssel
    Berichten
    479

    Standaard Welkom

    Welkom !!!
    wat is iets ouder ? haha
    Gear: ESP LTD KH202 exit/ return Fender Tele USA , Yamaha APX FM500
    Ibanez Prestige , RG1451 Gibson LP Studio , Blackstar HT40 Boss Delay DD-7
    Tascam guitar trainer , Boss CH-1Chorus Boss Blues driver ,Cry baby GCB-95, Polytune
    Boss RC-3 Looper, Dr NO Kafuzz ,Rocktron Cotton Mouth Fuzz

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 oktober 2006
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    1.452
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Welkom Elmet!

    Gezien jou smaak (pop-rock) lijkt mij de western de betere keuze.

    Wat betreft lessen of autodidact is wel heel erg afhankelijk van je eigen
    aanleg en doorzettingsvermogen.
    Ik zou zeggen probeer zelf eerst het een en ander, er zijn genoeg 'bronnen' (Youtube......e.d.).
    Lessen kan je altijd nog voor gaan als je 'vast loopt'.
    (Maar nogmaals .... dat is erg afhankelijk van je 'kunnen'.)

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Welkom!

    Ook ik ben auto-didact, d.w.z., ik heb de basisakkoordjes en een beetje theorie van een vriend geleerd, maar heb daarna alles zelf gedaan en aangeleerd.. Misschien (ws wel) was ik verder geweest mèt les, maar zo is het ook goed. Alles wat ik nu aan skills mis, heb ik aan m'n eigen doorzettingsvermogen te danken.. Ik kan een aardig moppie spelen, waag me nu ook (halfbakken) aan tommy emmanuel, dus het kan wel degelijk!

    Dus +1 voor het doorzettingsvermogen en je eigen wil! De eerste maanden zijn het moeilijkst, maar als je de basis er éénmaal in hebt zitten, wordt het alleen maar leuker!!

    Heel veel speelplezier alvast en veel plezier hier!

    Richie
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  5. #5
    Member
    Geregistreerd
    26 oktober 2010
    Locatie
    Maastricht
    Berichten
    40

    Standaard

    Welkom Elmet,

    Ik ben ook ruim anderhalf jaar geleden begonnen met gitaarspelen (zal ook een soort mid-life crisis iets zijn geweest; nu of nooit ;-) ) Ik heb eerst ruim een jaar on-line de (gratis!) beginnerscursus gevolgd op justinguitar.com, want ik denk dat je de basisakkoorden best zelf kunt leren en spaart een hoop geld uit aan lessen. Twee maanden geleden ben ik begonnen met lessen en het is dan toch wel fijn als je dan niet vanaf punt nul hoeft te starten. En zeker, er zijn dan zeker wel kleine puntjes die je verkeerd hebt aangeleerd maar dat valt nog wel te corrigeren. Zoals reeds gezegd, de eerste maanden zullen het lastigst zijn maar daarna is het zeker de moeite waard, dus zeker niet te snel opgeven en liefst dagelijks met de gitaar aan de slag gaan. Succes ermee!

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 december 2011
    Locatie
    Zeeland
    Berichten
    738

    Music

    Welkom Elmet,

    Hoezo wat ouder?
    Ben zelf na 15/20 jaar gestopt te zijn weer begonnen en ben nu ook 57 lentes jong.
    Met een dosis zelf discipline gaat dat helemaal goed komen.

    Zoals door mede forumleden al is aangegeven, er is op het internet zoveel te vinden dat het niet moeilijk kan zijn.
    Wanneer dit er was geweest in mijn start periode (leeftijd 13 jaar) had ik nu een top gitarist geweest, hahahahaha. (tenminste, dat droom ik dan, dus maak mij niet wakker).

    Suczeven in ieder geval, heb vertrouwen in jezelf en dan komt alles goed.
    Met vriendelijke groet,
    Riny S.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2009
    Locatie
    Thuis
    Berichten
    384

    Standaard

    Ik speel al 35 jaar, zelf aangeleerd. Maar ik heb spijt van die aanpak. Lange tijd gedacht dat ik niet zo getalenteerd was (klopt waarschijnlijk ook wel), maar ik merk nu toch meer en meer dat het ook komt door een gebrek aan theoretische kennis en alleen maar spelen en niet (echt) oefenen. Tot die conclusie kom ik nu juist wel door alle informatie op internet. Maar op internet mis ik toch de structuur. Ik ga misschien toch nog wel eens alsnog lessen volgen. Het is veel te leuk om er niet uit te halen wat er in zit.

  8. #8

    Standaard

    Wat een aardige mensen op dit forum! Bedankt voor jullie stimulerende
    reacties. De aanpak van o.a. RogerRabbit spreekt mij wel aan.
    Wat ik nog niet gemeld had is dat ik linkshandig ben in bijna alles. Toch
    is mij in diverse winkels aangeraden om rechtshandig te gaan spelen omdat het een kwestie van wennen is. Mocht het niet lukken zou ik altijd
    nog kunnen besluiten linkshandig te gaan spelen. Ben dat ook van plan te
    doen maar het voelt wel heel vreemd. Heeft iemand van jullie daar misschien
    ervaring mee?

    Elmet

  9. #9

    Standaard

    Ben in april vorig jaar na 32 jaar ook weer begonnen met de gitaar....
    En was wat wennen in het begin, maar goed, redelijk soepel nu toch alweer.

    Als je pas begint, dan is het zelf aanleren best te doen. Alleen kan een leraar misschien advies geven voor de houding. Maar ja, om daar nu les voor te nemen. (mijzelf geleerd, na 6 jaar pianoles gehad te hebben, dus wel kennis van noten en muziek in het algemeen, maar of dat zoveel geholpen heeft....)

    Zou toch wel eens goed uitproberen hoe een linkshandige gitaar aanvoelt. Lijkt mij niet eenvoudig om na een tijd om te switchen, als je eerst een rechtshandige neemt. Kost je ook weer extra geld, want die zijn echt anders..... En een kwestie van wennen....? Voor mij toch meer een kwestie van het juiste gevoel.

    In ieder geval veel speelplezier ! En succes met de zoektocht naar de juiste gitaar.
    Yamaha FG-230 (12-snarig), Eastman E10-OM, Martin D28, Yamaha G-100A, Squier Affinity Tele, Ibanez RGA42FM, Santa Cruz OM Koa

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Elmet Bekijk bericht
    Wat een aardige mensen op dit forum! Bedankt voor jullie stimulerende
    reacties. De aanpak van o.a. RogerRabbit spreekt mij wel aan.
    Wat ik nog niet gemeld had is dat ik linkshandig ben in bijna alles. Toch
    is mij in diverse winkels aangeraden om rechtshandig te gaan spelen omdat het een kwestie van wennen is. Mocht het niet lukken zou ik altijd
    nog kunnen besluiten linkshandig te gaan spelen. Ben dat ook van plan te
    doen maar het voelt wel heel vreemd. Heeft iemand van jullie daar misschien
    ervaring mee?

    Elmet
    Als je toch nog nooit een gitaar beet hebt gehad is wellicht te proberen.. ook linkshandig zal een een periode van gewenning vergen.. Voordeel is dat je fijne motoriek en motorisch geheugen van je linkerhand beter ontwikkeld is en dat kan een voordeel zijn, ook voor je rechterhand. Ik ben erg rechts, maar kan intussen ook heel veel links...
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top